Bygga takterrass?

Geggamoja

Gick med
12 May 2009
Eftersom jag inte har någon koll alls på ämnet så tänkte jag höra med sporthoj.com som har svar på allt mellan himmel och jord.

Jag har en liten vindsvåning och utanför en av väggarna finns det plats för en takterrass som jag vill bygga till. Jag har förstått att jag måste ha bygglov, föreningens godkännande med mera för att kunna bygga den. Hur går jag till väga i praktiken? Vilken ordning? Jag pratade med en i styrelsen i bostadsrättsföreningen och hon tyckte att det nog är enklare att få igenom föreningens godkännande om jag redan har bygglov och en ritning.

Vilka företag kan göra detta? Jag är alltså helt nollställd och uppskattar all hjälp jag kan få med att komma igång.

Jag gjorde ngt liknande en gång i tiden. Jag gjorde ritningen själv. Det är inte så knepigt om man har grundläggande kunskaper (och detta var länge sedan, på den tiden Internet var lika öde som ett orderblock hos en SAAB-handlare och hetaste sökmotorn hette HotBot). Ritningen blev i a f godkänd.

En arkitektbyrå borde kunna hjälpa dig.
Var så vi gjorde när vinden byggdes om.

Hade hoppats slippa den utgiften i början innan jag vet om jag ens kommer få bygga skiten.

Ring till byggnadsnämnden i din kommun ,dom brukar ha "öppet hus" så man kan få hjälp.

Kostar gratis mot arkitektbyrån.

Okej, jag gör ett försök på det.

Jag gjorde ngt liknande en gång i tiden. Jag gjorde ritningen själv. Det är inte så knepigt om man har grundläggande kunskaper (och detta var länge sedan, på den tiden Internet var lika öde som ett orderblock hos en SAAB-handlare och hetaste sökmotorn hette HotBot). Ritningen blev i a f godkänd.

Toppen du får rita min med! :tummenupp

Det är ju rätt bra om man kan få ett förhandsbesked av föreningen att bygga en balkong på vinden av föreningen (förutsatt att det godkänns av byggnadsnämnden) innan man går vidare med att ta fram en ritning via en arkitektfirma. Detaljer kan man ju i samråd med föreningen ändra på för att få det slutliga beskedet.

Sedan kan det vara så att det är mer komplicerat än vad det först ser ut att vara. T ex bärande bjälkar som behöver stärkas eller dras om. En byggnadskonstruktör bör nog tas in också, men det sker kanske via arkitektfirman. Se till att rätt försäkringar finns.

Ritningar e det lättaste o ta fram.
Se till o få me lite K-ritningar så ser det proffsigt o genomtänkt ut!
För en billig peng kan jag hjälpa dig ;) o då ingår bussen :tummenupp:7peta

Steg 1 är att ta kontakt med byggnadsnämnden.
Det kan nämligen vara så illa att inga externa modifieringar får göras på fastigheten, det är något de skall kunna svara på.

Det är rätt ovanligt att byggnadsnämnden inte tillåter byggnad av takterass och fönsterkupor även på äldre k-märkta fastigheter. Snarare är det ju så att man vill att råvindar inreds till bostäder.

I frågan kan man ju undra hur de godkände restaurangen ovanpå taket på operahuset i Stockholm. Snyggt är det inte.

Härligt med terrass. Självklart skall du bygga en, men bered dig på en herrans byråkrati. Både i föreningen och hos stadsbyggnadskontoret. Det är LÖJLIGT mycket pyssel, bara så du vet.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Härligt med terrass. Självklart skall du bygga en, men bered dig på en herrans byråkrati. Både i föreningen och hos stadsbyggnadskontoret. Det är LÖJLIGT mycket pyssel, bara så du vet.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Jo det var en fitta ur brf styrelsen som jag snackade med som sa att hon nog kommer rösta nej till det utan att ha något skäl alls till det. :huvet

Men det är värt att kämpa för det i alla fall, om man nu skulle få till det :tummenupp

Edit: ursäkta språket

Har en moster och några grannar till henne som vill bygga balkong i en förening i Stockholm och det är ett jäkla motstånd inom föreningen bland vissa medlemmar som röstar ner beslutet. Säkert av egoistiska skäl. Bland annat en som fick tillstånd att bygga en terass på taket och nu vill bygga ut genom att köpa upp råvind. Men det lär han nog inte få med den inställningen. Tvingades lyssna på intrigerna i denna förening i en veckas tid nyligen. Fy fan för att bo i en bostadsrättsförening med inkompetenta personer i styrelsen som agerar för sitt bästa.

Ett sätt att få ner kostnaderna är om det ska göras takarbeten inom närmsta tiden i föreningen. Byggställningar måste resas mest troligt.

En terass i en vindsvåning är ett riktigt lyft även om man inte nyttjar den så ofta på grund av väderleken i det här landet. Men känslan att bara kunna gå ut är riktigt skön. Är det snedtak så sätt dit större takfönster som går ner så att du får kontakt med omgivningen från lägenheten och sätt en glasdörr. Det blir ett helt annat ljusinsläpp.

Se till att formulera dig väl eller byt ämne från takterass till typ snörasskydd, översvämmningsförstärkning för lägenheten under eller andra briljanta benämningar. :rolleyes: :fakta

Lycka till, du lär behöva det :hej

Nyheter
Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick