Bygga turbo av xn85?

Brian

Not dead yet
Gick med
2 Apr 2004
Hoj
Superduke xr600r 250cr
Kan man ta turbodelarna från en xn85turbo och använda dom till en annan suzuki motor?

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Är nog bättre rent effektmessigt att satsa på andra grejjor. Turbon klarar nog inte av att ge mer än 130-150hk.

RG500-Johannes

Telefonstolpe vs Johannes 1-0
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Suzuki RG500 "Aim and squirt" + Aprilia SXV550 "Slide and burn"
Jag vet inte vad det är för märke på turbon, än mindre vad det är för spec på den, men jag skulle vilja påstå att en turbo från början/mitten av 80-talet bör man nog inte satsa på. De har hänt en hel del på senare tid med turboteknologin, som t.ex bredare kompressormappar, bättre turbiner, mindre tröghetsmoment i rotor etc.

/J

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
RG500-Johannes skrev:
Jag vet inte vad det är för märke på turbon, än mindre vad det är för spec på den/J
Det är ett litet IHI-aggregat (Mitsubishi). Och visst skulle det vara bättre med nya grejor, men en sån för man ju faktiskt tag på för nästan inga pengar alls. Det sitter förresten samma snurra i Honda CX500 Turbo, lite annan spec på bladen bara...

Vill man ha mer tryck men inte satsa mer pengar kan man försöka få tag i en turbo från Kawa:s 750.

För att svara på frågan: Ja, den funkar på andra Suzuki-motorer. Problemet är nog främst att få till förgaseriet (om du inte satsar på insprutning).
Läste för några år sen i MCM om nån tok som satt just den turbo på en gammal ur-trajja. Gick som ett troll när han väl fick förgasarna att sluta spruta bensin åt alla håll.....

Qwerty: Det är nog att sikta lite högt...men det beror ju såklart på utgångseffekten. En XN85 kan man med lite god vilja få upp i 105-110 hkr utan att börja modifiera insprutningen.

Last edited:

Brian

Not dead yet
Gick med
2 Apr 2004
Hoj
Superduke xr600r 250cr
Ok
Tack för svaren
Min tanke var mer att använda grenrör o dyl med större turbo på en R motor 750 eller 1100 eller vad man nu får tag på för en rimlig peng :va

alltså jag kan kanske få tag på en halvrisig xn85 till vettiga pengar och tänkte att det var ett kanonobjekt då den är reggad med turbo :rofl slänger dit en lite större motor flyttar över det som behövs och slänger på den största turbo man kan få in som platsar (specialfäste?) sen har man en ovettig men kul hoj eller?

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Brian skrev:
Ok
Tack för svaren
Min tanke var mer att använda grenrör o dyl med större turbo på en R motor 750 eller 1100 eller vad man nu får tag på för en rimlig peng :va

alltså jag kan kanske få tag på en halvrisig xn85 till vettiga pengar och tänkte att det var ett kanonobjekt då den är reggad med turbo :rofl slänger dit en lite större motor flyttar över det som behövs och slänger på den största turbo man kan få in som platsar (specialfäste?) sen har man en ovettig men kul hoj eller?
Nja, kan nog va svårt få en sån motor passa i den ramen. Men det är å andra sidan stålrör, så det är enkelt att modifiera...En tidig R750 som ju är rätt liten borde gå. XN85-ans motor är till det yttre identisk med GS650 och troligen rätt lik GS750. 650:n fanns ju inte i Sverige...

Byter du motor rekommenderar jag att ta med grenrören från den motorn och plocka fram svetsen....problemet är att det är så j-la trångt ovanför motorn där turbon är placerad.

Särskilt stor turbo behövs inte sedan(får inte plats, se ovan), en nyare Garret av mindre modell (T34??) ger redan på en original XN85 flöde för 120 hkr.....

Om du gör en Google-sökning på "Suzuki XN85" tror jag du hittar en del matnyttigt!

Brian

Not dead yet
Gick med
2 Apr 2004
Hoj
Superduke xr600r 250cr
så du menar att man kan få ut en 120hkr med ett byte till nyare aggregat det är en rätt ok ökning den har väl original en 85hkr, vad skulle isåfall mer behöva göras?

Kizmiaz

Ny medlem
Gick med
25 Mar 2003
Hoj
GPZ900R
Brian skrev:
så du menar att man kan få ut en 120hkr med ett byte till nyare aggregat det är en rätt ok ökning den har väl original en 85hkr, vad skulle isåfall mer behöva göras?

Tyvärr är det inte så lätt som folk gör gällande att trimma XN85:an.
Suzuki insåg att klåfingriga ägare skulle höja laddtrycket, med garantijobb för suzuki som följd.
Därför klipper tändningen av vid 0,8 kilos laddtryck!
Lär ju inte hjälpa att byta aggregat!
Själv hade jag en Xn85:a för tio år sen, alla hojkillar var hjälpsamma med att informera mej om hur lätt det var att trimma upp den med diverse "boost"-höjande metoder, ingen hade dock nånsin rört en Xn85:a visade det sej. :rolleyes:
Självklart går det väl att komma förbi detta hinder med tändningen, men lätt är det inte! Tändningen behöver ju information om laddtrycket.
Det finns en klubb för dessa hojar http://www.xn85turbo.com/ som jag hittade åratal efter att jag sålt min hoj, och dom vet ingen lösning på detta problem heller.
Har sett nåt japanskt projekt på nätet där man bytit tändsystemet mot ett från en Z750 Turbo, funkar tydligen.
Lycka till.

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Jåke skrev:
Qwerty: Det är nog att sikta lite högt...men det beror ju såklart på utgångseffekten. En XN85 kan man med lite god vilja få upp i 105-110 hkr utan att börja modifiera insprutningen.

Okey, jag utgick från storlek och vad jag tror att den trubon maxar. tydligen va det bra mycket mindre än vad jag trodde. Fel kalkylering.

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Den lilla Mitsubishi TD04-13G/7 turbon som sitter på nästan var och varannan bil passar alldeles utmärkt för en 750-1100 hoj. Maxar ut vid ca 280 hästar. Kostnad? Nästan gratis från bilskrot.

Brian

Not dead yet
Gick med
2 Apr 2004
Hoj
Superduke xr600r 250cr
:tummenupp låter grymt
Men passar en sån turbo på fästen, grenrör osv från en xn85?

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024