Byggt garage klart, måste man dränera/bör man dränera

R1 Uffe

Trafiklärare Till Yrket
Gick med
6 Mar 2003
Känns så jävla tråkigt att lägga dränerings rör runt om & få till lutningen & allt.

Så jag hör med experterna här. Är det ett måste, eller bör man göra det ?

Ja, du bör ju såklart göra det för att undvika att få för mycket vatten runt garaget.

Är det en gjuten platta?? Vad har du för fyllnadsmaterial?? Med lite tur så har du mark som dränerar bra, men man bör ändå leda bort vattnet för att inte underminera underlaget som huset står på.

Hur kommer det sig att du inte grävde ner dräneringen först???

//M

Det är ju ingen nackdel men har du kastat på 1,5 meter med bärlager ovanpå en för övrigt torr markbädd så är det ganska självdränerat. Om marken däremot är mättad och det finns risk för stora vattenmassor som har svårt att sjunka undan så blir det ju tråkigt med en grund som står i vatten.
Där uppe i norraste norrland är det väl dessutom frostfritt djup på typ 20m och då är det ju jobbigt med vatten under grunden och det fryser på som satan :rolleyes:

Frågar du byggarna så kommer de säga att det är nödvändigt, kollar du tillbaka i tiden så ser man fungerande konstruktioner utan ordentlig dränering men då kanske det rör sig om bra förhållanden för övrigt.
Min morsas kåk var INTE dränerad och ett större dräneringsarbete fick utföras för några år sedan då det var för mycket fukt i grunden. MEN då ska man tänka på att kåken är byggd för vääääldigt länge sedan och det har fungerar i alla år utan mögel tack vare bra ventilation antar jag.

Det är ju ingen nackdel men har du kastat på 1,5 meter med bärlager ovanpå en för övrigt torr markbädd så är det ganska självdränerat. Om marken däremot är mättad och det finns risk för stora vattenmassor som har svårt att sjunka undan så blir det ju tråkigt med en grund som står i vatten.
Där uppe i norraste norrland är det väl dessutom frostfritt djup på typ 20m och då är det ju jobbigt med vatten under grunden och det fryser på som satan :rolleyes:

Frågar du byggarna så kommer de säga att det är nödvändigt, kollar du tillbaka i tiden så ser man fungerande konstruktioner utan ordentlig dränering men då kanske det rör sig om bra förhållanden för övrigt.
Min morsas kåk var INTE dränerad och ett större dräneringsarbete fick utföras för några år sedan då det var för mycket fukt i grunden. MEN då ska man tänka på att kåken är byggd för vääääldigt länge sedan och det har fungerar i alla år utan mögel tack vare bra ventilation antar jag.

Byggare som är lite pålästa och inte bara spikar fast bräda A i regel B brukar har ganska bra koll.
Problemet nuförtiden är att det i regel finns ett glapp. Man anlitar en arkitekt och bygger kåken utan att kolla med en konstruktör. Arkitekter är så gott som aldrig utbildade på fuktproblem etc.

Det finns många gamla kåkar som inte borde fungera, men som gör det.
Så byggarna förr var inte dumma i huvudet.
"If it ain't broken, don't fix it"

Nu är jag tyvärr inte utbildad på området själv, så i just det här fallet har jag ingen aning. Standardsvaret bland de som kan brukar dock vara "Jag vill inte säga något innan jag sett det". Vilket kan ses som vettigt.

Ja, du bör ju såklart göra det för att undvika att få för mycket vatten runt garaget.

Är det en gjuten platta?? Vad har du för fyllnadsmaterial?? Med lite tur så har du mark som dränerar bra, men man bör ändå leda bort vattnet för att inte underminera underlaget som huset står på.

Hur kommer det sig att du inte grävde ner dräneringen först???

//M

Det är en gjuten sula som står på sand & 16/32 stenar & markisolering. Men nu är det så här att jag har inte fyllt igen runt sulan än, utan vallgraven som är runt sulan är 60cm djup & dryga metern bred. Det är bara en sand bädd i vallgraven

28002799.jpg

Du bör dränera samt sätter dit dagvattenbrunn för ditt dagvatten (kanske alla redan gjort).

Håller med Madhonda, du har dessutom lutning mot garaget, från huset sett....

(Samma frågeställning som Madhonda......varför inte gjorts tidigare?)

Varför gjorde inte du det före? :confused:

Jag lade ner min drännering till garaget när jag grävde till plattan. Samma dagvatten. Var ska det annars ta vägen? Men som sagts ovan så beror det även på vad det är för material i marken. Polaren som bygger nu har bara sand och dränerar inte sitt. Har du byggt själv?

Snyggt garage by the way :tummenupp

Det är en gjuten sula som står på sand & 16/32 stenar & markisolering. Men nu är det så här att jag har inte fyllt igen runt sulan än, utan vallgraven som är runt sulan är 60cm djup & dryga metern bred. Det är bara en sand bädd i vallgraven

Dränera, men se till att du inte hamnar under kantvoten på betongplattan.
Om dräneringen hamnar för lågt kan du dränera ut marken och få sättningsskador.

Vattenbrunnen inne i garaget är kopplat till avlopps röret för huset & det är klart, vatten kranarna inne i garaget är oxå kopplat.

Vet ej vad vitsen är att lägga dräneringsrör innan man börjar bygga ??

Nu ska jag lägga dräneringsrör runt garaget & stuprännorna ska kopplas till dessa rör.

Jag vet vad jag gör, tror jag ivarjefall. Men det känns så tråkigt att gå med vattenpass & vattna i allt i rätt riktning, det är det som är det tråkiga.

Gräsmattan kommer att höjas närmare garaget & närmare huset. Så regnvattnet hamnar mitt mellan garaget & huset & där kommer det att rinna i rätt riktning mot ett dike.

Vattenbrunnen inne i garaget är kopplat till avlopps röret för huset & det är klart, vatten kranarna inne i garaget är oxå kopplat.

Nu ska jag lägga dräneringsrör runt garaget & stuprännorna ska kopplas till dessa rör.

Jag vet vad jag gör, tror jag ivarjefall. Men det känns så tråkigt att gå med vattenpass & vattna i allt i rätt riktning, det är det som är det tråkiga.

Gräsmattan kommer att höjas närmare garaget & närmare huset. Så regnvattnet hamnar mitt mellan garaget & huset & där kommer det att rinna i rätt riktning mot ett dike.

Tälogt eller ej så är det ett måste och du HAR koll. :tummenupp

:confused:

Dagvattenrör, dräneringsrör, dagvattenbrunn, dagvattenanslutning, VA-system är lite olika saker.
No offense, men det här verkar inte vara din starka sida.
Ta dit en markentreprenör/kunnig som ger dig mer info.

kollade runt lite och hittade det här:
http://www.fresks.se/BinaryLoader.a...ame=FileList&PropertyValueIndex=4&CollID=File

skulle nog gjort enl instruktionen ovan tråkigt om det skiter sig och man får göra om efteråt även om risken är liten med tanke på att garaget ligger som det ligger.

:confused:

Dagvattenrör, dräneringsrör, dagvattenbrunn, dagvattenanslutning, VA-system är lite olika saker.
No offense, men det här verkar inte vara din starka sida.
Ta dit en markentreprenör/kunnig som ger dig mer info.

Nja, termologin är kanske fel men principen hur han beskriver vad som ska gör är rätt.
Åtmistone till stor del, jag misstänker att R1Uffe inte orkade rabbla upp allt som ska ned utan generalisera det hela.

kollade runt lite och hittade det här:
http://www.fresks.se/BinaryLoader.a...ame=FileList&PropertyValueIndex=4&CollID=File

skulle nog gjort enl instruktionen ovan tråkigt om det skiter sig och man får göra om efteråt även om risken är liten med tanke på att garaget ligger som det ligger.

Man ska passa sig för saker som ligger på nätet, det första jag såg var att dräneringen låg långt under grunden = sättningsrisk pga uttorkning av underliggande mark.

Last edited:

Tyv,du verkar inte ha så bra koll...
inte för att va elak,men.
Stuprännorna kan du inte koppla in på dränrören,gör du det får du en infiltrationsanl istället.
Koppla stuprännorna i 110 pvc.dom kan du lägga paralellt m dränrören.
Förstår inte att du gör så stor sak av det.
Du har ju inte återfyllt.Ta ett vattenpass o en tumstock o mät från panelen på garaget o ut till rörbädden.Det ska falla ca 5 promille per meter.alltså minst 5mm/meter.
Dränröret ska ligga minst under halva rördiametern under terassytan.
Återfyll m drängrus.
Ut o gräv o sitt inte här o oja dig.:tummenupp

Fick en flashback från när jag drännerade huset

Jättekul :näsblod

Bifogat

• 070714 179.jpg
    070714 179.jpg
    189.8 KB · Visningar: 666
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality