Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Det är ju ingen nackdel men har du kastat på 1,5 meter med bärlager ovanpå en för övrigt torr markbädd så är det ganska självdränerat. Om marken däremot är mättad och det finns risk för stora vattenmassor som har svårt att sjunka undan så blir det ju tråkigt med en grund som står i vatten.
Där uppe i norraste norrland är det väl dessutom frostfritt djup på typ 20m och då är det ju jobbigt med vatten under grunden och det fryser på som satan
Frågar du byggarna så kommer de säga att det är nödvändigt, kollar du tillbaka i tiden så ser man fungerande konstruktioner utan ordentlig dränering men då kanske det rör sig om bra förhållanden för övrigt.
Min morsas kåk var INTE dränerad och ett större dräneringsarbete fick utföras för några år sedan då det var för mycket fukt i grunden. MEN då ska man tänka på att kåken är byggd för vääääldigt länge sedan och det har fungerar i alla år utan mögel tack vare bra ventilation antar jag.
Ja, du bör ju såklart göra det för att undvika att få för mycket vatten runt garaget.
Är det en gjuten platta?? Vad har du för fyllnadsmaterial?? Med lite tur så har du mark som dränerar bra, men man bör ändå leda bort vattnet för att inte underminera underlaget som huset står på.
Hur kommer det sig att du inte grävde ner dräneringen först???
//M
Det är en gjuten sula som står på sand & 16/32 stenar & markisolering. Men nu är det så här att jag har inte fyllt igen runt sulan än, utan vallgraven som är runt sulan är 60cm djup & dryga metern bred. Det är bara en sand bädd i vallgraven
Vattenbrunnen inne i garaget är kopplat till avlopps röret för huset & det är klart, vatten kranarna inne i garaget är oxå kopplat.
Vet ej vad vitsen är att lägga dräneringsrör innan man börjar bygga ??
Nu ska jag lägga dräneringsrör runt garaget & stuprännorna ska kopplas till dessa rör.
Jag vet vad jag gör, tror jag ivarjefall. Men det känns så tråkigt att gå med vattenpass & vattna i allt i rätt riktning, det är det som är det tråkiga.
Gräsmattan kommer att höjas närmare garaget & närmare huset. Så regnvattnet hamnar mitt mellan garaget & huset & där kommer det att rinna i rätt riktning mot ett dike.
Vattenbrunnen inne i garaget är kopplat till avlopps röret för huset & det är klart, vatten kranarna inne i garaget är oxå kopplat.
Nu ska jag lägga dräneringsrör runt garaget & stuprännorna ska kopplas till dessa rör.
Jag vet vad jag gör, tror jag ivarjefall. Men det känns så tråkigt att gå med vattenpass & vattna i allt i rätt riktning, det är det som är det tråkiga.
Gräsmattan kommer att höjas närmare garaget & närmare huset. Så regnvattnet hamnar mitt mellan garaget & huset & där kommer det att rinna i rätt riktning mot ett dike.
Dagvattenrör, dräneringsrör, dagvattenbrunn, dagvattenanslutning, VA-system är lite olika saker.
No offense, men det här verkar inte vara din starka sida.
Ta dit en markentreprenör/kunnig som ger dig mer info.
kollade runt lite och hittade det här:
http://www.fresks.se/BinaryLoader.a...ame=FileList&PropertyValueIndex=4&CollID=File
skulle nog gjort enl instruktionen ovan tråkigt om det skiter sig och man får göra om efteråt även om risken är liten med tanke på att garaget ligger som det ligger.
Tyv,du verkar inte ha så bra koll...Vattenbrunnen inne i garaget är kopplat till avlopps röret för huset & det är klart, vatten kranarna inne i garaget är oxå kopplat.
Nya Indian Pursuit Elite
Screenshot Indian Motorc... |
|
Icons of British Originality
Åtta team från åtta länder ... |
|
![]() |
BMW presenterar R 12 G/S
BMW Motorrad har presentera... |
![]() |
Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning
Den europeiska branschorgan... |