BYGGTRÅD: twinmatad v8 trike

In Flames

trikeo
Gick med
29 Apr 2005
Hoj
trike
Tack för utmaningen först till Italien.....

Om du inte har konstruerat styrhuvudet klart så skall du få ett tips här av mig kolla på bilden hur rören ligger SFRO gillar denna lösningen. Lägg sen en snygg plåt på sidorna om styrhuvudet så blir det starkt och snyggt

haha,..

tack för tipset har dock redan sumpat att kunna bygga som din.. men det röret i mitten kommer jag nog använda mig av men sen istället för o ha långt avstånd mellan rören så gör jag som på bilden jag la in i sista inlägget..

btw hur stora lager har du till styrhuvudet innerdiam/ytterdiameter samt vinkel.. och vet du någon som kan svarva ett huvud åt mig?

mvh hampus

rodder

Ny medlem
Gick med
2 Dec 2008
Hoj
Yamaha XV750
Prova med att ta kontakt med Anders Karlsson på svenska trike garaget.http://www.trikegaraget.com/
Han har fixat styrhuvudet på min eller kan säker Calles chopperdelare i Moheda hjälpa dig.

Hur skall du montera din kylare???

[Mulle]

Känner mig yngre än vad jag är ;-)
Gick med
20 Oct 2004
Hoj
Bygger Trike
Jag ringde om pratade med SFRO här om dagen. Dom var intresserade vilken dimension
man valt på styraxel med tanke på att en annan har valt att ha 60 graders lutning på styrhuvudet.
Har 25 mm på axel.
Lager till min har jag valt 25 invändigt, 52 utvändigt, och höjd 16.

Bifogat

• DSC03099.JPG
    DSC03099.JPG
    208.7 KB · Visningar: 116

In Flames

trikeo
Gick med
29 Apr 2005
Hoj
trike
rodder: okey ahh får kontakta någon.. hur långt är ditt huvud?

angående kylaren så är det ett litet problem som kommer lösas.. kan dock inte riktigt svara på det innan jag fått växellådan(kommer troligtvis i helgen). då vet jag var motorn hamnar och om jag kan ha den där fram.. kan jag det så funderar jag på att antingen beställa en kylare som har samma form som ramen därfram eller bygga en egen ifall det blir en ny tig..:)

mulle:) haha va lustigt hade en som kollade på lager till mig o då vart de exkt samma mått.. men då kanske jag ska gå upp lite i storlek.. min blir ju tyngre antar jag?.. och är dina lager vinklade dvs 45 graders vinkel eller e det sånna vanliga som e på bilden? vad ska man ha? vad tyckte dom om dina dimensioner då?

mvh hampus

rodder

Ny medlem
Gick med
2 Dec 2008
Hoj
Yamaha XV750
rodder: okey ahh får kontakta någon.. hur långt är ditt huvud?

Angående längden på mitt styrhuvud så är den 300mm, diametern i lager ändan 70mm på mitten 64mm alla mått är ytter mått.

Inner mått på lagret är 34mm. Om några veckor skall jag dela på gaffeln då kan jag kolla vad det är för typ av lager

In Flames

trikeo
Gick med
29 Apr 2005
Hoj
trike
Angående längden på mitt styrhuvud så är den 300mm, diametern i lager ändan 70mm på mitten 64mm alla mått är ytter mått.

Inner mått på lagret är 34mm. Om några veckor skall jag dela på gaffeln då kan jag kolla vad det är för typ av lager

a okey nice.. hade väl tänkt mig en sån läng också ungefär.. om jag har förstått rätt så är din axel som går igenom 34mm tjock lr?? har du koniska lager?

Jippi mina turbo agg landade på arlanda idag vid halv 9 dom hade skickats i olika omgångar..

Last edited:

starholk

Sporthojsnörd
Gick med
25 May 2004
Hoj
StArHoLk 1000R TURBO , Aprilia RSV4. www.starholk.n.nu
går det inte gömma kylaren bak? och sätta elfläktar på den.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Frågan är om man skall gömma en stor kylare eller montera en liten snygg.
Jag röstar alltid på det (viktmässigt) lättaste alternativet.
Jag tror inte att motorn behöver så jättemycket kylning.
Låg vikt ger låg belastning.
Tror inte att det blir en hoj att pressa fullgas med längre sträckor.

rodder

Ny medlem
Gick med
2 Dec 2008
Hoj
Yamaha XV750

Där går några stycken V8 trikar i norrland med den lösningen (det funkar där)men man får problem med att fartvinden inte når kylaren ordentligt. Visst elfläktar hjälper ju till.
På mitt projekt skall jag sätta 2st små merca kylare med elfläktar framför varje bakhjul och leda vattnet i ramen den idén tror jag på:)

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Där går några stycken V8 trikar i norrland med den lösningen (det funkar där)men man får problem med att fartvinden inte når kylaren ordentligt. Visst elfläktar hjälper ju till.
På mitt projekt skall jag sätta 2st små merca kylare med elfläktar framför varje bakhjul och leda vattnet i ramen den idén tror jag på:)

Fan vad du hade koll på trikesen här uppe då?

Jag har sett ett par av dom tror jag.

Man kan ju alltid leda in luften med lite snygga kåp-spoilers

rodder

Ny medlem
Gick med
2 Dec 2008
Hoj
Yamaha XV750
Fan vad du hade koll på trikesen här uppe då?

Jag har sett ett par av dom tror jag.

Man kan ju alltid leda in luften med lite snygga kåp-spoilers

Jajamen fast man bor i skåne har man koll:hihi
Min är en kopia på en trike som skall gå i Östersund och där sitter kylaren bak
och ett rykte har nåt mig att där är ca:10 st V8 trikar norr om stockholm så innstresse finns i Norland :tummenupp

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jajamen fast man bor i skåne har man koll:hihi
Min är en kopia på en trike som skall gå i Östersund och där sitter kylaren bak
och ett rykte har nåt mig att där är ca:10 st V8 trikar norr om stockholm så innstresse finns i Norland :tummenupp

Jodå, den mest "berömda" är väl Rylanders, han åker sverige runt med husvagn efter sin.

Sen finns det en ram i ett garage som bara samlar damm, jag köpte en husvagn av snubben för tio år sedan och redan då hade den stått oanvänd en massa år...

En annan trike är byggd som ett budgetbygge, den träffar jag på ibland när jag är ute och åker.

In Flames

trikeo
Gick med
29 Apr 2005
Hoj
trike
gömma kylaren bak kommer inte funka på min, eller klart det funkar men det är svårt o se på bilderna men denna triken kommer bli fruktansvärt kompakt om ni förstår vad jag menar...

jag kommer få trixa med det mesta för o få plats med det.. och en kylare bak skulle förstöra hela stuket på hojjen..

rodders idé med en kylare framför varje däck var min plan när jag först började rita på triken men allteftersom har jag ändrat mig.. att dra vattnet i ramen har jag också tänkt på det kommer nog bli najs rodder.. på volvon drog jag ju i ramen därfram.. kapade upp ramen och svetsade i stopp..

ska se om jag kan göra en liten klåpig skiss på hur jag menar med kylaren..

imorgon kommer förhoppningsvis mina turbos.. då kan jag köpa rör,ljuddämpare(2st) samt sportluftfilter o bygga lite..:)

In Flames

trikeo
Gick med
29 Apr 2005
Hoj
trike
yees idag fick jag mina turbo agg.. så då drog ja o köpte luftfilter och avgasrör och en ljuddämpare beställde en till också..

sen har jag dragit ihop det för o se hur dte kan komma o se ut..

även en bild på framhjulsbulten, borrade upp länkarmarna till 20mm så jag fick i en riktig bult..

även en bild på en endurolampa jag hade liggandes..

Bifogat

• omgjord8.jpg
    omgjord8.jpg
    115 KB · Visningar: 234
  • omgjord7.jpg
    omgjord7.jpg
    111.5 KB · Visningar: 176
  • omgjord6.jpg
    omgjord6.jpg
    92.7 KB · Visningar: 190
  • omgjord5.jpg
    omgjord5.jpg
    107.7 KB · Visningar: 213
  • omgjord4.jpg
    omgjord4.jpg
    103.1 KB · Visningar: 211
  • omgjord3.jpg
    omgjord3.jpg
    99.2 KB · Visningar: 172
  • omgjord2.jpg
    omgjord2.jpg
    103.5 KB · Visningar: 162
  • omgjord1.jpg
    omgjord1.jpg
    105.6 KB · Visningar: 167

In Flames

trikeo
Gick med
29 Apr 2005
Hoj
trike
den börjar bli ganska fräck nu.. om jag bara kunde få växellådan och däck också snart..

Bifogat

• omgjord9.jpg
    omgjord9.jpg
    104.6 KB · Visningar: 297
  • omgjord10.jpg
    omgjord10.jpg
    92.3 KB · Visningar: 261

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
vet inte om jag missat de men vart hur med tanken?
den lär ju måsta bli på nåra liter el ska du ha en släpvagn med som har extra bensindunkar? :hihi

In Flames

trikeo
Gick med
29 Apr 2005
Hoj
trike
ozeo: haha har inte bestämt mig men troligtvis kommer ända stället som jag har nån plats över att bli det originella stället .. om du kikar på bilden jag lägger in så ser du att det blir en hel del plats där.. ca 30cm ska kapas bort från gaffelrören me så du tänker på de..

rodder: ahh det blir nog najs.. de får nog bli nån värme plåt också vid benet :)

Bifogat

• hampe.jpg
    hampe.jpg
    90.9 KB · Visningar: 621
Nyheter
Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION