100 hästar kvar att hämta med större spridare och samma tryck? Det låter ju som att motorn skulle gå sjukt snålt nu. Hur klarar du det utan haveri? Kör du lågt varvstopp för att spridarna inte ska hinna "bottna"?
Här har vi en som är på hugget, kul att höra
du har helt rätt med varvstoppet.
Ska försöka föklara:
Han började med att maxa motorn med wastegatsen i grundinställning och jag har fjädrar på 8psi i dem, ca 0.5 bar. då släppte han av vid toppnoteringen 230whp för att lambdat stack mot 0.87(0.82 är optimalt vid fullgas tydligen). dvs han såg att spridarna närmade sig 90-100% och att det därefter skulle vara risk för spikning. varvtalet låg på enbart 4200rpm då och laddtrycket hamnade på 0.55 bar
jag visste sedan dagarna innan vid beräkning att spridarna var för små då jag bytt till E85. Men det jag inte insåg var att man skulle bli tvungen att sätta ett lågt varvstopp för att inte skada motorn.
så vi tog beslutet att koppla ur wastegatse stagen för att försöka minska på laddtrycket o kunna öka varvtalet. då maxade den 260whp (skrev 250 filmen). vid 0.4 bars laddtryck, turbon laddade alltså på bra även med wastegates stagen urkopplade, tror att jag få fila lite på dem passagerna me.
Han valde att lägga varvstoppet tillslut på enbart 3500rpm vilket gav slutmappen 220whp i motorn i dagsläget. så nu gör den 100km/h på 2500rpm och maxar 140km/h på 3500 varv.
Det jag menade i filmen med "i princip samma laddtryck" är att jag inte behöver byta fjädrar eller nåt i wastegatsen utan att max laddtryck hamnar nånstans där vid 0.55 bar och han säger att det troligtvis går o plocka 100hästar till då med lågt laddtryck och tillräckliga spridare
Hel vetenskap detta men jävligt kul, jag tror jag ska sikta på 400hp i motorn (350whp) när jag uppgraderar bränslesystemet.
mvh hampus