Byggtråd: Supermono Honda RS / KTM 625

Kurben

Öhh vadå?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Söder om stkhlm
Hoj
Triumph Trophy TR5 1957. KTM 690 SMC 2009
Jo, det händer saker trots att jag inte skriver här... Men tiden är inte på min sida riktigt. Tänkte provköra på lördag, och ska det lyckas har jag en del att stå i ;)

Här visar jag stolt upp en plugg till vattenpumpshålet. Det är helt enkelt en kapad vattenpump med ett påsvetsat lock.

Edit: För er som inte läst de tidigare inläggen så kan det vara bra att förklara att pumpen tas bort och ersätts med en elektrisk eftersom det är ont om plats.

Jag ser en sak på bilden som är ajja bajja!!! Den flytande packningsmassan du har använt i en alldeles för stor riklighet har krypit ut till små blå korvar!!! Det gör dom även innanför toppen och lossnar sedan för att därefter åka runt i oljan och täppa till oljekanlerna!!! Innan du startar och kör motorn något mer så måste du fixa detta innan haveri.

Angående autodekompen så ska det finnas på orginal kamaxeln på 640 och 625 som har elstart. Byter man till "race kam" eller 660 kam så förlorar man detta har jag för mig, inte helt hundra på det. Gör den definitivt mer svårstartad.
 

Fohlin

Gotlänningen
Gick med
23 May 2003
Ort
Gotland
Hoj
Ducati 916
Lite nya bilder

Jag mekar mer än jag skriver... Här kommer lite bilder som visar sånt som hänt. En oljetank för att ersätta oljemängden i ramen på KTM:en, nykrökta kåpstag och ett tillfälligt batteri du aldrig sett maken till ;)

/Fohlin
 

Bifogat

  • oljetank_web.jpg
    oljetank_web.jpg
    32.4 KB · Visningar: 138
  • kapstag_m_kapa_web.jpg
    kapstag_m_kapa_web.jpg
    53.8 KB · Visningar: 144
  • batteri_web.jpg
    batteri_web.jpg
    49.7 KB · Visningar: 161

rallykay

Rallykay
Gick med
26 Jun 2006
Ort
Uppsala
Hoj
Honda RVF 400 R och RD 350
Både rallykammen och supermotokammen (från "factory replica"hojarna) har autodekompen kvar.
Tillbehörskammar från andra än KTM brukar inte ha det.

Och appropå kedjespänning som slackar...
Excenterspännaren/hubben skall inte vara smord på något sätt. Det ger sådana problem.
 
Last edited:

Fohlin

Gotlänningen
Gick med
23 May 2003
Ort
Gotland
Hoj
Ducati 916
Och appropå kedjespänning som slackar...
Excenterspännaren/hubben skall inte vara smord på något sätt. Det ger sådana problem.

Kanske läge att plocka isär och tvätta rent ordentligt. Jag gjorde rent svingen med WD40 och det är ju mycket möjligt att det blev lite kladd även på den ytan. Tack för tipset!
 

Fohlin

Gotlänningen
Gick med
23 May 2003
Ort
Gotland
Hoj
Ducati 916
Sådär! En oljefälla konstruerad. Två slangar in, och en ut.
Tanken är att en mellanvägg i fällan ska hjälpa till att göra oljefilmen till droppar, och på det sättet förhindra att oljan trycks ut i uppsamlingskärlet. Det finns djupare tankar i bloggen om du är nyfiken.
 

Bifogat

  • oljefalla_web.jpg
    oljefalla_web.jpg
    48.3 KB · Visningar: 64

sc57

Ny medlem
Gick med
25 May 2009
Ort
Övermark - Finland
Hoj
2006 Aprilia RS
Sådär! En oljefälla konstruerad. Två slangar in, och en ut.
Tanken är att en mellanvägg i fällan ska hjälpa till att göra oljefilmen till droppar, och på det sättet förhindra att oljan trycks ut i uppsamlingskärlet. Det finns djupare tankar i bloggen om du är nyfiken.

Hur är detta gjor orginalt på KTM? Räcker det inte med extra långa slangar ed filter i ändan elle bör man göra som du gjort nu?:va
 

Fohlin

Gotlänningen
Gick med
23 May 2003
Ort
Gotland
Hoj
Ducati 916
Hur är detta gjor orginalt på KTM? Räcker det inte med extra långa slangar ed filter i ändan elle bör man göra som du gjort nu?:va

Tjena
Jag tror att det original går slangar upp ramen (lite tjockare ram under tanken), och från ramen går en slang till luftburken. Jag är inte helt hundra eftersom jag inte sett det monterat, men jag tror det är så.
I mitt fall har jag inte så mycket plats att lattja med, så jag testar mig fram lite.
Idén med en oljefälla är att få dimma och små oljepartiklar att klibba ihop och bilda droppar som lättare rinner ner i slangen igen.

Jag fick tipset om att sätta en envägsventil på ventilationen också. Det tror jag minskar oljevandringen, och skapar ett litet undertryck i motorn (och alltså mindre puffande fram och tillbaka i ventilationen).
Tråden jag fick tipset i finns här »

Edit: Förresten. På andra hojar (äldre) så har jag sett att det ibland sitter en utdragen fjäder i slangen. Då har ju oljan också nåt att fastna på.
 
Last edited:

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Hur är detta gjor orginalt på KTM? Räcker det inte med extra långa slangar ed filter i ändan elle bör man göra som du gjort nu?:va

Vevhusventilation leds till luftburken original på Husa/KTM. Via nån slags oljefälla av modellen "foam i slang".
På äldre Husor (före 09) var det lite smart (tycker jag iaf) genom att slangen var trattformad där foamet låg. Antar idén var att få snabbt tryckfall i "tratten" och därigenom underlätta återgången till droppar -> rinna tillbaka i motorn.
Antar de andra geggmoppetillverkarna gör likadant men är inte säker.
 

r Anders

Ny medlem
Gick med
26 Oct 2003
Ort
Västerås
Hoj
KTM 550 Tracker
Det sitter en gles "tvättsvamp" i den tjocka slangen som går från motorn till tjocka röret i ramen. Den fångar nog upp oljedimman så att den kan rinna tillbaka i motorn igen.
 

Fohlin

Gotlänningen
Gick med
23 May 2003
Ort
Gotland
Hoj
Ducati 916
Lite uppföljning...
Efter en hel del funderande, och flera provkörningar så har följande justerats:
- Motorn nedflyttat en centimeter (för att få rätt vinkel på svingen gent emot drevet)
- Bytt kedja (till X-ring) eftersom den skrapade i ramen, och fälgen. Tack Dr_C för tipset!
- Framgaffel genomgången och slitdelar bytta

Nu återstår bara en svampig koppling (när motorn är varm). Jag har tyvärr inte koll på vad, exakt, felet beror på. Har hört nåt om en bricka i växellådan, och även läst tipset att byta till framgaffelolja istället för originaloljan.
Jag tycker själv att det känns som ett problem med oljan (vilket såklart kan vara luft...) eftersom det bara uppstår när motorn är ordentlig varm.
Har du nån idé kanske?

Ganska färdigbyggt i övrigt alltså ;)
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag tycker själv att det känns som ett problem med oljan (vilket såklart kan vara luft...) eftersom det bara uppstår när motorn är ordentlig varm.
Fukt?
Byt olja.
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top