Byggtråd ZXR750 H1 Budgetturbo

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Hej, målet är ju 180 på slangen, så ladd på en bar är det väl som gäller antar jag. Hur tjock kan en orginalpackning vara tro, om jag räknat rätt hamnar jag på ca 9:1 med 2mm, men om orginalpackningen är 0.5mm så är det ju en skillnad på 1,5mm så då blir det 9,5:1 i komp.

Om vi bara leker med tanken, vad tror ni motorn håller för utan att byta komponenter ? Man har ju hört att det ska höjas laddtryck efter ett tag...

Mvh
Tom

Kör du med 2mm det funkar kanon

Med 1 bar blir den riktigt trevlig

Tom_Blge

Ny medlem
Gick med
11 Aug 2006
Hoj
R1
Kör du med 2mm det funkar kanon

Med 1 bar blir den riktigt trevlig

Hej, tack för svar, då blir det 2mm. Ja 1 bar borde väl räcka för att smiska det mesta på gatan hoppas jag =)

Det är ju 107 häst orginal så med 1 bar bör jag väl hamna på ca 200 eller strax under på veven väl ?

// Tom

peterpain

sjukare än vad jag trodde hehe turbosjuk
Gick med
9 Mar 2005
Hoj
kawasaki 500 mach 3 1970 döfrään
Hej, tack för svar, då blir det 2mm. Ja 1 bar borde väl räcka för att smiska det mesta på gatan hoppas jag =)

Det är ju 107 häst orginal så med 1 bar bör jag väl hamna på ca 200 eller strax under på veven väl ?

// Tom

kom igen nu bygg på nu så ska du ha en dräpare till våren,vi här hjälper dig:tummenupp
mvh peterpain

Tom_Blge

Ny medlem
Gick med
11 Aug 2006
Hoj
R1
kom igen nu bygg på nu så ska du ha en dräpare till våren,vi här hjälper dig:tummenupp
mvh peterpain

Började riva den igår, så ivrig att komma igång även om det troligen kommer att komma fina dagar framöver. Får väl spruta lite grus med dominator istället då.

Köpte lite rör och böjar till grenröret idag, blev 33mm rör med 2.5mm gods. 6 böjar och 1 meter rör, borde räcka, kostade hela 70:-.

// Tom

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Hoj
-
Började riva den igår, så ivrig att komma igång även om det troligen kommer att komma fina dagar framöver. Får väl spruta lite grus med dominator istället då.

Köpte lite rör och böjar till grenröret idag, blev 33mm rör med 2.5mm gods. 6 böjar och 1 meter rör, borde räcka, kostade hela 70:-.

// Tom

Vad för design hade du tänkt på grenröret?
Kommer du försöka få oljereturen så högt att du slipper använda återcirkulerande pump till tråget?

Kör hårt, kommer säkert bli finfint!

Mvh J

Tom_Blge

Ny medlem
Gick med
11 Aug 2006
Hoj
R1
Vad för design hade du tänkt på grenröret?
Kommer du försöka få oljereturen så högt att du slipper använda återcirkulerande pump till tråget?

Kör hårt, kommer säkert bli finfint!

Mvh J

Japp, målsättning är att få den så högt att jag slipper pump, får kanske kapa kylaren lite eller skaffa en annan.

// Tom

Tom_Blge

Ny medlem
Gick med
11 Aug 2006
Hoj
R1
Hej

Rev isär och tittade på förgasarna, hur skall man göra plenumet om det ser ut såhar?

p13.jpg

Det är ju inte fyra rör som jag sett att de flesta har. ska jag bara skära ur för hålen(lika som i förgasaren) i en platta och sedan bygga plenumet direkt på det?

// Tom

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Japp, målsättning är att få den så högt att jag slipper pump, får kanske kapa kylaren lite eller skaffa en annan.

// Tom

Du kommer snarare att behöva MER kylkapacitet än mindre. ic'n kommer ju dessutom vara ivägen för kylet.

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Kul projekt. Jag hade exakt en sån hoj själv, och har svårt att föreställa mig hur den skulle vara med 180 kusar. Säkert inte tråkig iaf. :tummenupp

Andreas7902

Medlem
Gick med
7 Jun 2005
Hoj
KTM 1290 Superduke r -21
Kul att läsa om ditt bygge! Kommer förmodligen att göra det samma i vinter med min 9:a, Väldigt snarlika motorer och konstruktion.

Elffors

Gick med
21 Aug 2008
Hoj
Tittade på sprängskisser på din hoj. verkade vara en annorlunda konstruktion. Dvs inget att fästa en slangstump på till plenumet. Vad har du att tillgå i form av svetsar, svarvar, fräsar etc.? Mitt bygge ingick det mycke sånt i men mycke går säkert att lösa ändå, men en svets o en svarv underlättar fantastiskt.

Tom_Blge

Ny medlem
Gick med
11 Aug 2006
Hoj
R1
Tittade på sprängskisser på din hoj. verkade vara en annorlunda konstruktion. Dvs inget att fästa en slangstump på till plenumet. Vad har du att tillgå i form av svetsar, svarvar, fräsar etc.? Mitt bygge ingick det mycke sånt i men mycke går säkert att lösa ändå, men en svets o en svarv underlättar fantastiskt.

Hej

Har tyvärr inte svarv och fräs, har dock svets.

Du kommer snarare att behöva MER kylkapacitet än mindre. ic'n kommer ju dessutom vara ivägen för kylet.

I guiden som är sticky i forumet verkar det som att de kapar den en bit på zx9 och zx7 iaf, men får hoppas allt får plats.

Last edited:

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
Annars löser du ic med att göra en vattenkyld.
Skillnaden är ju bara ett litet extra cellpaket och en vattenpump.
Inte direkt raketforskning.

Fan jag som är snickare fick ihop en sånn !:tummenupp

Elffors

Gick med
21 Aug 2008
Hoj
Annars löser du ic med att göra en vattenkyld.
Skillnaden är ju bara ett litet extra cellpaket och en vattenpump.
Inte direkt raketforskning.

Fan jag som är snickare fick ihop en sånn !:tummenupp

Mjaaa.. Men om man inte bygger en photoshopper utan en verklig cykel så duger inte plyfa o lim, då ställs också hårdare krav på funktion.:hihi

Tom_Blge

Ny medlem
Gick med
11 Aug 2006
Hoj
R1
Hej

Tittade lite på hur fästet till plenum skall se ut. 2" avgasrör passade ju perfekt i spåret på förgasaren, vad tror ni om att man gör ett hål i plåten för röret och svetsar fast det och sedan tar upp småhål runt svetsen. Det är ju ungefär så som det ser ut nu i orginal burk.

IMAG0007.jpg

Spännande projekt! Man blir ju själv lite sugen!
Hur löser du bränsle/luftblandning på en förgasarmotor?

/J

Det enda som skall behövas göras som jag förstår det är att skaffa en annan soppapump samt en progressiv btr, och sedan bestycka såklart.

// Tom

Last edited:
Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln