Byta av Honda cbr till Honda Hornet

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Mr Mac skrev:
2079621Liknande hojar som Fazer, Z750, ER6 mfl är ofta billigare i inköp men kostar skjortan när det är dags för försäkring

Ehh.. :va :va :confused: Min FZ6 låg i klass 5 och kostade 5500 hel/hel via LFs märkesförsäkring. ER-6 kommer sannolikt att hamna i samma klass. Z750 är dyrare men det är å andra sidan en betydligt större hoj så det är inte en riktigt bra jämförelse. Den låg i 7an när den kom 04 (gissa hur många man fick sålda :gnissla ) men har idag klassats ned av många bolag, tror det är till 6 eller 5.

955i

[Reklamplats uthyres]
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En röd
Har ägt en CBR 600 F och haft en Hornet över en helg + kört den på bana.

Hornet-stuket passade mig bra, en smidig hoj och brett styre och helt ok klipp i motorn, visst, inte lika många hästar (ca 10 mindre vill jag minnas) än CBR:en men lagom pigg. En bra city-hoj helt enkelt. Åka långt är inte samma höjdare, då kommer du nog sakna kåpan. Jag skulle inte säga att det är ett nerköp, visst inte riktigt lika sportig kanske men i mångt och mycket är det ju samma hoj, både är Honda, dom har samma motor fast lite nertrimmad för fetare mellanregister (som dom brukar säga...).

Köp om du gillar den, jag har inga problem med hojen och tror säkert du blir nöjd. Båda är roliga hojar! Så mkt roligare blir det inte på en CBR, hellre att du kan lägga pengar på annat.

You go girl! :tummenupp

Kakan

Jag är en elak person med dyslexi *flin*
Gick med
15 Jul 2004
Hoj
Nepp nope inte just nu.
Klabbe skrev:
2078036 Ta halv/hel år på if, Honda försäkringen, ca 6500/år och kör med insidan. :hihi
JAg kör alltid med insidan :)

smacker skrev:
2078227 Jag sålde min Hornet 600 -01 igår. Den var förövrigt nerdrevad & slipon från Laser satt på. Jag hängde med 1000 kubikarna till 150 innan dom åkte från mig. Den reste sig på trean vid växling. Mitt betyg är ju MyckeVälGodkänt runt hela hojen. Nog svårt att hitta en annan hoj med den ekonomin till den mängden körglädje. Har inte sålt den för att jag tröttnat eller så. Ville bara förnya mig lite...

:7peta kunna väll vänta tills jag hade satt ut min anons ;) hade jag ju kanske kunna tage över din då :)

Retep skrev:
2078288 Kolla hos Folksam vad en broms och kurvkurs skulle göra för dig.

OK, nu är jag gubbe :tomten (jag har i alla fall riktigt A-kort) och parkerar hojen i eget garage..... MEN!

Jag betalar nu 3700kr/år halvförs/helår. Med SMC rabatt så blir det 3400kr/år för samma försäkring.

Med Broms och KurvKurs (för sporthoj) så skulle jag få betala 1200kr/år för halvförs/helår och 1600kr/år för helförs/helår. Sanslöst billigt. Det är nästan gratis att åka hoj :) Bensinen har blivit dyr på sistone :7peta

Glöm inte att Folksams BKK-försäkring har 25% självrisk (även stöld). Men å andra sidan så har jag 100% självrisk(halvförs) nu, om jag chrashar...

Varför säger inte dom nå om sånt när man ringer
:( då hade man ju kunna fixa det kankse. Men jag ska ringa i alla fall igen och kolla...tack för tipset.

Kakan

Gick med
15 Jul 2004
Hoj
Nepp nope inte just nu.
moha skrev:
2079669 hej.

måste bara säga att Yamaha FZ6, kallad för fazer är en underbar hoj!!! som ny är den billigare är hondan, och den är långt mycket roligare. :yoparty svarar mycket snabbare vid gasen, har mer pulver, jävligt bra chassi, jag är helnöjd med min och alla som testat den i min krets säger att den är långt bättre än horneten!!!välkommen ner och provkör min om du vill. :pannkyss Kolla bara så du får en men insp. motor!!!! vet ej vilket år de kom, senaste gen. försäkringen är inte spec dyr kanske något mer än hondan, eller samma, vet ej, skall inte skilja mycket. kolla med yamahaförsäkring via bilsport&mc eller länsförsäkringar!!! tar du en S model så har du halvkåpa och jag har kört längre sträckor, inga större problem :D

lycka till. /Adi

Den ser rätt snygg ut måste jag ju erkänna :) ska kolla upp den lite till men vi får se vad det blir :)

fazerfun skrev:
2081137 jobbigt att "bara" jobba heltid.... :rolleyes: :hihi har full respekt för alla som inte kan lägga 4000 per månad på hojförsäkring...låter helt :huvet

Horneten ger mycket bus per krona tycker jag, i synnerhet med IF´s Hondaförsäkring. Jag testade det mesta naket 04 när jag köpte nytt...då blev det en Yamaha FZ6 Fazer (den nakna utan en massa plast) men Horneten var finalkandidat. Hojarna är lika i mycket (de ligger båda i försäkringsklass 5 fö), samma andas barn men jag tyckte FZ6an såg och kändes modernare rakt igenom. Registret är dessutom bredare (för att vara en rad 600), med Horneten var det ett jävla varvande innan det blev någon riktig fjong i motorn. Dessutom satt jag lite lattjo på Horneten, det var något med vinkeln tank/soffa som "familjelyckan" inte gillade, rätt obehagligt faktiskt, inte minst vid inbromsningar :rolleyes:

Begränsningarna för hojtypen är uppenbara, de är inga hojar du ligger och kör långt på. Att marscha i 140-150 går men är rätt tröttsamt. Det är i stan och på kurviga småvägar hojarna hör hemma och då kan man ha riktigt kul.

Om du tittar på nakna street 600 så finns det mycket att välja på. Kawa har ju sin nya ER-6, Suzuki har FZ6-klonen GSR 600 (testas i senaste numret ab Bike) och så finns ju läckra Monster 695 om man vill åka italiensk twin.

Jo jag som sakt ska ju kunna ha den bådde här i sthlm och sen för att köra en 30 mil till mina föräldrar, vill ha en bra kombination på hojen så det är skönt att köra bådde och, nog har jag sutte och kollat på alla varianter av 600...där av frågan *S* för hornet fick min uppmärksamhet redan innan jag köpte cbr:en...men lite mer snoka och utfrågninga av vänner så ska det nog lösa sig :)

955i skrev:
2081266 Har ägt en CBR 600 F och haft en Hornet över en helg + kört den på bana.

Hornet-stuket passade mig bra, en smidig hoj och brett styre och helt ok klipp i motorn, visst, inte lika många hästar (ca 10 mindre vill jag minnas) än CBR:en men lagom pigg. En bra city-hoj helt enkelt. Åka långt är inte samma höjdare, då kommer du nog sakna kåpan. Jag skulle inte säga att det är ett nerköp, visst inte riktigt lika sportig kanske men i mångt och mycket är det ju samma hoj, både är Honda, dom har samma motor fast lite nertrimmad för fetare mellanregister (som dom brukar säga...).

Köp om du gillar den, jag har inga problem med hojen och tror säkert du blir nöjd. Båda är roliga hojar! Så mkt roligare blir det inte på en CBR, hellre att du kan lägga pengar på annat.

You go girl! :tummenupp

kanske en dum fråga men går det inte att sätta en liten kåpa fram på en hornet? fast de kanske ser konstigt ut på en kåplös hoj :)

Frodie

Murphys lag regerar!
Gick med
9 Mar 2005
Hoj
Honda CRF450R -09 #715, Husaberg 650FE -07 #81
Det finns massor av vindavvisare till hornet. Den som e original på hondas hemsida är mest för syns skull men det finns dom som inte e mycket större men som e grymt effektiva.
Jag har kört mer än 30 mil i sträck på min hornet och visst e det små tungt om man ligger och snittar i typ 130 (men då e jag en stor pojke = mycket vindfång) men annars så går det hur bra som helst.
För övrigt kan jag säga att dom som hävdar att yamahas FZR går bättre...Hur kommer det sig att jag drar flera av polarna (dom har haft flera olika årsmodeller blandannat nyaste) och jag har dragit dom. Sedan så undrar jag varför det ALLTID är massor med trådar bland dom nya inläggen som säger: "jag har problem med min FZR...vad e fel" och "min FZR startar inte...HJÄLP" m.m. Har aldrig sett dessa på hornet...och förövrigt är dom MYCKET ovanliga på Honda överlag.

Kakan

Gick med
15 Jul 2004
Hoj
Nepp nope inte just nu.
Well skrev:
2086648 Det finns massor av vindavvisare till hornet. Den som e original på hondas hemsida är mest för syns skull men det finns dom som inte e mycket större men som e grymt effektiva.
Jag har kört mer än 30 mil i sträck på min hornet och visst e det små tungt om man ligger och snittar i typ 130 (men då e jag en stor pojke = mycket vindfång) men annars så går det hur bra som helst.
För övrigt kan jag säga att dom som hävdar att yamahas FZR går bättre...Hur kommer det sig att jag drar flera av polarna (dom har haft flera olika årsmodeller blandannat nyaste) och jag har dragit dom. Sedan så undrar jag varför det ALLTID är massor med trådar bland dom nya inläggen som säger: "jag har problem med min FZR...vad e fel" och "min FZR startar inte...HJÄLP" m.m. Har aldrig sett dessa på hornet...och förövrigt är dom MYCKET ovanliga på Honda överlag.

Jo nog har även jag sett en del trådar om just den, så jag är lite osäker på just FZR:en. Men jag gillar Honda och håller mej gärna kvar där :)

Frodie

Murphys lag regerar!
Gick med
9 Mar 2005
Hoj
Honda CRF450R -09 #715, Husaberg 650FE -07 #81
Kakan skrev:
2088176 Jo nog har även jag sett en del trådar om just den, så jag är lite osäker på just FZR:en. Men jag gillar Honda och håller mej gärna kvar där :)

Själv kommer jag aldrig ( som jag känner nu ) byta från honda som tillverkare...jag menar, när SAMTLIGA MC-journalister skriver på alla beg tester "den berömda honda kvalitén" så vill inte jag byta till hojjar som omnämns med "var noga att kolla så att inte......."

Kakan

Gick med
15 Jul 2004
Hoj
Nepp nope inte just nu.
Well skrev:
2090430 Själv kommer jag aldrig ( som jag känner nu ) byta från honda som tillverkare...jag menar, när SAMTLIGA MC-journalister skriver på alla beg tester "den berömda honda kvalitén" så vill inte jag byta till hojjar som omnämns med "var noga att kolla så att inte......."
Jo jag har ju pga mitt behov av att byta läst massa tester på begagnade hojar och så :)
Nog verkar det vara så att Hondan är en bra och hållbar hoj allt :)

Kajan

återvandrad
Gick med
22 Jun 2005
Hoj
BMW 1100 GS / Suzuki 750 gs -77
Retep skrev:
2078288 Kolla hos Folksam vad en broms och kurvkurs skulle göra för dig.

OK, nu är jag gubbe :tomten (jag har i alla fall riktigt A-kort) och parkerar hojen i eget garage..... MEN!

Jag betalar nu 3700kr/år halvförs/helår. Med SMC rabatt så blir det 3400kr/år för samma försäkring.

Med Broms och KurvKurs (för sporthoj) så skulle jag få betala 1200kr/år för halvförs/helår och 1600kr/år för helförs/helår. Sanslöst billigt. Det är nästan gratis att åka hoj :) Bensinen har blivit dyr på sistone :7peta

Glöm inte att Folksams BKK-försäkring har 25% självrisk (även stöld). Men å andra sidan så har jag 100% självrisk(halvförs) nu, om jag chrashar...

Broms o Kurv kurs?? Låter kul var kan man hitta en sån???

Last edited:

stillmatic

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2006
Hoj
Honda CBR600
Kakan skrev:
2091898 Jo jag har ju pga mitt behov av att byta läst massa tester på begagnade hojar och så :)
Nog verkar det vara så att Hondan är en bra och hållbar hoj allt :)

Byt med mig då :) Jag är ute efter att göra det motsatta bytet. Har en Hornet 600 -00 som bara väntar på att bytas mot en CBR.

Kakan

Gick med
15 Jul 2004
Hoj
Nepp nope inte just nu.
stillmatic skrev:
2102294 Byt med mig då :) Jag är ute efter att göra det motsatta bytet. Har en Hornet 600 -00 som bara väntar på att bytas mot en CBR.
Aha det kan ju tänkas göras...jag PM:ar mitt nummer så kan du ju slå en signal...

Nursey

Utan lem
Gick med
26 Jun 2008
Hoj
Svart Bandithona
Kakan skrev:
kanske en dum fråga men går det inte att sätta en liten kåpa fram på en hornet? fast de kanske ser konstigt ut på en kåplös hoj :)

Jag har en "naken" gathoj men kör mycket på motorvägar. Jag var tvungen att skaffa en liten framskärm för att avleda den värsta blåsten för det känns som någon bankar en på axlarna (och det är om det är VINDSTILLA :3freak ..om det blåser ovanpå det så blir det rätt jobbigt i längden) då du går över 130km/h.

Jag tycker INTE om skärmen..den är FUL men får sitta där tillsvidare. Det är ju inte så svårt att pilla av den om man vill se stilren ut någongång :)

Kakan

Gick med
15 Jul 2004
Hoj
Nepp nope inte just nu.
Nursey skrev:
2103722 Jag har en "naken" gathoj men kör mycket på motorvägar. Jag var tvungen att skaffa en liten framskärm för att avleda den värsta blåsten för det känns som någon bankar en på axlarna (och det är om det är VINDSTILLA :3freak ..om det blåser ovanpå det så blir det rätt jobbigt i längden) då du går över 130km/h.

Jag tycker INTE om skärmen..den är FUL men får sitta där tillsvidare. Det är ju inte så svårt att pilla av den om man vill se stilren ut någongång :)

:tummenupp Det var den där infon jag letade efter :)
Du har nog rätt i att det ser konstigt ut med det på en "naken" hoj men ett onödigt ont låter de som om man ska åka längre än ett par kilometrar :)

Andy79

Ny medlem
Gick med
2 Aug 2006
Hoj
Letar hoj
Om du INTE har så mycket tid över för att köra hoj så kan du ju alltid ha den påställd när du kör, och när tiden inte räcker till så ställer du bara av den.
Då betalar man bara för den tiden som man brukar den.
Kolla bara upp vilka bolag du får göra så hos för alla inte lika positva till det.
Det är inte så bökigt det tar bara 5 min extra sen är man iväg och sen blev kärringen glad över att vi slapp betala 19000 kr per år :pannkyss

Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...