Byta bakdäck utan central el depåstöd?

2WD

Gsxf
Gick med
13 Feb 2006
Hoj
Suzuki Gsx 600f
Tjaba.

Ska till att byta bakdäck på min Honda Hornet 98 i veckan.. men nu till problemet.
Jag har varken centralstöd eller depåstöd och hur fasen kan man då skruva av hjulet??? :confused: Har varit inne lite på att stödja upp den på en domkraft eller liknade, men hittar inget läpligt ställe då avgasrören sitter i vägen(hade tänkt lyfta den under motorn..

Mycket tacksam för svar snarast då däcket måste på innan helgen och Lillemans MC hade inte tid förrens i slutet på Augusti.

MVH
2WD

ilstallione

Be happy!
Gick med
11 Mar 2006
Hoj
GSXR 750 1996
Snöre i tak/bjälke/random och hissa upp den. Be någon om hjälp så den inte välter när du drar i hojen, kan vara lite ostabilt :)

YZF R6

Värst av alla
Gick med
29 Dec 2005
Hoj
R6 -06
2WD skrev:
2357675 Tjaba.

Ska till att byta bakdäck på min Honda Hornet 98 i veckan.. men nu till problemet.
Jag har varken centralstöd eller depåstöd och hur fasen kan man då skruva av hjulet??? :confused: Har varit inne lite på att stödja upp den på en domkraft eller liknade, men hittar inget läpligt ställe då avgasrören sitter i vägen(hade tänkt lyfta den under motorn..

Mycket tacksam för svar snarast då däcket måste på innan helgen och Lillemans MC hade inte tid förrens i slutet på Augusti.

MVH
2WD

Hör med någon polar som har depåstöd eller de besvärliga sättet, fäst 2 spännband i takstolarna / bjälklaget och kroka i svingen eller passagerar fotpinnarna och höj försiktigt. eller palla upp svingen på båda sidorna med tex 2tum4 regelstumpar

PS. ta hjälp av en polare!!

Aviation

Chef
Gick med
5 Jun 2006
Hoj
???
dricka back och plank bitar eller reglar ovan på, sedan lyfthjälp om du inte orkar sj, någe liknande bygg dig någe :)

2WD

Gsxf
Gick med
13 Feb 2006
Hoj
Suzuki Gsx 600f
Tackar, får ta och testa det imorgon efter jobb då.. ska bara se om jag har några "snören" att använda... men det borde jag ha, mamma syr ju ibland:D

^Mats^

Ny medlem
Gick med
2 Dec 2003
Hoj
KTM 660 & KTM 990 Super Duke, FD: Yamaha R1, Honda CBR600F, Honda NSR 125
låt hojen stå på sidostödet, lyft den i sidled så den står på stödet samt framhjulet, sedan sätter du en pallbock eller liknande under svingen på motsatt sida till stödet, så brukar jag göra :tummenupp. hojen står visserligen lutat men det brukar aldrig vara något problem att sätta hjulet rakt.

newstead

vårkänslor
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
2WD skrev:
2357675 Tjaba.

MVH
2WD
Finns det bulthål för bobbiner på svingen på dom där? Isf, skruva i skruvar i dom och sen kan du använda vanliga pallbockar (en på varje sida). Det blir stadigt och bra :)

Bifogat

• DSC00114.JPG
    DSC00114.JPG
    51.7 KB · Visningar: 104

^Mats^

Ny medlem
Gick med
2 Dec 2003
Hoj
KTM 660 & KTM 990 Super Duke, FD: Yamaha R1, Honda CBR600F, Honda NSR 125
newstead skrev:
2357734 Finns det bulthål för bobbiner på svingen på dom där? Isf, skruva i skruvar i dom och sen kan du använda vanliga pallbockar (en på varje sida). Det blir stadigt och bra :)

Smart så ska jag börja göra :tummenupp :tummenupp

Duke0

Sporthojsnörd
Gick med
22 May 2003
Hoj
Ingen
newstead skrev:
2357734 Finns det bulthål för bobbiner på svingen på dom där? Isf, skruva i skruvar i dom och sen kan du använda vanliga pallbockar (en på varje sida). Det blir stadigt och bra :)

he he :tummenupp så gör jag med och tänkte föreslå

Fortsättning
Vippa upp cykeln på den ena sidan och sparka under den andra med foten...klockrent

Aviation

Chef
Gick med
5 Jun 2006
Hoj
???
Annars kan man ju göra som en cykel vänd den upochned så ståren på styret o skjääääärten :)

3plE

MCK WHEELERS FALUN
Gick med
6 Jun 2006
Hoj
CBR600RR -05, Gixxer 7/11 and a Husa 650 i små små bitar
Använde block, lyftremmar och pallbockar, bytte båda däcken.

Bifogat

• däckbyte.jpg
    däckbyte.jpg
    93 KB · Visningar: 157

Droopfy

Gick med
28 Apr 2004
Hoj
YZF450, Lillgixxer (GSX400R)
vänd hojen uppåner så den stödjer på TRE ställern. höger och vänster styre samt passagerarsadeln.

ta hjälp av en polare att vända hojen uppochner så du sparar ryggen.:)

detta är den bästa mekarställningen då allt hamnar i lagom höjd och du slipper krångla med att fippla ut hjulet sittandes på huk. utan kan helt enkelt lyfta ur bakhjulet ur svingen. :tummenupp

mycket nöjje :pannkyss

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...