Byta bakhjul Ktm 640 LC4

Shropshre

Sporthojsnörd
Gick med
29 Apr 2008
Hoj
ZX10R - 2011
Tjohej! Äger en Ktm som rubriken lyder. Införskaffades för två år sedan och köpte även till endurofälgar i samma veva. Svarvade till lite olika distanser för centrering samt ny framaxel osv. Dock har jag ett stort problem. När jag ska byta bakhjulet så är det förbannat svårt att trixa ur och i det. Vill inte skava så in i helvete på fälgarna. Har googlat men hittar inget matnyttigt. Finns det någon KTM guru här som kan ge något bra tips? Har krängt av och på de olika hjulen ett 10 tal gånger men får aldrig till det bra. Det bästa jag kommit fram till är att skruva av bakdrevet och knixa. Snälla lär mig!

sliCk_kekki

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2010
Hoj
KTM 525 -05
Det är en kombination mellan att luta och sänka ner hjulet lite, testa dig fram, du borde få av det hyfsat smidigt, ska inte ta mer än 10-20 sekunder extra jämfört med att dra ut däcket som på andra.

Något jag lärde mig senast när jag ska montera bakdäcket är att ta bort bromsbeläggen.

Shropshre

Sporthojsnörd
Gick med
29 Apr 2008
Hoj
ZX10R - 2011
Så då är det inte jag som är helt jäkla kass eller något fel på hojen? Det är lite trix standard med dessa hojar om jag förstått det rätt?

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Ska du verkligen förenkla montering(och demontering)av bakhjulet så sågar du bort en bit på undersidan av okhållaren så att du kan lyfta bort ok+hållare så fort du dragit ur hjulaxeln.

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...