Byta bakhjul till ett utan ryckutjämnare på KLR 650

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
I USA verkar det ju som en del fått KLR:en att gå ganska bra men då är det väl oftast med 685 eller 705 kit, kammar och en massa moddande. Dom verkar ju få KLR en att gå upp på bakhjulet med att bara gasa men frågan är ju om man får ut den kraften ur 650 motorn med bara förgasare och avgassystem?

Fan vad kul att denna tråd spårade ur:tummenupp, började med ryckutjämnare, sen dubbdäck och helt plötsligt handlar den om förgasarbyte och trimma. Detta gillar jag då det spårar ut på detta sättet:)
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Jag har kört alla förgasare du funderar på. Köp en 39-41mm crossförgasare från en 450-560cc cross/enduro för den bestyckningen är väldigt nära en uppkorkad kle. Du behöver bara ändra högfartsmunstycke (om ens det) och justera nålen i höjd samt ev byta lågfart. De är Kehin FCR crossagasare vi pratar om, de sitter på i stort sett alla märken mellan 02-20. En 39mm ger inge bättre botten som är märkbar vs 41mm men ger ev 2 hk mer i toppeffekt. De är den prisvärdaste förgasaren du kan hitta en för 500kr men 1000-1500 är de absolut värd. nypris ca 8000kr! Mikuni tm 40 och Mikuni HSR 40-48mm är i stort sett samma gasare hsr har bara gasreglaget på andra sidan trottelhus men de är inget att bry sig i de funkar nog bra ändå ,kan dock ta i tanken!. Fördelen med Mikuni vs Kehin fcr är billigare munstycken och Accpumpen har två justermöjligheter. De går fördröja accpumpens tillslag så de slår till vid några mm trottellyft. Ju större cc och mer svängmassa motorn har desto mer måste man fördjöja accpumpen annars surar den ihop om man gasar fullt från låga varv. De går även justera mängden den sprutar in samt att de är enkelt att byta storlek på accpumpsmunstycket. Men en FCR funkar i regel kanonbra från 400cc till 650cc utan att byta accpumpsmunstycke. De går trimma accpumpen med enkla moddar och mängden går justera. Men på en stor kubiks slö klr utan trim blir inte fördelen så stor vs en bra injusterad vacumfugge, De är så stor svängmassa som bromsar rappheten så trottelgasare ger inte så mycket rappare svar. Men fördelen är att du kan öppna luftburken helt och få till bestyckningen kanonbra. Rätt justerade FCR eller HSR gasare blir så bra att de faktiskt är bättre än insprut. Ang borra trottel på vacumfuggen är bara att borra på de går plasta igen hålet gång på gång med kemisk metall typ Biltems stålepoxy är underligt nog bäst till det, den tål etanol och bensin bäst. Du kan även linda ihop fjädern så den svarar rappare. Du kan draihop fjädern med sytråd och droppa dit superlim på tråden, då kan du ändra länd i all evighet. Superlimmad sytråd håller i all evighet :tummenupp
För att få motorn rappare = lätta svänghjulet max och även lamellkorgen. De går ev hitta mellanskivor av aluminium även till klr. På Honda xr600/650 passade Honda Cr 500 aluskivor och de är bet lättare än stålskivor. Cr aluskivor kan passa klr om du har flax,dock svårhittade men finns.
 
Last edited:

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag har kört alla förgasare du funderar på. Köp en 39-41mm crossförgasare från en 450-560cc cross/enduro för den bestyckningen är väldigt nära en uppkorkad kle. Du behöver bara ändra högfartsmunstycke (om ens det) och justera nålen i höjd samt ev byta lågfart. De är Kehin FCR crossagasare vi pratar om, de sitter på i stort sett alla märken mellan 02-20. En 39mm ger inge bättre botten som är märkbar vs 41mm men ger ev 2 hk mer i toppeffekt. De är den prisvärdaste förgasaren du kan hitta en för 500kr men 1000-1500 är de absolut värd. nypris ca 8000kr! Mikuni tm 40 och Mikuni HSR 40-48mm är i stort sett samma gasare hsr har bara gasreglaget på andra sidan trottelhus men de är inget att bry sig i de funkar nog bra ändå ,kan dock ta i tanken!. Fördelen med Mikuni vs Kehin fcr är billigare munstycken och Accpumpen har två justermöjligheter. De går fördröja accpumpens tillslag så de slår till vid några mm trottellyft. Ju större cc och mer svängmassa motorn har desto mer måste man fördjöja accpumpen annars surar den ihop om man gasar fullt från låga varv. De går även justera mängden den sprutar in samt att de är enkelt att byta storlek på accpumpsmunstycket. Men en FCR funkar i regel kanonbra från 400cc till 650cc utan att byta accpumpsmunstycke. De går trimma accpumpen med enkla moddar och mängden går justera. Men på en stor kubiks slö klr utan trim blir inte fördelen så stor vs en bra injusterad vacumfugge, De är så stor svängmassa som bromsar rappheten så trottelgasare ger inte så mycket rappare svar. Men fördelen är att du kan öppna luftburken helt och få till bestyckningen kanonbra. Rätt justerade FCR eller HSR gasare blir så bra att de faktiskt är bättre än insprut. Ang borra trottel på vacumfuggen är bara att borra på de går plasta igen hålet gång på gång med kemisk metall typ Biltems stålepoxy är underligt nog bäst till det, den tål etanol och bensin bäst. Du kan även linda ihop fjädern så den svarar rappare. Du kan draihop fjädern med sytråd och droppa dit superlim på tråden, då kan du ändra länd i all evighet. Superlimmad sytråd håller i all evighet :tummenupp
För att få motorn rappare = lätta svänghjulet max och även lamellkorgen. De går ev hitta mellanskivor av aluminium även till klr. På Honda xr600/650 passade Honda Cr 500 aluskivor och de är bet lättare än stålskivor. Cr aluskivor kan passa klr om du har flax,dock svårhittade men finns.

Menar du att 39 mm ger mer toppeffekt eller? Visst borde en 41 mm ge mer effekt på topp?

Så du tror inte det blir nån större skillnad i rappheten med att byta förgasare men att man kan få ut lite mer maxeffekt med ett förgasarbyte?

Det där med en sytråd och superlim låter ju ut intressant blir nog att testa dra ihop fjädern lite grann och se om gassvaret blir bättre. Hur ska man linda, lindar man en sytråd runt ett helt tex fjädervarv eller tar man bara trådbitar på några ställen på fjädervarvet?
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
En 41 ska ge mer på topp men de lär max va 2 hk på en kle ev inget alls. Men om du trimmar den brukar de ge 1hk per mm större en gasare är till en viss gräns. På värstingtrimmade maskiner brukar jag porta upp fcr gasarna, de går plåga upp dem till 43,5mm men de är ett mycket och svårt jobb. Ang rappheten så är de inte lika stor fördel trottelgasare på en tung motor som kle och alla andra liknade 600/650cc motorer. Ex om man tar en Husaberg 650cc så skulle den bli bet segare i uppvarv med vacumfugge. Men de är enklare att få motorn att svara som en insprutare med accpump trottelgasare. Jag hör att du gillar trimning så i ditt fall som mitt byter man såklart förgasare. Om du hittar en billig Mikuni tm 40 eller 42 mm Mikun hsr så köp den före kehin fcr crossgasare enbart fär att den är billigare i munstycken och lättare att jobba med. Crossgasarna har har ett problem som kan bli lite dyrbart, de kan ha uttorkade oringspackningar i mittre delningen samt att accpumpsmunstycket kan ha skräp i sig. Ny packningssats oringar kostar 500kr och munstycket är kan man i bästa fall rengöra. Risken att de har detta fel är ca 30% av alla gamla som säljs så om du köper en för 1000kr kan de bli minst 1500kr tillslut.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
En 41 ska ge mer på topp men de lär max va 2 hk på en kle ev inget alls. Men om du trimmar den brukar de ge 1hk per mm större en gasare är till en viss gräns. På värstingtrimmade maskiner brukar jag porta upp fcr gasarna, de går plåga upp dem till 43,5mm men de är ett mycket och svårt jobb. Ang rappheten så är de inte lika stor fördel trottelgasare på en tung motor som kle och alla andra liknade 600/650cc motorer. Ex om man tar en Husaberg 650cc så skulle den bli bet segare i uppvarv med vacumfugge. Men de är enklare att få motorn att svara som en insprutare med accpump trottelgasare. Jag hör att du gillar trimning så i ditt fall som mitt byter man såklart förgasare. Om du hittar en billig Mikuni tm 40 eller 42 mm Mikun hsr så köp den före kehin fcr crossgasare enbart fär att den är billigare i munstycken och lättare att jobba med. Crossgasarna har har ett problem som kan bli lite dyrbart, de kan ha uttorkade oringspackningar i mittre delningen samt att accpumpsmunstycket kan ha skräp i sig. Ny packningssats oringar kostar 500kr och munstycket är kan man i bästa fall rengöra. Risken att de har detta fel är ca 30% av alla gamla som säljs så om du köper en för 1000kr kan de bli minst 1500kr tillslut.

Vet inte om jag egentligen gillar att trimma utan snarare att försöka optimera grejerna så gott det går till måttliga insatser och pengar (Hondan ett undantag)

Jag har ju redan en HSR42 men den sitter nu på kompressor Hondan, eller rättare sagt hänger i vajrarna just nu. Ska montera ihop Hondan igen för att fixa bakskärm men att låna förgasaren från den för att se om den får plats under tanken är ju inget större problem då den sitter väldigt lättåtkomligt på Hondan.

Är väl bara att spana efter en TM eller HSR förgasare om man kan hitta nån lämplig beggad förgasare.

Hur var det med sytråd och knyta ihop trottelfjädern ska man linda ihop en lägre sträcka på fjäderbyte eller knyta på vissa ställen? Detta är väl lämpligare att testa i första läget, till det skulle bli aktuellt med ett förgasarbyte.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Ja just du har ju hsr gasaren. Provkör den vet jag. I med 130 i högfart så är du väldigt rätt direkt.Lågafartsmunstycke kan bli allt från 15-20" nål i mitten. Accpumpsmunstycket bör vara 40" och halv dosering samt lite fördröjt tillslag. De finkar med 70" också men då blir de svårare att ställa in accpumpen.

Ang sytråd så knyter jag först ihop x antal varv . Ex dra ihop tre fjädervar stumt med varandra på på fjädern en knut på var sida om fjädern så den blir rak. Knyt och superlimma knuten först. Se till att du har långa trådar från knuten som du sedan lindar fast runt knuten och dränker in hela skiten med superlim. Den här tekniken är vanlig inom hobbyflyg och på fiskesidan där man bla sätter fast öglor på kastspön mm.
 
Last edited:

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Ja just du har ju hsr gasaren. Provkör den vet jag. I med 130 i högfart så är du väldigt rätt direkt.Lågafartsmunstycke kan bli allt från 15-20" nål i mitten. Accpumpsmunstycket bör vara 40" och halv dosering samt lite fördröjt tillslag. De finkar med 70" också men då blir de svårare att ställa in accpumpen.

Ang sytråd så knyter jag först ihop x antal varv . Ex dra ihop tre fjädervar stumt med varandra på på fjädern en knut på var sida om fjädern så den blir rak. Knyt och superlimma knuten först. Se till att du har långa trådar från knuten som du sedan lindar fast runt knuten och dränker in hela skiten med superlim. Den här tekniken är vanlig inom hobbyflyg och på fiskesidan där man bla sätter fast öglor på kastspön mm.

Jag ska testa sytrådskenepet först och se vad dom händer, får väl se om jag testar HSR gasaren längre fram. Är säkert troligt men det är nog fördel att testa på barmark, frågan är hur gasvajrarna lirar ihop med HSR42:an eller om jag måste göra ny egna vajrar. Du råkas inte veta av nån mer HSR42:a?
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Jag ska testa sytrådskenepet först och se vad dom händer, får väl se om jag testar HSR gasaren längre fram. Är säkert troligt men det är nog fördel att testa på barmark, frågan är hur gasvajrarna lirar ihop med HSR42:an eller om jag måste göra ny egna vajrar. Du råkas inte veta av nån mer HSR42:a?

Du kan köra med endast en gaswire men de är som du vet returwire möjlighet också. Man bör ha ett gashandtag med lite utväxling och de är de i regel på Stora offroadare. De går nog klippa av kle wiren och skruva på egna nipplar.
Kan tänkas att jag vety av en tm 40 eller hsr 42-48mm. Jag körde ett tag med 48mm på en helt org xr 650r. Den förlorde inte mycket på lägre varv men den gav inge mer effekt på högre varv heller. Den va då på ca 55 hk på hjulet. 48mm är försvarbar när effekten är över 65hk på hjulet.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Du kan köra med endast en gaswire men de är som du vet returwire möjlighet också. Man bör ha ett gashandtag med lite utväxling och de är de i regel på Stora offroadare. De går nog klippa av kle wiren och skruva på egna nipplar.
Kan tänkas att jag vety av en tm 40 eller hsr 42-48mm. Jag körde ett tag med 48mm på en helt org xr 650r. Den förlorde inte mycket på lägre varv men den gav inge mer effekt på högre varv heller. Den va då på ca 55 hk på hjulet. 48mm är försvarbar när effekten är över 65hk på hjulet.

Nu har jag ju bara kört en kort testrepa med kompressor Hondan men den verkar ju gå bra med HSR42:an trots vissa farhågor hos vissa att den inte skulle gå med så stor förgasare så den får nog gärna sitta kvar på den hojen. TM är väl att föredra till KLR:en om den har gasreglaget på höger sida har bara kollat lite snabbt men kan eventuellt bli trångt med gasreglage på vänstersida då bensinkranen sitter där, har dock inte kollat så ordentligt utan bara lite snabbt då jag var ute och skruvade i Ski Doo Everesten efter tjatande från ungarna.
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top