byta blinkers fram på R1 -05..

Jimmy G

Ny medlem
Gick med
9 Oct 2010
Ort
Världens ände
Hoj
2005 Yamaha R1
sitter o kollar på vilka man kan byta till, o det verkar ju finnas en del olika "universal".

Men så kom jag att tänka på.. humm..vilka är det som igentligen passar på just MIN hoj?

Lär ju finnas många här som bytt och söker helt enkelt tips på vad man kan skaffa som är snyggt. Dom skall sitta fram, för bak har jag köpt bakljus med inbyggd blink i.

Tips tages tacksamt emot, gärna bilder om i har.
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
"...för bak har jag köpt bakljus med inbyggd blink i...."

Då ska du ha 18 cm mellan blinkarna...eller var det bara 16 bak??
Ett påpekande bara för att undvika framtida problem men nitiska bes män..
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
De flesta universal har standardinfästning... Dock olika grovlek. Hur exakt det ser ut på din båge vet jag ej. Brukar inte vara något stort problem men lite pill kan det vara. Ibland får man sätta dit en liten platta exempelvis. Ibland skaffa större brickor. Har du stort hål kan ju större diameter på "skruven" vara en för eller nackdel beroende på hur du vill ha det.

Att hitta något som är exakt som original vid infästning men har ett helt annat utseende får du nog leta efter... Skulle vara om Yama själva säljer något originaltillbehör eller möjligen ebay.

vad är det för utseende du är ute efter? Mindre? Större? vita? gula? monterade i kåpan dvs infällda?

För har du pajjat dina original och kan tänka dig samma så finns det ju fullt med begat och pirat "original"...
 

Jimmy G

Ny medlem
Gick med
9 Oct 2010
Ort
Världens ände
Hoj
2005 Yamaha R1
"...för bak har jag köpt bakljus med inbyggd blink i...."

Då ska du ha 18 cm mellan blinkarna...eller var det bara 16 bak??
Ett påpekande bara för att undvika framtida problem men nitiska bes män..

Aj då.. trodde man kunde köra med bakljus med inbyggd blinkers i som säljs lite var som helst.. men där ser man .. :-( Tack för tipset iallafall. :)



De flesta universal har standardinfästning... Dock olika grovlek. Hur exakt det ser ut på din båge vet jag ej. Brukar inte vara något stort problem men lite pill kan det vara. Ibland får man sätta dit en liten platta exempelvis. Ibland skaffa större brickor. Har du stort hål kan ju större diameter på "skruven" vara en för eller nackdel beroende på hur du vill ha det.

Att hitta något som är exakt som original vid infästning men har ett helt annat utseende får du nog leta efter... Skulle vara om Yama själva säljer något originaltillbehör eller möjligen ebay.

vad är det för utseende du är ute efter? Mindre? Större? vita? gula? monterade i kåpan dvs infällda?

För har du pajjat dina original och kan tänka dig samma så finns det ju fullt med begat och pirat "original"...

Vill bara ha bort dom fula orange orginalblinkerserna.. vill ha vita mycket mindre
 

morphine

what the fouko
Gick med
23 Sep 2007
Ort
Göteborg
Hoj
R1 -07
"...för bak har jag köpt bakljus med inbyggd blink i...."

Då ska du ha 18 cm mellan blinkarna...eller var det bara 16 bak??
Ett påpekande bara för att undvika framtida problem men nitiska bes män..

Å andra sidan, mig veterligen, finns det ingen baklampa med inbyggd blinkers till R1 som uppfyller det avståndskravet (tror det är 18cm). Höger resp. vänster blinkande fält brukar oftast i det närmaste mötas "i mitten" av lampan.

Till trådskaparen; Om du ändå tänker köra med olagliga bakblinkers, varför inte byta ut positionslamporna i strålkastarhusen mot blinkerslampor istället, och få en riktigt clean look? Blir lite mer elmeckande, men inget som är särskilt svårt.
 

Jimmy G

Ny medlem
Gick med
9 Oct 2010
Ort
Världens ände
Hoj
2005 Yamaha R1
Å andra sidan, mig veterligen, finns det ingen baklampa med inbyggd blinkers till R1 som uppfyller det avståndskravet (tror det är 18cm). Höger resp. vänster blinkande fält brukar oftast i det närmaste mötas "i mitten" av lampan.

Till trådskaparen; Om du ändå tänker köra med olagliga bakblinkers, varför inte byta ut positionslamporna i strålkastarhusen mot blinkerslampor istället, och få en riktigt clean look? Blir lite mer elmeckande, men inget som är särskilt svårt.

Så dom lamporna är inte godkända alltså? Ändå säljes dom i svenska butiker, och det står inget om att dom är "olagliga". hmmm isåfall får jag ju montera bort den baklampan o kasta den, annars får jag ju med min tur böter och ombesikting innan jag ens hunnit ta ut hojen inför nästa sommar....
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Angående baklampan med inbyggd blinkers så blir det nig svårt att besikta med. Jag körde igenom min hoj utan anmärkning med vad jag tycker är en rätt snygg lösning som också uppfyller kraven.
Kolla min byggtråd "modest r1-förädling".
 

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Vaggeryd
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
Du kan ju ha den lampan monterad ihop med snygga diodblinkers på sidan tror inte det är olagligt att ha dubbelt.
 

morphine

what the fouko
Gick med
23 Sep 2007
Ort
Göteborg
Hoj
R1 -07
Så dom lamporna är inte godkända alltså? Ändå säljes dom i svenska butiker, och det står inget om att dom är "olagliga". hmmm isåfall får jag ju montera bort den baklampan o kasta den, annars får jag ju med min tur böter och ombesikting innan jag ens hunnit ta ut hojen inför nästa sommar....

De är inte godkända. Har aldrig varit det förr i alla fall. Att det inte står att de är olagliga i butiken är ju ingen garanti för att de är lagliga. Det står ju heller inte att de är lagliga, och det betyder inte automatiskt att de är olagliga...right! Men i vilket fall som helst, inbyggda blinkers i bromslampan bak är olagligt.

Men vafan, släng på origianlskylthållaren med blinkers vid besiktning då?? Tror inte det är olagligt med dubbla blinkers! Å andra sidan är det ju inte speciellt svårt att montera tillbaks originalbromsljus och originalblinkers heller. Tar la någon halvtimme kanske.
 

Jimmy G

Ny medlem
Gick med
9 Oct 2010
Ort
Världens ände
Hoj
2005 Yamaha R1
De är inte godkända. Har aldrig varit det förr i alla fall. Att det inte står att de är olagliga i butiken är ju ingen garanti för att de är lagliga. Det står ju heller inte att de är lagliga, och det betyder inte automatiskt att de är olagliga...right! Men i vilket fall som helst, inbyggda blinkers i bromslampan bak är olagligt.

Men vafan, släng på origianlskylthållaren med blinkers vid besiktning då?? Tror inte det är olagligt med dubbla blinkers! Å andra sidan är det ju inte speciellt svårt att montera tillbaks originalbromsljus och originalblinkers heller. Tar la någon halvtimme kanske.

Nej, de e ju sant att man kan montera tillbaka orginal vid besiktning, men vi har sånna ÖVERNITISKA poliser här i värmland, och jag menar verkligen sånna som inte borde haft jobbet som poliser, så att köra med det kommer sluta i fullständig regbesiktning på hojen, precis som det blev för mej med v70:n för att jag ahde öppen dump monterad..

Hade bilen stod i 4 månader innan jag lyckades då tag i papper från volvo, och göra en helbilsgodkändning igen på bilen. AS, det är vad dom är här.. fel lufttryck.. BÖTER, blinkade 1 gång för lite vid sväng BÖTER osv osv.. helt sjuka!

Om nån vill köpa den billigt.. helt ny omonterad... skicka ett pm.. 400 kr!
 

Lazlo440

Medlem
Gick med
3 Mar 2006
Ort
Skåne
Hoj
GSXR 750
Så dom lamporna är inte godkända alltså? Ändå säljes dom i svenska butiker, och det står inget om att dom är "olagliga". hmmm isåfall får jag ju montera bort den baklampan o kasta den, annars får jag ju med min tur böter och ombesikting innan jag ens hunnit ta ut hojen inför nästa sommar....

Jag åkte på en flygande besiktning, dock inga böter men ombesiktning blev det. Besiktningsmannen på bilprovningen förklarade: Vi kollar om det är trafiksäker, polisen om det är lagligt.

(Jag saknade ett instansat E nummer på bakljuset.... bytte till Biltemas exakt likadana men med nummer och vips var man laglig. Samma ljus, samma mått och infästning men i min polismans värld var E märkningen meningen med livet)
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Men vafan, släng på origianlskylthållaren med blinkers vid besiktning då?? Tror inte det är olagligt med dubbla blinkers!

Har besiktat med dubbla blinkers, så det verkar vara okej. Besiktningsmännen skrattade mest åt det.
Dock kan det väl vara så att om bakljuset med inbyggd blinkers inte är laglig, så är nog inte glaset E-märkt heller och då får han ju ändå nedslag på felaktigt bakljus.Enda sättet att klara sig är nog att skifta vid besiktning.
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
När det gäller framblinkers så är det ganska stora, ovalaktiga hål i sidokåporna där blinkers är infäst så antingen får du köpa eller tillverka egna distansbrickor.

Använder du diodblinkers utan inbyggda förkopplingsmotstånd så måste du antingen ordna/se till att motstånd monteras alternativt byta till ett lastoberoende blinkrelä (finns massa trådar om det).
 

Jimmy G

Ny medlem
Gick med
9 Oct 2010
Ort
Världens ände
Hoj
2005 Yamaha R1
När det gäller framblinkers så är det ganska stora, ovalaktiga hål i sidokåporna där blinkers är infäst så antingen får du köpa eller tillverka egna distansbrickor.

Använder du diodblinkers utan inbyggda förkopplingsmotstånd så måste du antingen ordna/se till att motstånd monteras alternativt byta till ett lastoberoende blinkrelä (finns massa trådar om det).

Har du koll på vart man kan få tag på dessa ovala brickor?


En annan fråga.. nu råkar det vara så att mitt bakljus med inbyggda blinkers ÄR E-Märkt.. fortfarande olagligt?
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Har du koll på vart man kan få tag på dessa ovala brickor?

En annan fråga.. nu råkar det vara så att mitt bakljus med inbyggda blinkers ÄR E-Märkt.. fortfarande olagligt?
1. Såg att bl,a www.s-racing.se har, gå in på blinkers och sedan prislista så hittar du men jag är säker på att de flesta hojtillbehörsfirmor i Sverige har såna, kostar runt en hundring för två.

2. Integrerade bakblinkers är inte tillåtna även om de är E-märkta eftersom de inte klarar det breddmått mellan blinkers som ska vara.
Personligen förstår jag inte riktigt varför man inte vill ha blinkers som säkert kan uppfattas rätt av medtrafikanterna, det är ju jag själv som har allt att förlora på att vara otydlig. Du får såklart göra som du vill det är bara en reflektion från min sida.
 

morphine

what the fouko
Gick med
23 Sep 2007
Ort
Göteborg
Hoj
R1 -07
...
Personligen förstår jag inte riktigt varför man inte vill ha blinkers som säkert kan uppfattas rätt av medtrafikanterna, det är ju jag själv som har allt att förlora på att vara otydlig. Du får såklart göra som du vill det är bara en reflektion från min sida.

Därför att många som kör (sport)hoj vill ha en så snygg hoj som möjligt till varje pris. Funktionellt och säkert är oftast inte det snyggaste rent estetiskt. Samma resonemang när andra kör utan backspeglar, utan blinkers helt, blinkers istället för positionsljus osv osv. Resonemanget brukar lyda som så att "kör man snabbast och först så behöver man inga backspeglar. Ingen hänger på mig ändå. Heller inga blinkers för ingen hinner se mig blinka. Jag kör ju Retta vet du!!". Ja, ni vet....
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Därför att många som kör (sport)hoj vill ha en så snygg hoj som möjligt till varje pris. Funktionellt och säkert är oftast inte det snyggaste rent estetiskt.....
Nu börjar det bli OT men det kan ändå passa in... Jag förstår hur du menar :) Alltså, jag kan köpa det av de som har det resonemanget för jag är verkligen inte den som kör lagligast av alla jämt. Därför känns det liksom desto viktigare för mej att faktiskt försöka få medtrafikanterna att förstå vad jag faktiskt tänker göra.

Jag kan själv gapa i hjälmen på bilister som blinkar sent/inte alls och som har bedrövlig dålig placering och koll, Det funkar ju inte att kritisera andra medtrafikanter men sila hojåkare, jag blir precis lika störd av hojåkare jag inte förstår.

Fast egentligen ser jag inte blinkers, eller frånvaron av dem, som ett stort problem eftersom många bilister ändå inte vet hur de ska använda sina så jag litar ändå sällan på dem.

Statistiken säger dock att det oftast är jag själv som hojåkare som har mest att förlora på att inte uppfattas, det har iofs med beteende att göra, blinkers liksom backspeglar är bara jäkligt bra verktyg tycker jag :tummenupp
Så, nu har jag OTat klart, hoppas TS känner sej hjälpt men det han undrade över :tummenupp
 
Last edited:

Jimmy G

Ny medlem
Gick med
9 Oct 2010
Ort
Världens ände
Hoj
2005 Yamaha R1
Därför att många som kör (sport)hoj vill ha en så snygg hoj som möjligt till varje pris. Funktionellt och säkert är oftast inte det snyggaste rent estetiskt. Samma resonemang när andra kör utan backspeglar, utan blinkers helt, blinkers istället för positionsljus osv osv. Resonemanget brukar lyda som så att "kör man snabbast och först så behöver man inga backspeglar. Ingen hänger på mig ändå. Heller inga blinkers för ingen hinner se mig blinka. Jag kör ju Retta vet du!!". Ja, ni vet....


Förstår vad du menar och håller till viss del med, MEN.. jag är inte ute efter att vara olaglig, jag kör inte som en gris i trafiken, trots det har jag en r1.. inte för att köra snabbt, utan för att jag gillar hojen... snygg och det finns pulver om jag vill ha. Smidig i trafiken lätt att hantera, följer mej i mina rörelser, behöver inte kämpa för att få den att ligga i kurvor om jag skulle behöva, robust och säker ram .. ptja , listan kan göras lång.. en ganska säker hoj i vilket fall.

Det enda jag är ute efter är att få en så clean look som det bara går att få.. och då är inte blinkers som spretar bak det bästa. Dock har jag förstått att bakljus med inbyggt blink är att glömma tyvärr, men vill iallafall ha vita och snygga, samma sak fram.. vita och snygga.
 

morphine

what the fouko
Gick med
23 Sep 2007
Ort
Göteborg
Hoj
R1 -07
Förstår vad du menar och håller till viss del med, MEN.. jag är inte ute efter att vara olaglig, jag kör inte som en gris i trafiken, trots det har jag en r1.. inte för att köra snabbt, utan för att jag gillar hojen... snygg och det finns pulver om jag vill ha. Smidig i trafiken lätt att hantera, följer mej i mina rörelser, behöver inte kämpa för att få den att ligga i kurvor om jag skulle behöva, robust och säker ram .. ptja , listan kan göras lång.. en ganska säker hoj i vilket fall.

Det enda jag är ute efter är att få en så clean look som det bara går att få.. och då är inte blinkers som spretar bak det bästa. Dock har jag förstått att bakljus med inbyggt blink är att glömma tyvärr, men vill iallafall ha vita och snygga, samma sak fram.. vita och snygga.

Menade inte att du föll under min generella kommentar till varför vissa hojägare väljer att plocka bort det mesta som lagstadgat, av säkerhetsskäl, ska finnas på en motorcykel. Jag kör också R1:a av ungefär samma anledning som du. Dock har jag valt att ha kvar allt. Till och med original regskylthållare. Mycket för att jag inte vill lägga, för mig, onödiga pengar på hojen då jag tycker den är sjukt snygg som den är! :)

När det kommer till röven på hojen så kolla upp vad Waltermoto erbjuder för regskylthållare med blinkers. De brukar erbjuda lagliga, riktigt snygga varianter. Fram är det la bara att hitta några du tycker är snygga. De som är insjunkna och följer kåpan (kommer inte på vad de kallas) kan ju vara snygga. Lagliga också tror jag.
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Aj då.. trodde man kunde köra med bakljus med inbyggd blinkers i som säljs lite var som helst.. men där ser man .. :-( Tack för tipset iallafall. :)





Vill bara ha bort dom fula orange orginalblinkerserna.. vill ha vita mycket mindre

Det är ina problem. Jag har integrerade blinkers i min baklampa och varannat år då det är dags att besiktiga så är det bara att dra ut trådarna till själva blinkerslamporna i baklampan, montera på orginalblinkerserna och stoppa i de tåtarna så fungerar allt som orginal igen och man kan besiktiga med godkänt resultat.

Ifram har jag satt små infällda Mototeck blinkers. De syns för jävla dåligt rakt framifrån dagtid tyvärr. Men visst ger de hojen ett renare utseende.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top