Teppas
Gudomlig sporthojare
Har en oljeplugg (troligtvis brickan) som inte tätar helt, inget större spill men tillräckligt för att störa mig. Köpte den för inte så länge sen och förra ägaren hade precis gjort oljeservice/filter och jag kan även se att den lilla olja som kommer ut efter någon dag är ny/fräsch. Dock verkar det som att brickan till oljepluggen inte byttes och förhoppningsvis är det problemet.
Nu till min fråga. Finns det något smart sätt att skruva ut oljepluggen och byta brickan utan att dränera hela maskin på olja för att på så sätt testa om brickan är "banditen"?
Känns ju lite "onödigt" att göra om hela processen när olja etc är helt ny för att bara
få bytt brickan.
Har hittat en del lösningar på nätet:
1. Be polaren köra in tummen i sumpen efter pluggen lossad. (Kall motor)
2. Skapa ett vakum genom oljepåfyllningslocket genom att sätta dit lite tjockare textil/T-shirt el liknande koppla på dammsugaren och sug. Har sett några tjommar göra det på bil på nätet...
Jag har ny olja, filter, bricka m.m för att göra en helt ny oljeservice men ville först bara höra med expertisen om evt tips.
Nu till min fråga. Finns det något smart sätt att skruva ut oljepluggen och byta brickan utan att dränera hela maskin på olja för att på så sätt testa om brickan är "banditen"?
Känns ju lite "onödigt" att göra om hela processen när olja etc är helt ny för att bara
få bytt brickan.
Har hittat en del lösningar på nätet:
1. Be polaren köra in tummen i sumpen efter pluggen lossad. (Kall motor)
2. Skapa ett vakum genom oljepåfyllningslocket genom att sätta dit lite tjockare textil/T-shirt el liknande koppla på dammsugaren och sug. Har sett några tjommar göra det på bil på nätet...
Jag har ny olja, filter, bricka m.m för att göra en helt ny oljeservice men ville först bara höra med expertisen om evt tips.