Byta bromsvätska

snakerider

Ny medlem
Gick med
8 Apr 2005
Tänkte byta bromsvätskan nu under vintern och funderar ifall ska man tömma ut systemet helt eller pumpa ur lite o fylla på? Finns det något mer som kan gå fel när man tömmer det helt mer än det att det kommer in luft i systemet som man måste pumpa bort?

En grej till spelar det någon roll vilket av de främre oken man ska börja lufta först?

pumpa ur och fyll på lite i taget, slipper du lufta systemet.

och nej det spelar ingen roll vilket ok du börjar med och om du inte redan skaffat det så är en pvc slang bra att ha när man luftar..

Last edited:
Byt i hela systemet, men var noggrann när du luftar det :tummenupp

Enklast är att använda sig av en pump som drar vätskan igenom systemet eller om du pumpar själv och använder en slang med backventil så inte du riskerar att någon luft kommer tillbaka in i sytemet.

Du kan givetvis också göra allt utan hjälpmedel.

Efter att ha tömt hela systemet, gör följande:

1. Stäng alla luftnings ventiler.

2. Fyll på ny vätska i behållaren

3. Pumpa med bromshandtaget till du byggt upp tryck och behåll handtaget intryckt.

4. Medan du håller handtaget intryckt så öppnar du lufftnings ventilen och släpper ut luft från systemet.

5. Medan du fortfarande håller bromshandtaget intryckt så stänger du luftnings ventilen och först efter du stängt ventilen kan du släppa bromshandtaget. (Släpper du handtaget med luftnings ventilen öppen så drar du in ny luft i systemet)

Gör om alla momenten tills ingen mer luft kommer ut ur ventilerna och bromsen behåller trycket. Var noga med att se till att behållaren intet töms, så att du drar in ny luft i systemet.

Ibland kommer det inte mer luft ur ventilerna på bromsoken, men systemet bygger ändå inte upp fullt tryck. Det kan då vara nödvändigt att även lufta systemet uppe vid bromspumpen.

Om systemet är avluftat och driftsatt så tycker jag att det är onödigt att tömma systemet innan man byter bromsvätska. Det ger bara merarbete, i synnerhet på hojar med dubbla skivor kan det tex ofta krävas att man monterar loss oken för att få ur all luft. Ett helt onödigt arbete om systemet redan är avluftat. Behåll systemet fullt, så kan du starta på Pkt 2 i Superlights lista ovan. Men ser oftast på bromsvätskans färg när den nya vätskan har nått fram till luftnipplarna vid oken.

Tycker jag.

/J

Last edited:
Om systemet är avluftat och driftsatt så tycker jag att det är onödigt att tömma systemet innan man byter bromsvätska. Det ger bara merarbete, i synnerhet på hojar med dubbla skivor kan det tex ofta krävas att man monterar loss oken för att få ur all luft. Ett helt onödigt arbete om systemet redan är avluftat. Behåll systemet fullt, så kan du starta på Pkt 2 i Superlights lista ovan. Men ser oftast på bromsvätskans färg när den nya vätskan har nått fram till luftnipplarna vid oken.

Tycker jag.

/J

ja visst det är onödigt att tömma hela skiten först!!! skapar bara en massa jobb!! :tummenupp

Eller ännu enklare: fyll på den nya bromsvätskan bakvägen med en 50ml sköljspruta från apoteket och en bit genomskinlig slang. Glöm bara inte att tömma behållaren på styret först så det inte svämmar över :)

jag har samma problem.. kan inte få upp något tryck.. oavsätt hur mycket jag pumpar förstår inte vad jag gör för fel! håll på i 2 timmar men lyckas ändå inte.. Pumpar bromsen och sen håller in hantaget medans jag skruvar upp ventilen och all luft är ute kommer bara ut vätska varje gång jag skruvar upp den men ändå får jag inget Tryck!! vad är det jag gör fel.. har läst igenom massa trådar här och har provat massa olika metoder men ändå så händer det inget :( Så det ändå som åter står är HJÄLP!!! Kan någon förklara hur jag ska gå till väga??

Jag brukar lossa slangen längst ner och sen ner i golvbrunnen.
Oket får man lossas och vända upp och ner på för att få ut den gamla oljan.

jag har samma problem.. kan inte få upp något tryck.. oavsätt hur mycket jag pumpar förstår inte vad jag gör för fel! håll på i 2 timmar men lyckas ändå inte.. Pumpar bromsen och sen håller in hantaget medans jag skruvar upp ventilen och all luft är ute kommer bara ut vätska varje gång jag skruvar upp den men ändå får jag inget Tryck!! vad är det jag gör fel.. har läst igenom massa trådar här och har provat massa olika metoder men ändå så händer det inget :( Så det ändå som åter står är HJÄLP!!! Kan någon förklara hur jag ska gå till väga??

Prova med att demontera bromsoken o tryck tillbaka kolvarna... det hjälper oftast:tummenupp
Mvh Rappe

Prova med att demontera bromsoken o tryck tillbaka kolvarna... det hjälper oftast

de är intryckta på båda oken

Sähär gjorde jag iaf.

pumpade massa ggr typ 40
Håller inne handtaget
Lossade ventilen vid bromsoket
ut kommer olja
skruvar åt bulten
släpper ut handtaget.

Gjorde detta upprepat en massa gånger men det blev inte bättre!
Handtaget blev inte ett dugg stummare.

de är intryckta på båda oken

Sähär gjorde jag iaf.

pumpade massa ggr typ 40
Håller inne handtaget
Lossade ventilen vid bromsoket
ut kommer olja
skruvar åt bulten
släpper ut handtaget.

Gjorde detta upprepat en massa gånger men det blev inte bättre!
Handtaget blev inte ett dugg stummare.

Hade exakt samma problem på min 95a. Pumpade som en dåre men fick inget tryck alls. Jag lämnade in till verkstad men de ringde dagen efter och sa att de inte lyckas fixa det och att bromscylindern verkar va paj, men av någon anledning fick den till slut upp tryck när jag plockat hem den igen.

Det kan vara luft i bromscylindern som gör att du inte pumpar någonting. Verkstan har grejer att trycka ner bromsvätska uppifrån och antagligen lyckas trycka in bromsvätska i cylindern så att den kan pumpa mer och mer själv... eller nåt.

Hur som helst. Fråga en verkstad. De tar nog inte alltför mycket för att lufta bromsarna åt dig. Själv fick jag det gratis eftersom han "inte lyckades".

Huvudcylindern är lätt att kolla

Ta bort bromsslangen och sätt en liten rörstump på banjobulten (me kopparbricka på varje sida) och skruva fast
Får man bra tryck och handtaget inte sjunker är den OK

Köpte en bromspump från jula och ska nu prova att fylla på via ventilen på oken. på så sätt borde all luft som finns i slangarna åka upp i behållaren och pysa ut där eller har jag fel? Någon som provat den vägen?

några kloka funderingar någon?

Inte testat deras bromspump men visst är det ett av de bättre sätten att slippa luft att fylla på underifrån som du säger.

Funkar bra med en grövre spruta annars, jag har sånt på jobbet men en del säger ju att de har billiga på apoteket.
Se till att töm behållaren smidigt då det kan vara lite frätande på lack...

några kloka funderingar någon?

Någonstans har du luft. Inte säkert att det hjälper att trycka vätskan bakvägen... Tror du får ta loss oken , vinkla dom o vrida lite , så att du "skakar" loss luften som ligger gömd i nån ficka där , om du nu inte har ngn rolig krökning på slangen upp ovanför pumpen......

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick