Byta bromsvätska

Tack för alla svar.. har bara en sista fråga nu. när jag pumpar från ventilen upp så ska man väl inte pumpa med handtaget medans eller ?

Tack för alla svar.. har bara en sista fråga nu. när jag pumpar från ventilen upp så ska man väl inte pumpa med handtaget medans eller ?

Nej...rör inte handtaget , utan se bara till så att det finns plats i koppen när du trycker vätskan bakvägen , så den inte rinner över o skadar lack. Man får tömma den med jämna mellanrum...

Nej...rör inte handtaget , utan se bara till så att det finns plats i koppen när du trycker vätskan bakvägen , så den inte rinner över o skadar lack. Man får tömma den med jämna mellanrum...

Ok då blir det dags att prova på det imorron och hoppas på de bästa:D
tack

Hoppas det fixar sig.
Tänkte annars tipsa om en annan plats som det ofta fastnar några bubblor på, nämligen banjon från slang till pump. Speciellt om det är dubbla slangar upp hit (t.ex. vanligt vid eftermontering av stålomspunnet).

Fixas genom att bygga upp tryck samtidigt som man snabbt öppnar banjon _lite_ för att snabbt stänga den igen. Men lägg trasa omkring så att bromsvätskan inte hamnar på någon plast eller något lackerat.

Hoppas det fixar sig.
Tänkte annars tipsa om en annan plats som det ofta fastnar några bubblor på, nämligen banjon från slang till pump. Speciellt om det är dubbla slangar upp hit (t.ex. vanligt vid eftermontering av stålomspunnet).

Fixas genom att bygga upp tryck samtidigt som man snabbt öppnar banjon _lite_ för att snabbt stänga den igen. Men lägg trasa omkring så att bromsvätskan inte hamnar på någon plast eller något lackerat.

är ny på detta är banjon själva slangen som man fäster på oket??

Lånar tråden lite
Vilken diameter behöver jag på pvc-slangen?
(GPZ 900 -88) Tänkte dra till ClasOhlson och köpa lite slang. Ska hem till föräldrarna och byta olja + bromsvätska i helgen =)

Såg igår när jag tvättade min pärla att det nästan var slut på bromsvätska i främre behållaren, och tänkte jag skulle fylla på...

En DUM fråga, är det i själva behållaren/burken uppe vid hastighetsmätaren/styret man fyller på? (Inte för jag vet vart annars man skulel göra det iofs) :skämsensmula: :D

Såg igår när jag tvättade min pärla att det nästan var slut på bromsvätska i främre behållaren, och tänkte jag skulle fylla på...

En DUM fråga, är det i själva behållaren/burken uppe vid hastighetsmätaren/styret man fyller på? (Inte för jag vet vart annars man skulel göra det iofs) :skämsensmula: :D

Ja, läs på locket så står det vad du ska ha för DOT-märkning på vätskan du köper. Bromsvätskenivån sjunker succesivt för att kompensera för slitaget av bromsbeläggen. Dvs arbetsläget för okens kolvar hamnar längre ut ur cylindern, det viktiga är bara att nivån inte går under min-strecket i bromsvätskebehållaren

Tittar i manualen nu, och där står det DOT 4, så köper väl en flaska sånt då. :tummenupp Tack för era svar

Edit. Det går väl inte i så mycket mer än 0.25 liter i den lilla burken, eller ska slangar o så fyllas oxå?

//MC mecknooben :D

Last edited:
är ny på detta är banjon själva slangen som man fäster på oket??

Här är en bild på banjobulten vid huvudcylindern (bild hämtad från internet). Det är alltså bulten som bromsslangarna sitter på. Där hade jag luft kvar efter att ha bytt bromsslangar och luftat nere vid oken. Ett par luftningar där så var handtaget helt stumt.

// Wibäck

JP-mastercylinder.jpg

Ok, sista dumma frågan för dagen... ;)

Är det skillnad på Dot 4, och Dot 4, alltså finns det olika? Kan man köpa på Dot 4 på mekonomen och va lugn eller kan det skilja ändå på tex "Bil dot4" och "Mc dot4" ? :confused:

Ok, sista dumma frågan för dagen... ;)

Är det skillnad på Dot 4, och Dot 4, alltså finns det olika? Kan man köpa på Dot 4 på mekonomen och va lugn eller kan det skilja ändå på tex "Bil dot4" och "Mc dot4" ? :confused:

Nej det är ingen skillnad. Bara att handla på macken.

Det du ska passa dig för är DOT 5 som är en silikonbaserad vätska, urspungligen utvecklad av amerikanska försvaret

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick