Byta däck historia.

AndreasNo

Bannad
Gick med
11 Jul 2006
Hoj
CBR600RR -03
Willmar skrev:
2424973 Har du fälg å däck löst med dig så går det på att naffs:tummenupp
Kan inte ta in hojen å byta vettdu (då får jag chefen på mig:mad: )

Ja de e ju ett måste eftersom de blir lite svårt att ta två nya däck på hojen o dra iväg så man måste ju ändå ta bilen :D.. gött gött..då vet jag vart jag ska vända mig när ja behöver kränga däck då :yoparty :yoparty

Droopfy

Gick med
28 Apr 2004
Hoj
YZF450, Lillgixxer (GSX400R)
på firman jag jobbar på så tar vi alltid 150:-/däck med balansering. om man kommer med dem löst i handen.

annars har det väl varit vanlig verkstadskostnad. 600:-/timme.
så kanske runt 500:- för att byta på en normal hoj om den ska in i verkstaden.

men så har vi kursat också....:confused:

YZF R6

Värst av alla
Gick med
29 Dec 2005
Hoj
R6 -06
HAHA!
Jag betalar 80 kr per mc däck, inkl balansering, vikter, valfrit lufttryck!

tar ca 13 min om man inte står och snackar massa skit :tungan

rocketer

Medlem
Gick med
30 Oct 2005
Hoj
Hayabusa 2008
YZF R6 skrev:
2425088 HAHA!
Jag betalar 80 kr per mc däck, inkl balansering, vikter, valfrit lufttryck!

tar ca 13 min om man inte står och snackar massa skit :tungan

5 minuter max - 13 min kan det inte ta om man inte tar lunchvila mitt i :hihi. De kränger av smetar ngt jox (fett?) på det nya däcket och vips så är det på = 3minuter - sedan i med ventil och fylla upp däcket = totalt ca 5min - ofta är balansen nästan perfekt från början beroende på precisionen på fälgarna.//R

tuppjuck

Lagom är för lite!
Gick med
25 Jul 2005
Hoj
Radfyror o V-twin.
RebelZero skrev:
2424254 Efter en liten incident med en bil härom veckan så blev jag smärtsamt påmind om att det var dax att byta däck på hojen (och det för länge sen).

Knappade mig in på en sida på internet med bra priser och leveranser. Blev ett par fabriksnya metzlers (som den där sponsrade fjollan(för er som kommer ihåg det)). Fick dem levererade till jobbade och hela kontoret kunde njuta av lukten av mina nya fina däck. Det är sånt arbetskamrater är till för.

Jaja, nu måste dom ju på också och det är inte lika lätt eftersom jag saknar alla verktyg, tålamod och kunskap. Så jag ringer till första bästa däckfirma i närheten (Däckia Täby Kyrkbyn). Nähä, där kunde dom inte balansera. Så jag frågar om kanske Däckia i Täby har så att dom kan balansera, men icke.. men tydligen så kunde Probike som ligger precis bredvid. Så jag ringer dit och får snacka med någon tjomme som efter en stund kläcker ur sig att visst kan dom fixa det.. för 450:-... PER DÄCK. Vafan jag har däck och fälgar!! Men han står på sig, och jag lägger på luren. Nästa ställe, McVaruhuset. Kunde också fixa det för 450:-!!! per däck!! Om jag inte kom in med fälgarna löst, då gick det på 350:- per däck.

Suck!!! Efter att ha ringt runt i yttligare 30 minuter så ger jag så smått upp. I ett sista desperat försök så ringer jag till Däckia i Täby trots att dom enligt Däcka i Täby Kyrbyn inte kunde. En trevlig lirare förkunnar att visst kan dom det, och det kostar 420:- för bägge!

Lämnade dem på morgonen och 2,5h senare var det bara att hämta ett par blänkade fälgar med nya fina däck på.

:tummenupp för Däckia i Täby.

Reb0

Till nästa gång. Wheeler Dealer på Kocksgatan fixar sånt fort & bra som fan om du kommer in med lösa hjul. Köper du däcken där blir det ännu billigare att lägga om, typ 35:- per hjul... Kolla på hitta.se eller eniro eller googla så hittar du telefonnr. Har inte det sparat tyvär, då jag åker förbi och slänger in hjulen :)

RebelZero

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2005
Hoj
CBR 1000 RR
tuppjuck skrev:
2425297 Till nästa gång. Wheeler Dealer på Kocksgatan fixar sånt fort & bra som fan om du kommer in med lösa hjul. Köper du däcken där blir det ännu billigare att lägga om, typ 35:- per hjul... Kolla på hitta.se eller eniro eller googla så hittar du telefonnr. Har inte det sparat tyvär, då jag åker förbi och slänger in hjulen :)

Schysst, får testa det nästa gång.

Edit: WHEELER DEALER 08 - 643 00 75 KOCKSGATAN 62,

Reb0

Thure

Tjoo tjoo
Gick med
30 Jan 2006
Hoj
Kawasaki zx10r 04
Ja han är kung på däck va där med mina fälgar sisst klockrent balanserade och allt. :tummenupp

Virtue

blått är flott
Gick med
5 Jun 2005
Hoj
Rsex
bara en snabb fråga, ja såg på nån sida på nätet att dom sålde balanserings maskin! hur svårt är de att balansera själv då?
Man byter ju ändå däck ett par gånger..

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Virtue skrev:
2425536 bara en snabb fråga, ja såg på nån sida på nätet att dom sålde balanserings maskin! hur svårt är de att balansera själv då?
Man byter ju ändå däck ett par gånger..

Balansera är jättelätt. Det som kanske är lite svårare och jobbigare om man inte är van är att kränga av och på däcken på fälgen.

Virtue

blått är flott
Gick med
5 Jun 2005
Hoj
Rsex
Axxexs skrev:
2425549 Balansera är jättelätt. Det som kanske är lite svårare och jobbigare om man inte är van är att kränga av och på däcken på fälgen.

ja har en kille ja kan få hjälp av att kränga på/av däcken men han hade ingen balanserings "maskin" men såg att dom gick o köpa för typ 1000 kr o sen få rman ju köpa lite vikter...

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Willmar skrev:
2424973 Har du fälg å däck löst med dig så går det på att naffs:tummenupp
Kan inte ta in hojen å byta vettdu (då får jag chefen på mig:mad: )

aha så du ska kränga däck åt mig i framtiden:yoparty

Virtue skrev:
2425555 ja har en kille ja kan få hjälp av att kränga på/av däcken men han hade ingen balanserings "maskin" men såg att dom gick o köpa för typ 1000 kr o sen få rman ju köpa lite vikter...

Kollar du i en verkstadshandbok så står det hur du ska göra. Behöver en stång och något som den ska kunna ligga i bara.

Last edited:

Willmar

Träning ger färdighet...
Gick med
13 Nov 2003
Hoj
Olika 900/750/250/80 (Honda)
Mr Helmut skrev:
2425572 aha så du ska kränga däck åt mig i framtiden:yoparty

Kollar du i en verkstadshandbok så står det hur du ska göra. Behöver en stång och något som den ska kunna ligga i bara.
Går att ordna, så länge jag hinner:tummenupp
Enkel balansering, använd den egna axeln. Släng upp hjulet mellan 2 pallbockar å snurra:yoparty

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
Man ska INTE balansera i hjullagerna!
Dessa lager är av typ 2RS och rullar alldeles för trögt, iaf om man vill ha någon sorts precision i balanseringen.

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring