Byta däck och balansera själv?

MC Doktorn

Guest
De finns dom som byter själv antar att skotta på ett 190/50 inte är som morsans 28" cykel men det kanske finns några starka karlar eller kvinnor som har gjort detta och även balanserat .

Har för mig att RR folket gör detta eller?
 

andersson_81

När olyckan är framme är jag redan förbi
Gick med
12 Jun 2004
Ort
växjö
Hoj
Blade
en vild gissning från min sida, tror att det är betydligt lättare att få på ett däck än att få av det från fälgen.
 

samuel w

Team Wiking Racing
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mölndal
Hoj
R6 v4.0
2ono skrev:
De finns dom som byter själv antar att skotta på ett 190/50 inte är som morsans 28" cykel men det kanske finns några starka karlar eller kvinnor som har gjort detta och även balanserat .

Har för mig att RR folket gör detta eller?
Ja, det är nog inte bara RR folket som gör det, är ju inte svårt direkt. Du behöver inte vara stark heller, bara en fråga om teknik.
 

MC Doktorn

Guest
Men är det nån som gjort det , man vill inte sabba fälgen :va .

Däckfirmorna drar av däcket samtidigt som fälgen roteras.
Detta kan knappast ja men kanske med såpa och lite teknik så går allt på eller :va

Balanseringen brukar vara dels statisk och sedan dynamisk hur gör man då? :rolleyes:
 

samuel w

Team Wiking Racing
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mölndal
Hoj
R6 v4.0
2ono skrev:
Men är det nån som gjort det , man vill inte sabba fälgen :va .

Däckfirmorna drar av däcket samtidigt som fälgen roteras.
Detta kan knappast ja men kanske med såpa och lite teknik så går allt på eller :va

Balanseringen brukar vara dels statisk och sedan dynamisk hur gör man då? :rolleyes:
Om man är rädd om fälgarna som man är på gathojen så finns det speciella fälgskydd som man kan ha mellan däckjärnet och fälgen.

Balansering är ju inget konstigt om du inte har kassa hjullager, sätt hjulet på axeln och se om hjulet vill rulla själv åt något håll, alternativt snurra hjulet och notera vart det stannar. Stannar det alltid i samma läge så har du obalans alltså tyngsta punkten neråt, lägg vikt högst upp och gör om proceduren, plättlätt med hullager som är OK.
 

MC Doktorn

Guest
WASP skrev:
Om man är rädd om fälgarna som man är på gathojen så finns det speciella fälgskydd som man kan ha mellan däckjärnet och fälgen.

Balansering är ju inget konstigt om du inte har kassa hjullager, sätt hjulet på axeln och se om hjulet vill rulla själv åt något håll, alternativt snurra hjulet och notera vart det stannar. Stannar det alltid i samma läge så har du obalans alltså tyngsta punkten neråt, lägg vikt högst upp och gör om proceduren, plättlätt med hullager som är OK.

APF.jpg

hittades på

http://www.marcparnes.com/Aprilia_Motorcycle_Wheel_Balancer.htm

Kanske e lättare än man tror mar man har rätt verktyg, viktigt att friktionen är minimal verkar det som :tummenupp
 

samuel w

Team Wiking Racing
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mölndal
Hoj
R6 v4.0
2ono skrev:
APF.jpg

hittades på

http://www.marcparnes.com/Aprilia_Motorcycle_Wheel_Balancer.htm

Kanske e lättare än man tror mar man har rätt verktyg, viktigt att friktionen är minimal verkar det som :tummenupp
Jo man kan säkert göra det hur avancerat man vill, men så noga är det ju inte. Bakhjulet får det ju vara duktig obalans i om du ska känna det > 50g. Fram är det lite känsligare, men enligt mig behövs inget sånt fancy för att göra det. Jag har aldrig haft nån obalans efter mina egna balanseringar mha enbart framaxeln.
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
'Hemmavarianten' ger 'bara' statisk balansering. Dvs. om det är tungt på vä sida
kl 6 o på höger kl 12 märks det inte vid statisk balansering.

Men det kommer att vilja vicka när det snurrar.
Bak lär inte det spela nån roll, men fram är det mer känsligt.

Om däck normalt ger nån sån, tillräckligt stor, obalans vet jag inte.
/u
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
ulf_lundin skrev:
'Hemmavarianten' ger 'bara' statisk balansering. Dvs. om det är tungt på vä sida
kl 6 o på höger kl 12 märks det inte vid statisk balansering.

Men det kommer att vilja vicka när det snurrar.
Bak lär inte det spela nån roll, men fram är det mer känsligt.

Om däck normalt ger nån sån, tillräckligt stor, obalans vet jag inte.
/u

Kvalitetsdäck ger normalt sett inte så stor obalans. Har man väl viktat fälgen rätt är det oftast rätt små variationer pga däcket.
 

samuel w

Team Wiking Racing
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mölndal
Hoj
R6 v4.0
Skorpan skrev:
varför göra jobbet halvfärdigt när man kan få det 100% bra???
kan säga att du får INTE det helt exakt om du bara kör med hjulens egna lager,skydden som finns på hjullagret bromsar ner hjulet lite och därför får man det inte helt hundra däremot nära
vi har själva testat och det skilljde 15 gram så som du beskriver det jämfört med ett riktigt stativ
Det jag menade var ju att det finns ju dyra tillbehör att köpa för att få det att få det 100%, men har du misslyckats att få balans genom att göra det med hjullagren? Och då menar jag obalans som du själv upptäcker när du kör...
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Jag balanserar endast framhjulet, sätter upp det på en axel och snurrar som wasp beskriver, brukar lägga på 0-40 gram på Metzler/Pirelli, har aldrig haft problem med obalans.

Kränger med biltemas järn och gör feta racemässiga repor i fälgen.
 

kithseefried

speed is life!
Gick med
14 Feb 2005
Ort
lammhult
Hoj
fzr 1000 -87 i delar
varför krabba med att byta ett däck och ge jävligheten en changs att repa/skada din fälg :confused: när man endå betalar typ 1500 till 3000 för ett däck pålagt och klart då själva påläggning och balansering är 2-300kr utav dessa :rolleyes:
 

Vägra vurpa

Ny medlem
Gick med
31 Dec 2003
Ort
Borås
Hoj
Fireblade 929 -01
Däckfirman jag ringde till skulla ha 800 spänn för att byta fram+bak,
fast då kör jag dit mc:n hel och dem monterar bort hjulen.

Tar jag loss hjulen går det på 100 spänn styck.
 

samuel w

Team Wiking Racing
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mölndal
Hoj
R6 v4.0
kithseefried skrev:
varför krabba med att byta ett däck och ge jävligheten en changs att repa/skada din fälg :confused: när man endå betalar typ 1500 till 3000 för ett däck pålagt och klart då själva påläggning och balansering är 2-300kr utav dessa :rolleyes:
Har aldrig satt ett enda märke i en fälg när jag använder fälgskydd, men däremot så får man ju ofta märken när däckfirmor byter...
 

kithseefried

speed is life!
Gick med
14 Feb 2005
Ort
lammhult
Hoj
fzr 1000 -87 i delar
WASP skrev:
Har aldrig satt ett enda märke i en fälg när jag använder fälgskydd, men däremot så får man ju ofta märken när däckfirmor byter...

jag fattar vart du vill komma..

men det måste ju vara den lokala bla.te verkstaden du anlitat då :D skämt o sido :) dom jag anlitar(däckia i växjö) har aldrig skadat mina varken bil eller mc fälgar, att tillägga är väl att jag känner killen som fixar mina :rolleyes:

kan ju vara jag som e lat med(garanterat) cyckel däck e lagom jobbigt :tummenupp
 

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Ort
Halland
Hoj
en liter Honda
kithseefried skrev:
varför krabba med att byta ett däck och ge jävligheten en changs att repa/skada din fälg :confused: när man endå betalar typ 1500 till 3000 för ett däck pålagt och klart då själva påläggning och balansering är 2-300kr utav dessa :rolleyes:

Därför att man kan spara uppåt 50% av däckskostnaden genom att köpa däcken exempelvis på postorder istället för via däckverkstaden, och kränga på dem själv. :arsele Somliga behöver uppenbarligen inte bry sig om en sparad tusenlapp eller mer, men för andra - däribland mig själv - är det intressant. :tummenupp

När det gäller balansering är det riktigt att de befintliga hjullagren ofta rullar trögre än nya rena fina lager i en balanseringsjigg. Därför använder jag inte hjullagren för rotationen. Jag använder original hjulaxel, på plats genom hjullagren, men upplagd över två avvägda raka eggar/kanter som axeln får vila tvärs över. Betydligt mindre rullmotstånd än med fixerad axel och rullande hjullager. :tummenupp
 

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
2004, Triumph Thruxton
Det finns ju en film här nånstans på sporthoj om hur man byter däck. Men var vette fan.
 

gleb

Medlem
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Lund
Hoj
Honda CB1000RA
kithseefried skrev:
varför krabba med att byta ett däck och ge jävligheten en changs att repa/skada din fälg :confused: när man endå betalar typ 1500 till 3000 för ett däck pålagt och klart då själva påläggning och balansering är 2-300kr utav dessa :rolleyes:

Om man köper begagnade racedäck så kostar det cirka 1500kr uppsättning...och så kränger man på dem själv = så billigt som det bara kan bli :va Om man bara har rätt grejor, ta det lite lagom lugnt så tror i alla fall jag att det är mindre risk att man repar sin fälg än om en firma gör det. (stämmer i alla fall in på min gamla VFR fälg där jag aldrig krängde några däck själv...hua vad repig den var haha) ...allt handlar om teknik :3freak


WASP skrev:
Har aldrig satt ett enda märke i en fälg när jag använder fälgskydd, men däremot så får man ju ofta märken när däckfirmor byter...

Jag har väl inte krängt så mycket (eller vad säger du hehe) men några märken har inte jag heller lyckats med... :3freak :va
 

kithseefried

speed is life!
Gick med
14 Feb 2005
Ort
lammhult
Hoj
fzr 1000 -87 i delar
det verkar som ni gått till klåpare om ni får repor,med dagens maskiner med fälgskydd och annat får man vara bra klantig om man repar fälgen :arsele

men är man snålk.. så går man till sva... petter och då får man räkna med repor :rofl

fattar inte vad man gnäller om, man kan köpa hoj för tiotusentals kronor och sedan inte ha råd eller vill inte underhålla hojen???

är som att köra bmw m5 och gnälla över att man måste ha helsyntet varje år för 600kr :3freak
 
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top