Just do it!
Räkna med att du kommer sätta märken i fälgarna när du kränger, inte bara första gången, utan även fortsättningsvis. Det
finns plastflärpar att lägga mellan, men vad faaan - se märkena som battlewounds du bär med stolthet. Det är DU som har gjort dem, inte Eurofuckingmaster.
Min uppfattning är att kunna kränga däck och laga punkteringar vare sig det är slangdäck eller ej hör själva motorcykellivet till. Man skall inte behöva vara rädd för att köra punka ute i skogen, det förtar mycket av upptäckarglädjen.
Det enda som är lite klurigt är att få av det gamla däcket över "sista" kanten. Men man hittar tekniken efter en stund. Jag brukar
spraya på multispray för att få däcket att glida av lättare.
Annars kan man säkert skära sönder det gamla däcket på något vis
Att kränga av det gamla går enkelt genom att först resa det upp, sedan köra in två däckjärn "bakifrån", ta spjärn mot utsidan av fälgen (stor risk för märken om man inte salar mellan) och vränga över allt vad man har.
Däcket kommer inte av, men är man hemma i garaget så är det perfekt läge att slå två slag på däcket nära fälgkanten. *plopp*
Står man ute i skogen så får man sätta ett knä på samma ställe. Lite bökigare, men det går.
Första gångerna man kränger däck så kan man hamna i situationer där man upplever att det fattas både knä, ett däckjärn och flera händer.
Låt mig försäkra - det blir inte bättre av att vara två.
En erfaren handledare som kommer med sansade tips - visst, men själva
arbetet är ett enmansjobb. Kör man slut på kroppsdelar så måste man tänka om.
Däremot skulle jag inte använda WD-40, 556 eller något annat petroleumbaserat.
Det blir halkigt, visst - men det fortsätter vara halkigt. Kör man grus med låga däckstryck och mycket motor så finns risken att man spinner på fel ställe....
Ännu ett bushmektips:
Billig hårgele finns i mycket lämpliga storlekar och förpackningar att med sig ut på tur.
Substansen är hal som satan i inledningsskedet, när man skall kränga - men när den sedan torkar så biter det som klister och minskar risken för släpp mellan däck och fälg när man kör med låga tryck.
Spatelformade däckjärn är lite smidigare än de där med gjuten look IMHO
Japp! Detta däckjärnet underlättar betydligt:
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Verkstadsutrustning/Dackjarn-2000023494/
OBS!
Vissa serier kan vara lite skarpa ute i skeden och behöva lite smärgling för att inte skada innerslangen om man har sådana.