Byta däck?

mali78

Ny medlem
Gick med
23 May 2004
Hoj
Kawasaki Er6-n
Jag skall byta däck på min Triumph Sprint RS för första gången nu till våren.
Hur gör man? Många däckfirmor vill ju bara ha själva hjulet avmonterat från hojen. Det känns ju rätt viktigt att hjulen sitter fast på hojen efter bytet av däck. Hur säkerställer man att hjulet kommer horisontellt samt att kedjan blir rätt spänd om man gör jobbet själv?

Finns det några däckfirmor i Uppsala alternativt Västerås som man kan lämna in hojen och få allt fixat (som vet vad de håller på med). Gärna med bra priser!

Tacksam för råd!

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
I ägarhandboken ska det stå om hur du spänner kedjan (och då justerar lika mycket på varje sida och därmed säkerställer att hjulet "spårar"). Bäst att göra det själv, så det blir rätt gjort och billigare. Med lite enkla hjälpmedel kan man även kränga av och på däck själv och fixa balansering.

Pertan

ESTJ
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Aprilia Mille 2K
Är du medlem i SMC så har du rabatt på några firmor, det är alltid en bra början. Kolla annars med jobbet om ni ar rabatt på någon däckfirma, 25% brukar alla få.

Sen ska man välja däck och det är en mindre djungel med olika egenskaper på alla däck, enklast är väl att köpa samma som man hade om man nu är nöjd med dessa, själv kommer jag byta från metzeler MeZ4 till Rennsport däck till denna säsong.

JoS

Uppsala RoadRunners
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CB1000RA -09, en grön fan - igen
Jag kan hjälpa dig. Det är inte speciellt svårt att byta däck.

Skulle inte du byta hoj? :tungan

Edit: De på Årstagatan (jag kommer aldrig ihåg namnet, fast de är mina grannar) så har du bra rabatt om du är med i SMC.

mali78

Ny medlem
Gick med
23 May 2004
Hoj
Kawasaki Er6-n
Jag och JoS får väl kolla tillsammans i handboken så ska nog det där lösa sig!

JoS: Jag hör av mig!

nLasse

För säkrare körning, kör bana!
Gick med
20 May 2003
Hoj
R6
JoS skrev:
De på Årstagatan (jag kommer aldrig ihåg namnet, fast de är mina grannar) så har du bra rabatt om du är med i SMC.
Gummicentralen. Bästa priset i stan såvitt jag vet om man är med i SMC och saknar kontakter. Själv köpte jag beggade racedäck senast. Pirelli Diablo Supercorsa för 1000:- fram+bak. :yoparty Kotte Grankvist hade kört några varv med dem. Beräknad livslängd: 250-350 mil. Hade nya Pilot sport förra gången (drygt 3000:). Bakdäcket höll 600 mil. De var dessutom helt värdelösa att köra på (engelsk hoj, franska däck)!
:4skrika

mali78

Ny medlem
Gick med
23 May 2004
Hoj
Kawasaki Er6-n
Nu är nya däck på plats! Det blev på en firma i Västerås, H-däck. Bra pris på däcken och de fixade monteringen snabbt och gratis.

Nu är det bara ge sig ut!

Hasse L

Hasse L
Gick med
4 Aug 2003
Hoj
Honda CBR 900rr -97 & Snöskoter Arctic cat EL Tigre & Skidoo Mach 1, Peugot EU moppe
mali78 skrev:
Nu är nya däck på plats! Det blev på en firma i Västerås, H-däck. Bra pris på däcken och de fixade monteringen snabbt och gratis.

Nu är det bara ge sig ut!
Vilket fabrikat på däcken blev det?

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
.......
Inget är gratis hos företag, i slutändan betalar du som kund på någotvis. Du kanske fick krängning och balansering "gratis" och så tog däcksgubben fullt pris på däcket istället.

Hade han velat kunde han ge dig 40% på däcket och tagit betalt för krängningen. På nya BMWs t.ex har du fri service i 3år. Det betalar du när du köper bilen istället för sen.

Du är nöjd, han är nöjd.

mali78

Ny medlem
Gick med
23 May 2004
Hoj
Kawasaki Er6-n
Hasse L skrev:
Vilket fabrikat på däcken blev det?

Michelin Pilot Road, 3700 kr för både fram och bak med av- och påmontering från hojen.

Verkar vara ett ok däck om man inte bara tänkt åka bana. Det blir många pendlingsmil för mig så det känns rätt!

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept