Byta fälgar

ankof

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2011
har problem med det dåliga urvalet av 16" däck till min gpz 1000 rx. jag utgår ifrån att jag inte är den första som upplever det. är det någon som har erfarenhet av att byta till 17"? passar hjulen från tex. zx10? finns det någon form av standard för mc hjul, liknande bil hjul?

(måste byta både däck och skivor så jag tänkte att det är lämpligt att ta tag i det här nu även om det känns helt feltajmat med tanke på det fina vädret)

Last edited:
Jag undrar samma sak. Någon som vet?

(Om det inte finns 17" som passar så kan jag leta rätt på en länk till en beskrivning på hur man "bygger om" 17" fälgar så de passar, men det var en j...a massa jobb och delar från olika hojar för att få det att passa bak)

Lättast tycker jag är att utgå ifrån ett par andra fälgar som har samma dimensioner som originallagren. Alltså, har du 25mm hjulaxel fram och bak så satsar du på en uppsättning fälgar som har samma hjulaxeldiameter. Då slipper du hålla på med att göra specialdistanser alternativt byta till lager med väldigt udda dimensioner (dyrt).

Vanliga distanser för att få fälgarna att spåra är relativt enkelt att fixa så det är inget större problem. Sen kommer givetvis biten med bromsskivor men det går ofta att lösa med olika slag av spacers alternativt omflyttning av bromsok.

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick