Byta förgasare

Draeparen

Ny medlem
Gick med
14 Sep 2013
Ort
Kristianstad
Hoj
1982, Honda CB 750 f
Tjo!

Har efter MYCKET forskning här på forumet och på övriga nätet konstaterat att det verkar vara långt ifrån smärtfritt att sätta separata filter på cv förgasare. Har en Honda CB 750 -82 som just nu byggs om till caferacer och helt ärligt vill jag inte ha kvar den fula luftburken som sitter där original.

Så till frågan: Hur lätt/svårt är det att byta originalförgasare till mekaniska? Blir det en helvetes massa kringjobb med inställningar osv?

Många som haft frågor om separata filter till cv förgasare verkar även vilja ha ut mer effekt. Det är inget jag bryr mig om, jag vill helt enkelt bara att den ska gå som den gör orginal fast med det mycket sjystare utseendet som det blir av separata filter :)

Tack på förhand! :)
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Köper du en anpassad mekanisk brygga som är till exakt din modell, så är det bara sätta på och köra. Kan kosta några spänn, men är absolut värt besväret när man grinat färdigt för dom förlorade pengarna.
När dom fungerar går hojen som en dröm och du har fått några hk genom hela registtet.

Hittar man på någon gamal skrotförgasare som hör till en annan hoj, så måste man först anpassa att den passar fysiskt på din hoj. C-C 80-100-80 Därefter ska du prova ut munstycken. Blir betydligt dyrare än man tror. Man kommer lätt upp i några tusenlapper för munstycken och nålar.

Nä, att bygga om CV förgasare till separata filter är ingen hit. MEN. det fungerar skapligt och kostar inte så fruktansvärt mycket. Kan du acceptera att du förlorar några hk och att det låter märkligt så... varför inte.

Så det är lite antingen eller, mellantinget är nog sämst.
 

dominator91

Sporthojsnörd
Gick med
19 Feb 2009
Ort
göteborg
Hoj
GSX 1100 F 92, BMW F650GS Dakar, Vespa GTS300Ie
Bytte till "mekaniska" på min egen. Gick till så här.

- Nya förgasargummin då jag inte lyckades få på den nya beggade bryggan i de befintliga gummina.
- Nytt eller omgjort gashandtag för att få dubbelvajer till bryggan.
- Trångt som bara den. Precis så jag fick skohornat ner bryggan mellan ramrören. RS bryggan var bredare än original.
- Choken "glömdes av" sas. Fick inte ut den som det var tänkt alls och det är fortfarande en provisorisk lösning då bryggan sitter så dolt i min hoj att man inte kommer åt chokespaken.
- Fick brottas lite med vajrarna eftersom det inte finns att köpa över disk så det passar rakt av.
- Fick även leta länge innan jag hittade vanliga rörklammer som passade mellan förgasarna och förgasargummina. De var smala och jag hade ett sjå att finna passande.
- Men rent funktionsmässigt, inga problem alls, eftersom bryggan var till en liknande motor.

Vart lite mer jobb än vad jag trodde och kostade lite mer än vad jag beräknade.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Det är inga konstigheter att sätta separata filter på cvförgasare. om dom funkar som independent runners på encylindriga hojar, varför skulle dom inte funka på flercylindriga? Sen lär man ha fördel av att sätta förlängningar mellan filter o insug, och även slangar för pulsutjämning, både före och efter förgasare, för bättre vacuumsignal och gassvar. Mekaniska är enklare såklart men jag förstår inte varför folk påstår att det inte går..
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Det känns knappast rimligt ekonomiskt att sänka de pengar en RS brygga innebär på din cykel. Det går att få CV gasare att lira hyggligt med separata filter. Försök att få så stor luftmängd stillastående kring insuget som möjligt. Köp största möjliga filter och täck över första biten för att imitera en luftburk.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Denna fråga är ju vanlig, även svaren brukar vara likstämmiga. Jag ville bara inflika att jag haft separata filter på en 900cc V-tvin med vaccumförgasare, vilket fungerade mycket bra ihop med ngt bef. Dynojet.

Sen har jag satt separata filter på en radfyra med mekaniska förgasare, och det fungera inte bra alls.

Den där firman "bra i gasen" borde vid det här laget ha färdiga lösningar med tanke på att alla häckiga åttitalare blir ombyggda, borde finna kundungerlag?
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Denna fråga är ju vanlig, även svaren brukar vara likstämmiga. Jag ville bara inflika att jag haft separata filter på en 900cc V-tvin med vaccumförgasare, vilket fungerade mycket bra ihop med ngt bef. Dynojet.

Sen har jag satt separata filter på en radfyra med mekaniska förgasare, och det fungera inte bra alls.

Den där firman "bra i gasen" borde vid det här laget ha färdiga lösningar med tanke på att alla häckiga åttitalare blir ombyggda, borde finna kundungerlag?

Japp. Christer på bra i gasen kan få allt att funka. Ett sant snille!
 

dominator91

Sporthojsnörd
Gick med
19 Feb 2009
Ort
göteborg
Hoj
GSX 1100 F 92, BMW F650GS Dakar, Vespa GTS300Ie
Bra i gasen har inga "färdiga lösningar". Inte vad jag känner till ivf. Tror dessutom det skulle kosta skjortan tyvärr. Men kan hjälpa till så gör han det. Han är inte svår att ha och göra med.

Men just själva förgasaren är han fena på. Det som man behöver på och i förgasaren har han ofta hemma och han förstår vad en lekman/novis säger.

En sak som trasslade för mig var att gashandtaget finns ju "färdigt att köpa", från Mikuni tex, komplett med vajer och allt. Men då passade inte min handbroms och reglagen för elen...

Tillbaka till ruta ett igen och ombyggnad av befintligt gashandtag till dubbelvajer..
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
När jag skriver färdiga lösningar menar jag att han kanske vet på ett ungefär vad som behövs för att en åttiotals 400cc-600cc radfyra med vaccum behöver för modifieringar för att fungera tillfredsställande med separata filter. Och då bara förgasarna såklart.
 

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Ort
Söderut
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
Vill du verkligen ha trattar, släng på det på befintlig brygga o lägg pengarna på o bänka in förgasaren i stället.

Det kommer du få göra i vilket fall som, om du inte vill gråta blod och hata dig själv efter att du bestyckat i blindo ett par veckor.
 

Draeparen

Ny medlem
Gick med
14 Sep 2013
Ort
Kristianstad
Hoj
1982, Honda CB 750 f
Tack för alla svaren. Har dock fortfarande en del frågor.

Är det någon av er som vet en mekanisk förgasare som är iaf något sånär bolt-on? Mindre modifikationer är inget jag räds :p

Vad kan det kosta att slänga upp den i en bänk om jag bara slänger på separata filter på befintliga förgasare?

Åter igen, är inte ute efter extra hp och skulle det t.o.m tappas ett par hp är det inte hela världen sålänge den går jämt o fint :)
 

Saabraggarn

Stor, trött och hungrig
Gick med
15 Sep 2005
Ort
Fäggeby
Hoj
Honda CRF 450L 2019 Honda VFR 750F 1995
Ursäkta trådkapet..
Men varför är det dubbla gasvajrar på hojarna? Vad ska det vara bra för?
Har ofta fundrat men aldrig kommit mej för att ta reda på det förrän nu när jag "behöver" bara en vajer på mitt projekt..
 

dominator91

Sporthojsnörd
Gick med
19 Feb 2009
Ort
göteborg
Hoj
GSX 1100 F 92, BMW F650GS Dakar, Vespa GTS300Ie
Enbart för säkerhet. Dvs att man även drar ned trottlarna vid gassläpp sas. Inte så kul om de hänger sig på fullgas vid fel tillfälle. Annars så funkar det att köra utan två på min egen tex.
 

Draeparen

Ny medlem
Gick med
14 Sep 2013
Ort
Kristianstad
Hoj
1982, Honda CB 750 f
Tackar så mycket för tipset! :tummenupp
Blir till att hålla utkik på ebay framöver.

Du vet möjligtvis inte hur det skulle vara att slänga på cr förgasare från nån annan äldre Honda? Skulle det funka eller det blir kattskit av det hela?

http://www.dynoman.net/carb/keiCR.html#cr31

Självklar fungerar Mikuni lika bra, men Keihin CR förgasare och Honda racing hör ihop. Är man lite tålmodig kan man hitta ett sådant kit på Ebay. 29:eek:r är perfekt för en glidar 750. Absolut inte större än 31:eek:r.
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
http://www.sudco.com/
http://keihin.de/
Man vill gärna slippa ombyggnation. Men visst går det. Under länkarna går det att hitta ganska mycket info om respektive modell.

Men, innan någon annan säger det. Det går ju att sätta på separata filter på dina orginalförgasare och få det att fungera hyffsat. Men det kommer aldrig att bli BRA....
 
Last edited:

FjordHunter

Adventurer
Gick med
4 Mar 2010
Ort
Sundsvall
Hoj
XTZ750 -97, RMX250 -99, XS750 -77 Caféracer
Ja det är mycket skriverier och negativa kommentarer kring att montera separata filter på CV fuggar men det är nog skillnad på hur olika fuggar påverkas av dylika filter. Jag kör separata filter på min caféhoj och den går som en dröm, jämnt och fint genom hela registret och det enda jag gjort är att montera en stl större huvudmunstycken. Jag har Mikuni Mk1 fuggar på min. Så testa först innan du börjar fundera på att byta fuggar eller ja, det är vad jag skulle ha gjort iaf. Sen skrev nån att det låter konstigt med separata filter :va klart att det låter mer men det låter ju gött på denna typ av hoj!

Sen vet du förhoppningsvis att du inte ska köpa sånna där billiga skitfilter som det dräller av överallt som har en invändig läpp som blockerar passager i fuggarna. Köp KN eller som jag en prisvärdare kopia av dom från mikesxs.
 
Last edited:
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top