Byta fjäder bak på Yamaha R1 00?

Biddarn

Störst går först
Gick med
15 May 2008
Hoj
Ktm Exc500
Tjena. Hade tänkt att skaffa en hårdare fjäder bak till cykeln och har då lite frågor till er kunniga.

Jag väger ca 85kg utan utrustning och undrar såklart vad för fjäder jag ska ha? Har kollat endel på eBay men finns lite olika. Och någon som vet hur "hård" original är?

Byter man fjädern själv och behövs det några special verktyg eller borde jag lämna in den?

Tacksam för svar och de gällde som sagt en r1 från 00. Mvh

kamoer

femhalva is the shit
Gick med
9 Sep 2003
Hoj
R1 med wattlänk och k-kam
Enl servicemanual har fjädern 7.84 N/mm (0.8 kgf/mm).
Gå in på racetech.com så kan du beräkna fjäder efter din vikt/cykel/körstil.
Lycka till!

CYBERMAN

Snart så...
Gick med
5 Jun 2008
Hoj
Gixxer K7:a och KTM 690 SMC R
Läste någonstans att original bakfjäder oftast är gjord för att klara av att man skjutsar folk..
Vilket skulle betyda att den är för hård i normala fall när man åker själv..

Men för säkerhets skull kolla med någon som kan Yamaha och deras original fjädring vad dom rekommenderar för åtgärder och om det är möjligt att byta fjäder på original.

Biddarn

Störst går först
Gick med
15 May 2008
Hoj
Ktm Exc500
Kan börja med att säga att den är inte hård när man åker själv iallafall. Men får ta och kolla upp det iallafall :tummenupp

Edit: Du verkar ha rätt cyberman.
Så här står det efter jag slagit in min vikt osv

REAR SHOCK SPRINGS
Recommended Shock Spring Rate: 7.662 kg/mm (use closest available)
Stock Shock Spring Rate: 8.0 kg/mm (stock)

Betyder det att jag ska ha en mjukare fjäder då? Kan verkligen inte stämma då den är rätt mjuk

Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Kan börja med att säga att den är inte hård när man åker själv iallafall. Men får ta och kolla upp det iallafall :tummenupp

Edit: Du verkar ha rätt cyberman.
Så här står det efter jag slagit in min vikt osv

REAR SHOCK SPRINGS
Recommended Shock Spring Rate: 7.662 kg/mm (use closest available)
Stock Shock Spring Rate: 8.0 kg/mm (stock)

Betyder det att jag ska ha en mjukare fjäder då? Kan verkligen inte stämma då den är rätt mjuk

Fjäder är säkert utmärkt åt dig men det hjälper nada när dämparen är tokslut. Är du missnöjd med din dämpare för banåka är det ett utmärkt tillfälle att ge dig en Öhlins i julklapp...

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
S1000XR
Har du mätt upp statiskt och dynamiskt häng osv? Högst troligt är det inte fjädern som är för mjuk, utan dämparen som har sagt upp sig på 5-6000 mil.
Alla R1'or jag mätt hänget på (inkl denna) har varit väldigt mjuka bak och krävt max förspänning för att få någorlunda balans i cykeln innan man gått på dämpningsinställningarna. Underligt att det beter sig så om fjädern nu verkligen har rätt koeff. :va

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Alla R1'or jag mätt hänget på (inkl denna) har varit väldigt mjuka bak och krävt max förspänning för att få någorlunda balans i cykeln innan man gått på dämpningsinställningarna. Underligt att det beter sig så om fjädern nu verkligen har rätt koeff. :va

Det är ganska vanligt med obalans i originalfjädrarna för att kunna hantera passagerare. Därtill kommer ett icke linjärt länkage till bakdämparen. På många bacyklar från japan blir receptet mjukare bakfjäder och hårdare framfjädrar.

Biddarn

Störst går först
Gick med
15 May 2008
Hoj
Ktm Exc500
Vad jag vet så har den gått ca 2500-2600 mil nu. Vill bara få den lite hårdare bak. Vad går det göra för dämpar inställningar?

kamoer

femhalva is the shit
Gick med
9 Sep 2003
Hoj
R1 med wattlänk och k-kam
Spontant skulle jag nog säga att fjädern är för mjuk om det är en originalfjäder. MEN börja med att mäta upp hänget, får du det att ligga inom rekommenderade värden eller väldigt nära är det dags att skruva på kompressions- och returdämpningen. Ger det ej önskat resultat? Sån här monterade jag på min cykel och jag rekommenderar dig att göra samma sak... rätt inställningar betyder ALLT

http://www.ebay.de/itm/Yamaha-YZF-R...pt=Motorrad_Kraftradteile&hash=item2ec2993b09

Och just ja, det går att byta fjäder men jag vet inte vilka verktyg som behövs, jag gjorde som sagt det enkla valet och bytte hela dämparen.

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
S1000XR
Det går inte att få hänget till 35-30 mm ens i hårdaste läget (max förspänning)

Mtp skjuts så borde ju bakfjädern om nåt inte vara mjukare väl? Justeringen måste ju täcka spannet för att klara en passagerare och när hänget med endast förare på max förspänning hamnar över 35 mm känns fjädern på tok för mjuk, eller hur?

Last edited:

Lawner

#35 SST600 - 2010
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ktm Exc 300 - 11 Enduro
Hur är upplevelsen av att fjädern är för mjuk?
Hur är comp och reb inställt? Rätt fjäder och fel comp kan ju kännas rätt så lustigt.

Bytte för övrig fjäder på min Enduro för ett tag sedan då mätte han upp orginalfjädern och den var bra mycket mjukare än vad som stod i manualen. (och ja det var orginal)

Sedan kan det ju vara så att gasen läckt ut och oljan slagits sönder då har du ju en cykelpump i stället för en stötdämpare då du helt plötsligt inte har någon som helst hydralik i dämparen bak.

// Oskar

Dziadek

Är snabbare än din hoj, frifall 296km/h
Gick med
25 May 2005
Hoj
En gammal ÄrrEtta
Lyfter denna tråd, då jag har samma "problem" och hoj. Har ett förarhäng på 39mm. Borde ha 30 iallafall.(enligt de rek jag hittat)
Var kan man hitta hårdare fjädrar? Det fria hänget var mer ok, men har inte värdet i huvudet.

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Hoj
Yamaha YZF750-94, Yamaha XJ600S diversion-92, Tidigare: Yamaha FZR600R -94, Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
35 rekommenderas bak på R1 -00. För gatuåka då.

Dziadek

Är snabbare än din hoj, frifall 296km/h
Gick med
25 May 2005
Hoj
En gammal ÄrrEtta
Skall köra mest på bana. Har en utskriven blankett från smc med d olika rekommendationerna. .
Bakdämparen står i max förspänning. Steg 9 på denna dämpare. Det fria hänget tror jag var inom marginalerna men inte förarhänget.
Fram är oxå i max. Men det är fortfarande för mjukt.Skall kolla upp värdena mer exakt och återkomma.

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Det fria hänget tror jag var inom marginalerna men inte förarhänget.

Som vanligt är det mycket viktigare att fokusera på hänget med förare eftersom du (förhoppningsvis) kör motorcykeln med föraren på. Det finns dock hemmalärda fjädringsgurus som anser att man kan välja fjäderkonstant genom att jämföra det fria hänget med förarhänget. Detta är ytterst tveksamt och ingen som jobbar med fjädring professionellt väljer fjäderkonstant utifrån dessa kriterier.

Om du dessutom har modernare fjädringsprodukter som innehåller så kallade topoutfjädrar så är rekommendationen att helt enkelt strunta i det fria hänget och endast försöka få till förarhänget med hjälp av mer eller mindre förspänning. Du kommer helt enkelt inte att få till båda värdena (som går att hitta lite här och där på internet) utan att montera en jättemjuk fjäder med jättemycket förspänning och då har du liksom eliminerat vitsen med topoutfjäder.

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!