Byta från 16" till 17" fälg.

KRILLE

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Retta -03
Skulle vilja ha lite kommentarer från er som har bytat från 16" fälg till 17" fram......på era Blade´s

....förutom att det kanske blir lättare att hitta beg.däck
 

RG500-Johannes

Telefonstolpe vs Johannes 1-0
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RG500 "Aim and squirt" + Aprilia SXV550 "Slide and burn"
KRILLE skrev:
Skulle vilja ha lite kommentarer från er som har bytat från 16" fälg till 17" fram......på era Blade´s

....förutom att det kanske blir lättare att hitta beg.däck

Jag har ju gått från 16" till 17" på min hoj, men nu frågade du iof just om Bladen.

Jag är rätt säker på att MC-Express kan (förutom bredda) även öka diametern. Kan kanske vara ett tips, då är ju den enda frågan som är kvar detta med väghållningen. Det är ju öppenbart att hojen får en annan vinkel om man inte kompenserar/höjer i bak. Jag löste detta med att bygga mig en ett justerbart stag i länkaget (rideheight adjuster). Jag bytte även fälg i bak och satte på ett lågprofildäck på den, så detta med fel vinkel på hojen blev ännu värre i mitt fall.

Man kan även, om markfrigången tillåter detta, sänka gaffeln i fram. Jag sänkte en bra bit utan negativa följder (jag kör dessutom utan styrdämpare, dum som jag är).

Vad gäller väghållningen så fick i alla fall jag inga problem på min hoj. Klart att det är annorlunda på en så pass mycket större och tyngre hoj som Bladen, men jag är helt övertygad om att du kan hitta en vettig setup med 17" i fram.

/J
 

Fillifjonkan

Ny medlem
Gick med
25 Mar 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Honda 900
Fälg från en CBR 600 ska passa ganska rakt av sen kan du mixtra lite med däckprofiler och gaffeluppstick tills du blir nöjd.
 

RG500-Johannes

Telefonstolpe vs Johannes 1-0
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RG500 "Aim and squirt" + Aprilia SXV550 "Slide and burn"
Re: Re: Re: Byta från 16" till 17" fälg.

K-Micke skrev:
Om man skjuter upp gaffelbenen i kronan lika mycket som höjdskillnaden för det nya 17" hjulet, så blir väl markfrigången exakt lika som innan.

Ehum, ojdå... Nu ska inte du vara sådan. Jag har faktiskt akademisk examen, jag lovar!

Nej, det är klart att det är som du säger. Jag sänkte dock mer i fram än vad 17 tummaren byggde, kanske därför som jag fastnade i tankarna om markfrigång (som jag fick lite problem med).

/J
 

LUNKEN

skrapat axeln
Gick med
7 Mar 2003
Ort
sthlm
Hoj
En vässad 14E, HAHAHA.
tänk också på att ha koll på fram skärmen så att den inte tar i kåpan vid fullt komprimerad gaffel om du sänker gaffel kronorna å ökar hjul diametern

bara en tanke :)

/Mattias
 
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

Top