Byta från 16" till 17" framhjul

Tegheim

Snabbast i Depån! Renoverat nyckelben 2!
Gick med
24 Jun 2008
Ort
Nässjö
Hoj
Honda CBR900RR -99 / Yamaha WR250 -91 / Yamaha YZ250F -08
Har skaffat mig en 17" fälg till min CBR900RR -99. Utbudet av däck ökar dramatiskt när man lämnar 16" bakom sig.

MEN, hur blir det med väghållningen, rake-vinklar och sådana saker?
Rullomkretsen borde, utan att ha räknat på det, inte bli såå stor skillnad iom den lägre profilen på 17" fälgen.
Har 130x70ZR16 original.
Tänkte byta till 120x70ZR17, det finns även vissa 120x60ZR17.
 

Stuntman

Stunt Edition
Gick med
25 Nov 2006
Ort
Stuntholm
Hoj
SECRET STUNT EDITION(S)
Väghållning: Risken för wobbling minskar och du får motstyra mer i svängarna och den blir mindre kvickstyrd och mera lättkörd, dock nästan ingen skillnad på 16" och 17" :)
 
Last edited:

Tegheim

Snabbast i Depån! Renoverat nyckelben 2!
Gick med
24 Jun 2008
Ort
Nässjö
Hoj
Honda CBR900RR -99 / Yamaha WR250 -91 / Yamaha YZ250F -08
Väghållning: Risken för wobbling minskar och du får motstyra mer i svängarna och den blir mindre kvickstyrd och mera lättkörd, dock nästan ingen skillnad på 16" och 17" :)

Man bör inte sänka/höja gafflarna något för att kompensera den annorlunda rake-vinkeln då? Har inte funnit någon bra däck-rullomkrets-tabell när det gäller MC-däck, så jag vet inte exakt hur stor skillnaden blir.
Vill inte ställa till det för mig eftersom jag åker mycke bana med hojen...
 

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Man bör inte sänka/höja gafflarna något för att kompensera den annorlunda rake-vinkeln då? Har inte funnit någon bra däck-rullomkrets-tabell när det gäller MC-däck, så jag vet inte exakt hur stor skillnaden blir.
Vill inte ställa till det för mig eftersom jag åker mycke bana med hojen...


Ska du göra något för att kompensera är det sänka ner hojen i fram, men i kombination med ett redan större framdäck riskerar du få stora frigångsproblem mot kylare etc istället.
 

Tegheim

Snabbast i Depån! Renoverat nyckelben 2!
Gick med
24 Jun 2008
Ort
Nässjö
Hoj
Honda CBR900RR -99 / Yamaha WR250 -91 / Yamaha YZ250F -08
Ska du göra något för att kompensera är det sänka ner hojen i fram, men i kombination med ett redan större framdäck riskerar du få stora frigångsproblem mot kylare etc istället.

Någon som vet hur stor diameter-skillnad det är på exempelvis 130/70-16 och 120/60-17?
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Du är inte direkt först med att göra denna konvertering och empirin frn dem som gjort det tidigare visar att det fungerar utmärkt och ger i princip ingen skillnad i uppförande.
 

Tegheim

Snabbast i Depån! Renoverat nyckelben 2!
Gick med
24 Jun 2008
Ort
Nässjö
Hoj
Honda CBR900RR -99 / Yamaha WR250 -91 / Yamaha YZ250F -08
Du är inte direkt först med att göra denna konvertering och empirin frn dem som gjort det tidigare visar att det fungerar utmärkt och ger i princip ingen skillnad i uppförande.

Det finns ju tyvärr många klåpare där ute oxå som bara ändrar utan att fundera på vad man förändrar på karaktären i samband med sin "styling" eller dylikt. Vill bara vara säker på att hojen inte blir farlig.

Varför skulle du få annan rake?

Som jag förstått så utgår rake-vinkeln ifrån markplanet. Och sätter du på ett större framhjul så "wheelar" cykeln lite emot standard, vilket då ändrar rake-vinkeln. Kan vara så att jag tänker helt fel gällande rake-vinkel. Men har för mig att den mäts så.
 

eviln

Missade apex
Gick med
10 Aug 2009
Ort
Södermalm
Hoj
Suler Duke 1290 GT 2022
jag gjorde modden på en 97a och märkte ingen större skillnad förutom möjligheten att välja däck ökade dramatiskt.

Styrvinkeln förändras inte nämnvärt och framdelen höjs minimalt, däckprofilerna är inte lika på 130-16 och 120-17 heller så skillnaden blir mindre än man tror där med.
Har sett några som släpper ner fronten ca 7mm i styrkronan, jag gjorde det inte.

Teoretiskt ska ju som sagt hojen bli liiiiiite mer tungstyrd men stabil vilket inte är något problem på bladen i alla fall.

Edit: Om jag inte missminner mig så är avståndet mellan gaffelbenen lite större på 99an så du kan inte bara ta ett cbr600f4 hjul rätt av utan måste fixa nya distanser för hjulaxel (och kanske bromsok?)
 
Last edited:

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Det blir ingen större skillnad. Ca 1,25cm skillnad i avståndet från hjulcentrum till marken. Droppar du gaffelbenen lite i kronorna så finns risken att däcket eller skärmen kan börja skava mot t.ex. kylaren vid en hård inbromsning.

Det är iaf inte så att hojen kommer att bli helt okörbar om du bara byter hjulet utan att ändra något annat. Om inte hojen är felkonstruerad från början så att det är en gränspuck att det ens ska fungera med 16", men det tror jag inte om den hojen.

Hur gör en motardförare om han slänger på skogshjul på sin hoj? Där handlar det ju om att kanske gå från 17" framhjul till 21". Men de kör ju iofs inte i samma hastigheter... :tungan
 

Tegheim

Snabbast i Depån! Renoverat nyckelben 2!
Gick med
24 Jun 2008
Ort
Nässjö
Hoj
Honda CBR900RR -99 / Yamaha WR250 -91 / Yamaha YZ250F -08
Edit: Om jag inte missminner mig så är avståndet mellan gaffelbenen lite större på 99an så du kan inte bara ta ett cbr600f4 hjul rätt av utan måste fixa nya distanser för hjulaxel (och kanske bromsok?)

Jag har valt VFR800-fälg för att de har samma bultmönster på bromsskivorna som min CBR. Att svarva några hylsor är inga bekymmer när man jobbar med CNC och bygger egna vevaxlar till vardags ;)

Det blir ingen större skillnad. Ca 1,25cm skillnad i avståndet från hjulcentrum till marken. Droppar du gaffelbenen lite i kronorna så finns risken att däcket eller skärmen kan börja skava mot t.ex. kylaren vid en hård inbromsning.

Det är iaf inte så att hojen kommer att bli helt okörbar om du bara byter hjulet utan att ändra något annat. Om inte hojen är felkonstruerad från början så att det är en gränspuck att det ens ska fungera med 16", men det tror jag inte om den hojen.

Hur gör en motardförare om han slänger på skogshjul på sin hoj? Där handlar det ju om att kanske gå från 17" framhjul till 21". Men de kör ju iofs inte i samma hastigheter... :tungan

1.25cm? Du gjorde de enkelt för dig och delade 1" med 2, och avrundande? :) Det funkar ju inte så, eftersom jag inte kör på fälgen, utan på däcket, som har olika profil när man byter från 130/70-16 till 120/60-17.
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
http://en.wikipedia.org/wiki/Rake_(angle)
Det är Trail måttet som är viktigast. Genom att byta till ett större hjul, eller mindre, så ändras inte Trail, speciellt mycket. En feljusterad gaffel ger större variation av det måttet.
I det här fallet går justeringen åt ett mindre farligt mått.

Mats
 

Tegheim

Snabbast i Depån! Renoverat nyckelben 2!
Gick med
24 Jun 2008
Ort
Nässjö
Hoj
Honda CBR900RR -99 / Yamaha WR250 -91 / Yamaha YZ250F -08
http://en.wikipedia.org/wiki/Rake_(angle)
Det är Trail måttet som är viktigast. Genom att byta till ett större hjul, eller mindre, så ändras inte Trail, speciellt mycket. En feljusterad gaffel ger större variation av det måttet.
I det här fallet går justeringen åt ett mindre farligt mått.

Mats

Ah! Det jag har kallat för rake-vinkel heter alltså trail :)
 

eviln

Missade apex
Gick med
10 Aug 2009
Ort
Södermalm
Hoj
Suler Duke 1290 GT 2022
Jag har valt VFR800-fälg för att de har samma bultmönster på bromsskivorna som min CBR. Att svarva några hylsor är inga bekymmer när man jobbar med CNC och bygger egna vevaxlar till vardags ;)

Är inte CBR 600f4 framfälgen betydligt mer lik firebladens bakfälg?
 

Mr_Firestorm

Gudomlig sporthojare
Personal
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Avesta
Hoj
Suzuki Gsx-r 600 och Husqvarna Fe 250
Om du mäter omkretsen på din gamla fälg och den nya med däcken på. Så kan du ju räkna fram hur stor skillnad det blir.

Men lite snabbt så borde en 17 tums fälg med 70 profilsdäck ge en höjning på ca 6 mm. Och om du köper 60 profilsdäck så blir det en sänkning fram med ca 6 mm istället.

Lycka till med modifieringen.
 
Last edited:

gixxer600R

Ny medlem
Gick med
13 Dec 2009
Ort
Ängelholm
Hoj
gsxr 97:a ombyggd till 01
Om du mäter omkretsen på din gamla fälg och den nya med däcken på. Så kan du ju räkna fram hur stor skillnad det blir.

Men lite snabbt så borde en 17 tums fälg med 70 profilsdäck ge en höjning på ca 5 mm. Och om du köper 60 profilsdäck så blir det en sänkning fram med ca 6 mm istället.

Lycka till med modifieringen.

sen är väl profilen på nått sätt en % på bredden av däcket, har du ett dunderbrett däck så är 60 profil mer på det däcket än om du har ett smalt däck med 60 profil? jag skulle vilja säga att det blir inte många mm skillnad, inte mkt mer än om du har en splinkans nytt däck eller ett blankslitet
 

Rappe

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha&Kawasaki
Som Boris redan svarat så e ju han inte den första som gjort den konverteringen.. Trodde knappt det fanns några blades som rulla på 16 fälgen längre?
 

Mr_Firestorm

Gudomlig sporthojare
Personal
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Avesta
Hoj
Suzuki Gsx-r 600 och Husqvarna Fe 250
sen är väl profilen på nått sätt en % på bredden av däcket, har du ett dunderbrett däck så är 60 profil mer på det däcket än om du har ett smalt däck med 60 profil? jag skulle vilja säga att det blir inte många mm skillnad, inte mkt mer än om du har en splinkans nytt däck eller ett blankslitet

Det stämmer att profilen anges i % av bredden. Det är så jag har räknat fram måtten.
 

Tegheim

Snabbast i Depån! Renoverat nyckelben 2!
Gick med
24 Jun 2008
Ort
Nässjö
Hoj
Honda CBR900RR -99 / Yamaha WR250 -91 / Yamaha YZ250F -08
Jag kan ju lätt mätta mitt nuvarande däck.
Diameter på nya däcket är just den frågan jag vill ha svar på INNAN jag beställer ett 17"-däck, så jag väljer korrekt profil, för minsta möjliga förändring.

Är inte CBR 600f4 framfälgen betydligt mer lik firebladens bakfälg?
CBR600-fälgarna är en djungel. Var inne på dem först, men sprang på en VFR800-fälg som stämde bättre än de jag hade sett. Bara nya hylsor och svarva av broms-skivs-planet en skvätt så är vi på banan! Sådana mods oroar mig inte alls.

Håller på att bygga ett "åka-fort-genom-en-kurva-chassi" från scratch till en bil, och har blivit lite mer insatt i väghållningsvärlden. Och tyckte direCkt att om man förändrar en parameter på hojens väghållning så BÖR man tänka efter vad det innebär i verkligheten. Därav frågan från början.
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top