Byta från NSR till offroad?

lorkan

Bannad
Gick med
22 Nov 2005
Hoj
Krockad NSR.. (TILL SALU) Kawwa på G?
Nå. Nu efter kvällens lilla runda och detta eviga "bakhjulsövande", kom jag och tänka på att jag kanske skulle byta hoj, till en offroadmodell som är mer stegringsvillig. Med tanke på vad jag använder hojen till, småturer eller bara snurra lite i centrum, kan det egentligen kvitta vilken typ av hoj det är. Jag vill ha en som är något mer brutal, som vill resa sig vid lite pådrag, men med ungefär samma prestanda som jag har nu.

Okej luddigt inlägg, men ni som förstår, låter detta vettigt? Vilken hoj tycker ni jag borde satsa på isåfall? Den ska vara jämbördig med den jag har nu på det sätt att den är från tidigt 90-tal och kostar ungefär 10-15 tusen. Jag har sökt på DT och CRM, men hittar knappt några. Vilka fler modeller finns?

kleinealf

Ny medlem
Gick med
10 Dec 2005
Hoj
cr 125 -93 och Apollo 128cc modell 82 -57
lorkan skrev:
2296341
Okej luddigt inlägg, men ni som förstår, låter detta vettigt? Vilken hoj tycker ni jag borde satsa på isåfall? Den ska vara jämbördig med den jag har nu på det sätt att den är från tidigt 90-tal och kostar ungefär 10-15 tusen. Jag har sökt på DT och CRM, men hittar knappt några. Vilka fler modeller finns?

du kan väll köpa cross? jag får min cross idag troligen

Lundgren

2 STROKE FORCE
Gick med
9 Dec 2005
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K4, CR 500 -96
Trashcan skrev:
2297148 Och prestandavis så ligger väl CRMen närmast NSR i effekt?
Stämmer bra

Lorkan

Om du är lite busig så köper du crm:en innan du säljer NSR:en och flyttar över cylinder, topplock och kolv till crm:en och vice versa så får du samma effekt :tummenupp :angel

lorkan

Bannad
Gick med
22 Nov 2005
Hoj
Lundgren skrev:
2297179 Stämmer bra

Lorkan

Om du är lite busig så köper du crm:en innan du säljer NSR:en och flyttar över cylinder, topplock och kolv till crm:en och vice versa så får du samma effekt :tummenupp :angel

Moment 22. För att kunna köpa en CRM måste jag sälja NSRen. Vilken rekommenderar ni av dom då? Verkar inte finnas så många exemplar av dom. :näsblod

Nå tusan, finns endast 2 intressanta CRM i Skåne, och så finns det en intressant DT i Göteborg. Om vi tar CRM kontra DT? Bra&dåligt? Vilka är fördelarna resp. nackdelarna med dessa hojarna?

PS. Finns det någon som intresserad av att köpa en NSR -91 i bra bruksskick för kanonpriset 11 000, pok? :)

Last edited:

Bärgren

Förtidspensionerad bonnläpp
Gick med
30 Jul 2005
Hoj
Sykkeljävel, RS250, RD500 och CBR600RR
lorkan skrev:
2299658 Det finns några CRM&DT ägare här, det vet jag.

Och ställa en sådan fråga är typ detsamma som att dra upp en invandrartråd i närheten av korvgubbe och ah17. :hihi

Svenssson

FTS
Gick med
5 Jan 2006
Hoj
Såld
lorkan skrev:
2298905 Moment 22. För att kunna köpa en CRM måste jag sälja NSRen. Vilken rekommenderar ni av dom då? Verkar inte finnas så många exemplar av dom. :näsblod

Nå tusan, finns endast 2 intressanta CRM i Skåne, och så finns det en intressant DT i Göteborg. Om vi tar CRM kontra DT? Bra&dåligt? Vilka är fördelarna resp. nackdelarna med dessa hojarna?

PS. Finns det någon som intresserad av att köpa en NSR -91 i bra bruksskick för kanonpriset 11 000, pok? :)
Jag är intresserad av hojen! Vill du byta mot en Dt 125:a? :)
Har du lite pics på den?

Lundgren

2 STROKE FORCE
Gick med
9 Dec 2005
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K4, CR 500 -96
lorkan skrev:
2299658 Det finns några CRM&DT ägare här, det vet jag.
De so, har crm kommer att rekomendera CRM troligtvis och de som har DT rekomenderar DT MEN. Skillnaden på dem är inte så jättestor. Men den effektkräsne väljer CRM DT:ns kontra är oftast färre kolvbyten.
Nackdelen med CRM är helt klart snedskurna växellådsdrev (som frestas på mer vid "trimning" och dyr orgplast (vet inget om DT:n).

Men Jag tycker CRM och jag är supernöjd med min:tummenupp

lorkan

Bannad
Gick med
22 Nov 2005
Hoj
Svenssson skrev:
2300332 Jag är intresserad av hojen! Vill du byta mot en Dt 125:a? :)
Har du lite pics på den?

Nå, hur gammal är DTn? Berätta lite mer om den. Hade varit trevligt med ett byte. Min har rullat 3800 mil, dock är cylinder&kolv+packningar bytta vid dryga 3000 mil, kvitto finns. Växellådan genomgången vid ungefär 2500 mil, kvitto saknas dock. Nästan nya däck, relativt nytt drivpaket, nya bromsbelägg fram och bak. Går som en klocka, är halvstrypt, tror jag. Slitna kol i startmotorn dock, vilket är den enda defekten, förutom då att det syns att den har varit med ett tag, inte vackrast estetiskt så att säga. :näsblod

Den enda bilden jag har är för stor för att lägga upp här. Vi borde kanske ta detta via msn/PM/younameit?

lorkan_@hotmail.com

EDIT;
Jo tjena. Jag lär få lägga upp en mellanskillnad som är större än vad jag gav för min hoj. Din hoj är ju riktigt fin, dessutom typ -97? Blir till att sälja&köpa för min del. :näsblod

Lundgren skrev:
2300336 De so, har crm kommer att rekomendera CRM troligtvis och de som har DT rekomenderar DT MEN. Skillnaden på dem är inte så jättestor. Men den effektkräsne väljer CRM DT:ns kontra är oftast färre kolvbyten.
Nackdelen med CRM är helt klart snedskurna växellådsdrev (som frestas på mer vid "trimning" och dyr orgplast (vet inget om DT:n).

Men Jag tycker CRM och jag är supernöjd med min:tummenupp

Hur mycket skiljer effekten då? Nämnvärt? Kolvbyten, okej. Vad kör du för intervall på din då?

Vilken wheelar lättast? :7peta :4skrika

Last edited:

Robe

Två fötter på jorden, ett hjul i marken!
Gick med
5 Sep 2005
Hoj
450 EXC, Monkey K1
För två år sedan gled jag runt på en DTR -98:a. Den var strypt. Idag har jag en CRM -91, ostrypt och lite trimmad.

Jag hann aldrig prova DT:n i ostrypt skick eftersom den blev stulen :/
Men jag tycker att DT:n känns lite "klumpigare" än CRM. DT:n känns lite stabilare och "massivare".
CRM känns lite mer som en cross på något sätt. Smidig osv.
Jag tycker även att CRM är snyggare designad än DT. Men de nya DT-modellerna är helt klart snyggare än CRM. Vet inte vilket år de började med den nya designen, var det -04?

Så jag väljer hellre CRM än DT.

/Robin

lorkan

Bannad
Gick med
22 Nov 2005
Hoj
Robe skrev:
2302010 För två år sedan gled jag runt på en DTR -98:a. Den var strypt. Idag har jag en CRM -91, ostrypt och lite trimmad.

Jag hann aldrig prova DT:n i ostrypt skick eftersom den blev stulen :/
Men jag tycker att DT:n känns lite "klumpigare" än CRM. DT:n känns lite stabilare och "massivare".
CRM känns lite mer som en cross på något sätt. Smidig osv.
Jag tycker även att CRM är snyggare designad än DT. Men de nya DT-modellerna är helt klart snyggare än CRM. Vet inte vilket år de började med den nya designen, var det -04?

Så jag väljer hellre CRM än DT.

/Robin

Årsmodellerna ifråga är ifrån tidigt 90-tal, så designmässigt lär väl inte DTR vara snyggare. Det kvittar förövrigt, hur den går är det viktiga. Eftersom det verkar finnas så få ex av hojarna, hittar inte många på blocket till exempel, verkar det som att jag inte kan låsa mig på någon av modellerna, utan får leta efter båda. Men finns där några kända/vanliga fel på resp. modeller? Isåfall vilka?

Förresten, finns det något folk här som kan uuuuuilaa ordentligt med sina gamla CRM/DTR:er? :4skrika :yoparty

Svenssson

FTS
Gick med
5 Jan 2006
Hoj
Såld
lorkan skrev:
2301447 Nå, hur gammal är DTn? Berätta lite mer om den. Hade varit trevligt med ett byte. Min har rullat 3800 mil, dock är cylinder&kolv+packningar bytta vid dryga 3000 mil, kvitto finns. Växellådan genomgången vid ungefär 2500 mil, kvitto saknas dock. Nästan nya däck, relativt nytt drivpaket, nya bromsbelägg fram och bak. Går som en klocka, är halvstrypt, tror jag. Slitna kol i startmotorn dock, vilket är den enda defekten, förutom då att det syns att den har varit med ett tag, inte vackrast estetiskt så att säga. :näsblod

Den enda bilden jag har är för stor för att lägga upp här. Vi borde kanske ta detta via msn/PM/younameit?

lorkan_@hotmail.com

EDIT;
Jo tjena. Jag lär få lägga upp en mellanskillnad som är större än vad jag gav för min hoj. Din hoj är ju riktigt fin, dessutom typ -97? Blir till att sälja&köpa för min del. :näsblod
Min e den 98:a. Ingen utställningshoj direkt, en del repor och sånt. Jag hade tänkt sälja min för runt 16-17ooo. Så du får lägga typ 5 laxar imellan
:pannkyss

Kiel

Sporthojsnörd
Gick med
11 Jan 2006
Hoj
GSXR 1000, Husky TC610
det brukar bli så.. Man vill ju änna testa på något nytt efter ett tag, speciellt om man haft svårt o bestämma sig för vilket innan.

lorkan

Bannad
Gick med
22 Nov 2005
Hoj
Verkar som om jag måste lägga ner mitt bytafrånNSRtillOffroad-projekt, dels för att det inte finns några objekt i skåne i princip, 1 vettig CRM och inte en enda vettig DTR i skåne har jag hittat. För det andra fyller jag 18 om 8 månader, så jag kanske köper en offroad 600 istället och busar vidare på min NSR i ett par tre månader till innan säsongen dödförklaras och putsa upp-arbetet inför säljandet inleds.
Ska bli oerhört skönt att få köpa en "riktig" hoj som inte påminner om en jättemoped varje gång man drar på..

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy