Byta gaffelolja i samband med byte av packboxar?

Jag har aldrig lämnat något till en MC-verkstad så jag har ingen aning, men om en verkstad skall leva på sin verksamhet så måste de ta betalt. Kring de större städerna är 950kr/h en normal debitering för en auktoriserad verkstad då kostnaderna är höga för lokaler, utrustning och arbetskraft.

Men å andra sidan skall du ställa höga krav på att arbetet blir perfekt utfört. För det blir det när du gör det själv, det tar bara längre tid...

Bactor ligger i något som heter Sorunda.
Känns det som ett alternativ?

Jag vågar påstå att det är fler som åker tvärs över landet för att få serva hos Kenneths bara för bemötandet och kvaliteten på jobbet, än det är Göteborgare som åker utanför stan för att tjäna en krona eller två.

Bactor ligger i något som heter Sorunda.
Känns det som ett alternativ?
Nu verkar ni båda missförstå mig. Jag har inte lämnat in för denna service innan, så jag har ingen aning om vad det brukar kosta. Jag har inte gjort den typen av service själv, så jag vet inte hur lång tid det brukar ta att göra.

Framför mig har jag en offert med blandat jobb för cirka 15.000kr. Utöver det finns det ett par alternativ på jobben. Egentligen var det inte tänkt att jag skulle fått denna offerten, utan det råkade bli så för att de hade så mycket att göra. Det skulle alltså inte vara konstigt om det är ett misstag på offerten.

Exempelvis så saknas en post om arbetskostnad för att byta bromsskivor. Det kan vara ett misstag, men det kan också vara så att det är inbakat i arbetskostnaden för gaffelservicen, eftersom hjulet ändå ska av.

Gaffelservicen stod ut genom att vara markant dyrare än en del annat jobb, som jag vet tar tid att utföra. När jag sökte priser på google hittade jag bara butiker som tog mindre betalt.

Därför ville jag kolla med er, är detta ett rimligt pris eller kan det ha blivit ett misstag på offerten? Om det är ett rimligt pris, så är det så. Inget mer med det.

Det handlar inte om att smutskasta deras prissättning, hävda att två timmar är orimligt, oförståelse för att en verksamhet behöver ta betalt eller att jag ska åka land och rike runt för att spara hundralappar. :)

Jag vågar påstå att det är fler som åker tvärs över landet för att få serva hos Kenneths bara för bemötandet och kvaliteten på jobbet, än det är Göteborgare som åker utanför stan för att tjäna en krona eller två.
Jag har valt Kenneths av en anledning. De känns pålitliga, är lätta att ha o göra med och har alltid varit trevliga och hjälpsamma mot mig. Det är här jag vill serva hojen om jag inte gör jobbet själv. :tummenupp

Last edited:
Nu verkar ni båda missförstå mig. Jag har inte lämnat in för denna service innan, så jag har ingen aning om vad det brukar kosta. Jag har inte gjort den typen av service själv, så jag vet inte hur lång tid det brukar ta att göra.

Okay sorry, det var onödigt näbbigt hållet av mig. Förlåt.

Priset är okay, kanske möjligen aningens i överkant om du nu gör andra jobb för 15 lök på samma ställe.
Prata med den som gett dig priset. Lägg upp det precis som här - att du är nöjd med de priser du fått på de andra jobben, men att du upplever att priset för just byte av packboxar sticker iväg.
Det är inget fel i att vara medveten konsument och ha ordentligt underbyggda argument, och det är inte fel att försöka justera ner priset på ett delmoment om du gör så pass mycket annat.

Martin kan möjligen uppfattas som lite stram när man inte känner honom, men det handlar mer om koncentration och ambition att hålla igång flödet i verksamheten.
Han och hela företaget är korrekt och genomärligt.

Är det så att du håller på att slå i taket för den egna budgeten just nu så kan du alltid be att få återkomma i ärendet och istället försöka med en snabbfix som brukar kallas för bladmåtttricket.

Googla "Packbox + bladmått" så får du hur mycket vägledning som helst - även här från SH.
Var medveten om:

# Det är en quick fix.

# Det är inte alltid den fungerar.

...men, handlar det om ett litet begynnande läckage - så kan bladmåtttricket faktiskt ge dig en hel säsongs körande innan du behöver ta tag i problemet igen.

Okay sorry, det var onödigt näbbigt hållet av mig. Förlåt.
Absolut ingen fara.

Priset är okay, kanske möjligen aningens i överkant om du nu gör andra jobb för 15 lök på samma ställe.
Ah, Jag tänkte om det var högt även som ett fristående jobb. Tror inte min offert involverar något tillsnyggat slutpris, den är nog mer av en minneslapp.

Martin kan möjligen uppfattas som lite stram när man inte känner honom, men det handlar mer om koncentration och ambition att hålla igång flödet i verksamheten.
Han och hela företaget är korrekt och genomärligt.
Det var faktiskt Martin jag pratade med. Ja, du har nog rätt i att han kan ge det intrycket. Med det sagt så har jag inte känt att han är stram som i att han inte hinner med mig som kund. Flera gånger när jag varit där som han glatt rest sig och sprungit ut för att titta till något på min hoj.

Är det så att du håller på att slå i taket för den egna budgeten just nu så kan du alltid be att få återkomma i ärendet och istället försöka med en snabbfix som brukar kallas för bladmåtttricket.
Tack, känner till tricket, men det är dags för den här hojen!
Står mer och väger kring vad jobbet är värt för mig jämfört mot att spendera massa tid i garaget själv, med saker jag inte gjort innan.

Last edited:
Här har du Sniglom - väldigt informativa videos - så kan du fixa det själv nästa gång.

Tack, känner till tricket, men det är dags för den här hojen!
Står mer och väger kring vad jobbet är värt för mig jämfört mot att spendera massa tid i garaget själv, med saker jag inte gjort innan.

Lägger du samma tid på att jobba med det du gör för att tjäna pengar så kanske du inte gör någon större besparing. Är du intresserad av att meka och lära dig mer, samt få känna tillfredsställelsen att du gjort ett bra jobb på din egen hoj och har full koll på hur pass noggrann du varit med oljevolym, rengöring och momentdragning så skaffar du dig tillgång till de verktyg du behöver och en servicemanual.

För mig känns det på något sätt bra att veta att jag har allt som behövs liggande hemma, och att jag snabbt kan fixa till en dålig packbox utan att behöva bekymra mig om långa väntetider mitt i högsäsong när jag är åksugen eller har bokat in mig på någon bankörning.

Prismässigt "tycker" jag att c:a 1500-2000:- skulle vara lagom att betala för att få det gjort av någon annan, 3000:- kanske något i överkant men inte alls orimligt.

Skulle nog säga att 2 timmar för att skruva av båda benen, byta packboxarna och sätta tillbaka allt inte alls är orimligt, de går inte mycket fortare (säkert långsammare :crash) när jag har gjort de själv på mina hojar (snittar på minst ett byte/säsong av nån anledning så vanan finns..)

Tyvärr har jag aldrig lämnat bort nåt servicejobb på nån hoj så vet inte vad som kan vara rimligt, de får andra fortsätta svara på :glömdet

Har lämnat in en gång för ca 2 år sen tror jag det var. Gick på 1800 totalt och jag lämnade in hela hojen. Nu däremot kollade jag förra året och då skulle det plötsligt gå på ca 2500-3000 tror jag för precis samma procedur på samma hoj. Då hittade jag Delboy's video som någon postade och gjorde det själv, gick utan problem, möjligen en ledsen sambo när oljan flög lite här och var. Olja och packboxar gick väl på några hundra och sen gjorde jag ett eget packboxdon av en bit avloppsrör.

I dag kontaktade jag Honda MC-center. De tog exakt samma priser som Kenneths. Samma komponentkostnad, samma arbetstid, samma timpeng.

Ringde även till bike och johans mc, men de ville inte ta i min Honda.

Lägger du samma tid på att jobba med det du gör för att tjäna pengar så kanske du inte gör någon större besparing. Är du intresserad av att meka och lära dig mer, samt få känna tillfredsställelsen att du gjort ett bra jobb på din egen hoj och har full koll på hur pass noggrann du varit med oljevolym, rengöring och momentdragning så skaffar du dig tillgång till de verktyg du behöver och en servicemanual.
Jag jobbar inte på tim, så kan tyvärr inte jobba istället för att meka. Däremot har jag sådär med tillgång till garage och verktyg. Ska jag göra det själv kan jag räkna med att det kommer bli en väldigt utdragen process där hojen kan bli stående i många veckor, för att jag inte har tillgång till garaget eller inte har möjlighet att det är tidsbegränsat när jag är där.

För mig känns det på något sätt bra att veta att jag har allt som behövs liggande hemma, och att jag snabbt kan fixa till en dålig packbox utan att behöva bekymra mig om långa väntetider mitt i högsäsong när jag är åksugen eller har bokat in mig på någon bankörning.
Det är så jag hade velat ha det också om jag fick välja. Men beggars can't be choosers.

Prismässigt "tycker" jag att c:a 1500-2000:- skulle vara lagom att betala för att få det gjort av någon annan, 3000:- kanske något i överkant men inte alls orimligt.
Tack, det var ungefär så jag kände med.

Skulle nog säga att 2 timmar för att skruva av båda benen, byta packboxarna och sätta tillbaka allt inte alls är orimligt, de går inte mycket fortare (säkert långsammare :crash) när jag har gjort de själv på mina hojar (snittar på minst ett byte/säsong av nån anledning så vanan finns..)

Tyvärr har jag aldrig lämnat bort nåt servicejobb på nån hoj så vet inte vad som kan vara rimligt, de får andra fortsätta svara på :glömdet
Tack, tidsåtgången räcker fint. Vad verkstan tar i timmen är en annan femma.

Har lämnat in en gång för ca 2 år sen tror jag det var. Gick på 1800 totalt och jag lämnade in hela hojen. Nu däremot kollade jag förra året och då skulle det plötsligt gå på ca 2500-3000 tror jag för precis samma procedur på samma hoj. Då hittade jag Delboy's video som någon postade och gjorde det själv, gick utan problem, möjligen en ledsen sambo när oljan flög lite här och var. Olja och packboxar gick väl på några hundra och sen gjorde jag ett eget packboxdon av en bit avloppsrör.
Tack, då är priserna "rimliga". Hade det inte varit så körigt med mina garagemöjligheter just nu hade jag nog övervägt att göra det själv.

Ingenting är Raketforskning om man vet vad man gör
Inte ens raketforskning?

Last edited:
Nyheter
Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick