Byta Gasspjäll Triumph Daytona 675 2007

stenberg_

Ny medlem
Gick med
23 Jan 2010
Hoj
Yamaha MT-01
Hej!

Jag undrar om svårighetsgrad och tid att byta gasspjäll på en Triumph daytona 675.
Efter bytet behövs det göra några andra justeringar?

Är det någon fara att köra med kärvande gasspjäll?

Tack på förhand

Mvh Andreas

Lotek

5F(Fortare,fortare, fortare,fan,fel) #82
Gick med
7 Jan 2008
Hoj
En Italiensk drömhoj "Il Duce", Skramlaha 450 och en Italiensk Racehoj.
Menar du trottlarna, gasrullen, själva fjäderanordningen för att lyfta trottlarna eller vad :va

Förtydliga så skall du nog kunna få hjälp här.

Klyrre

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Feb 2005
Hoj
Speed Triple -03, Husky SMR 570 -01, Husa FS650 -08
Håll koll på TPS:ens position vid demontering om den e justerbar, annars ryck bryggan... Dieselbad me energiskt arbete me tandborste borde lösa sot... Tycker de låter skummt me kärvande axlar på en såpass ny hoj... Vajer i kläm?

stenberg_

Ny medlem
Gick med
23 Jan 2010
Hoj
Yamaha MT-01
Jag vet inte riktigt vad det heter men den där "motorn" som justerar avgasspjället.

http://www.youtube.com/watch?v=Q2xL_PVffgQ

Jag är nämligen i tankarna på att köpa daytona men säljaren berättade idag att kontrollampan börjat lysa för det här och att han haft den på service för detta förra sommaren då verkstaden gjorde rent och smörjde upp den. Men nu var det beställt en ny som jag skulle få med isåfall!

Tack!

Lotek

Gick med
7 Jan 2008
Hoj
Aha.. misstänkte att det inte var vad det lät som. Avgasspjället alltså.

Ett gott råd. Demontera eländet helt. Den kommer att krångla igen. Ta bort vajrarna och motor, tejpa och fäst upp kontakten som satt i den.
Skaffa TuneEcu(fri mjukvara) och en kabel(typ den) för 7-8 GBP med frakt. Läs på innan du gör något. Stäng av skräpet i mjukvaran. Radera felkod/Släck lampan. Klart.

Förlåt..glömde svara på resten...Tar max 40 Minuter om du är van att meka. 30 av dessa är för att få väck de satans vajrarna utan att klippa av dem. Behövs inget mer än jag skrivit ovan efteråt.

Last edited:

stenberg_

Ny medlem
Gick med
23 Jan 2010
Hoj
Yamaha MT-01
Tack för svaret!

Jag bor i Gbg och Hojen finns i Sthlm och undrar om jag kan ta av avgasspjället utan att köra tune ecu? Jag har nämligen släktingar i sthlm så jag kan mecka l deras garage.

Så att jag kan köra hem på en hoj som går rent.

Lotek

Gick med
7 Jan 2008
Hoj
Ja, det kan du.
Men den gula motorlampan kommer att lysa, och du behöver fixa till det snarast så att du vet om du får ngt annat fel. Dessutom borde du kolla så att det verkligen bara är avgasspjället och inget annat. Åk inom ngt Triumph-center i Sthlm och låt dem läsa felkoden innan du åker hem.

Du behöver f.ö. en Torx 30 nyckel för att få loss motorn. Kan vara bra att veta.

Last edited:

stenberg_

Ny medlem
Gick med
23 Jan 2010
Hoj
Yamaha MT-01
Okej!

När jag skall montera bort avgasspjället så kommer väl själva spjället sitta kvar i grenröret? Hur vet jag om det är öppet eller stängt? Gissar att det är en fjäder som håller det stängt?

Bra tips med torx nyckeln=)

Squalus

Ny medlem
Gick med
9 Jul 2012
Hoj
Triumph Daytona 675 -10
Räcker det inte att stänga av den i programvaran? Jag har inte plockat bort min utan bara klickat ur den i programvaran och det funkar kanon.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati