Byta högtalare i bilen.

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
848
Tjena.
Har precis köpt ny bil och är riktigt nöjd med allt förutom ljudet, det är helt värdelöst som det är nu.
Hade tänkt köpa nya prylar men har verkligen ingen som helst koll på något när det gäller högtalare.
Funkar Biltemas grejer?
Ligger bra till i pris och jag är ingen ljudofil så det behöver inte vara top of the line, men det ska inte vara skräp.
Är det lätt att montera skiten?
Hur många högtalare behöver man (4 + sub?)?
Om här finns någon som har koll och orkar så får du gärna förklara det för mig som om jag vore 3 år, hade varit grymt schysst.

Tack på förhand!

Kazagger

&%¤")(/&%*^X?
Gick med
11 Jan 2012
Hoj
8115 fordonskubik inalles ;-)
Vad är det för bil? En del har bra grejor, de flesta har bättre än Biltema original, byter du storlekar är det en annan sak enl. min erfarenhet. Bäst är att byta stereo först. Har iofs mest meckat lite äldre bilar och inga japanare/koreaner...
Alpine och Kenwood är rätt mycket "bang for the buck". Finns säkert audiofiler som opponerar sig men pratar vi "vardagsljud" kommer du långt där.
Sub är bra, finns färdiga att lägga i luckan, se till att stereon har lågnivåutgångar bara (RCA-kontakter).

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Jag har monterat biltema i en bil och i en annan bil köpte jag billigaste märkeshögtalarna jag kunde hitta på ebay, det blev JVC och jag är mycket mer nöjd med dessa JVC än biltemahögtalarna som dessutom blev dyrare, kanske främst pga att de var större.
I en tredje bil sitter det ett par Sony, och de sjunger ytterliagare bättre än de JVC jag köpt.

Mina JVC var dessutom två-vägshögtalare och det var nog ett misstag, antagligen skulle det blivit bättre om samma slant lagts på envägshögtalare.

Kör bara VW t4or. :hihi

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
848
Tackar för snabba och vettiga svar!
Bilen är en Subaru Impreza, 2008.
Känns som att man kan skippa biltema då iaf och titta på något annat.
Det som retar mig mest är hur låg volymen är, vrider man upp den till max så är volymen fortfarande rätt behaglig, inte alls sådär vidrigt högt som det bör vara när man ska vakna till på morgonen.
Ska titta på byte av stereon och snacka med handlaren jag köpte den av och se vad han har att säga/erbjuda, sen får vi se vad det blir i slutändan.

Tack igen!

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Det kan inte var så enkelt att kablaget är underdimensionerat? Då tappar man både volym och punch i framförallt basen. Och då snackar vi både till stereon och ut till högtalarna.

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
848
Det kan inte var så enkelt att kablaget är underdimensionerat? Då tappar man både volym och punch i framförallt basen. Och då snackar vi både till stereon och ut till högtalarna.
Det är fullt möjligt, får ta och kolla vad det är för kablar och återkomma, tack!

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Sen kan man ju börja med att kolla hur kraftig stereon är. Kan ju bli bättre ljud enbart av att byta själva stereon.

Borde väl isåfall vara något man kan googla om det är nån Subaru originalstereo.

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
848
Bumpar här lite...
Blev en ny stereo till slut (Kenwood ddx5015bt), kändes som rätt ände att börja i.
Men så var det ju det här med att koppla in skiten också, kabelhärvan till nya stereon har ju såklart inte samma anslutning som på den gamla, antar att jag måste skarva/löda ihop den nya härvan med härvan från gamla stereon för att få det att fungera, eller finns det någon adapter att köpa så det blir plug n play?

Det är alltså dessa härvorna (eller bara den stora?)
b0df699f7c6bde578cb7ee974724199e.jpg

Som ska in i de vänstra uttagen här.
5b21134b2062aad747d4cba268711a64.jpg

Är det en sån här jag behöver?
Ser onekligen så ut men jag är helt borta när det gäller sånt här...
http://www.brl.se/sv/artiklar/iso-kontakt-nissan-2007-subaru-2007-.html

Blev lite rörigt kanske, men hoppas någon förstår vad jag menar.

Last edited:

kj80

Medlem
Gick med
23 Apr 2014
Finns garanterat på brl annars tar dom hem. Ingen bra idé att börja löda om o rota i originalkablaget. Gå in o fråga dom om du har dom i närheten.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
848
Finns garanterat på brl annars tar dom hem. Ingen bra idé att börja löda om o rota i originalkablaget. Gå in o fråga dom om du har dom i närheten.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Precis min tanke också, det måste ju finnas ett simpelt alternativ för oss som inte har kunskap eller ork att lösa det själva.
Ska ringa brl imorgon och kolla om adaptern jag länka ovan är rätt, sen blir det väl att beställa den också! :)

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Hoj
Road glide special 2020. KTM 890 Adv
Hej!
Jag kan starkt rekomendera domhär högtalarna i den storleken som passar din bil:http://nmiab.se/hogtalare/kitsystem/65/ampire-sc165.html

Jag bytte till sånna i min audi och skillnaden är enorm. Dom gamla orginalhögtalarn lät rätt okej men jag kör mycket bil så bra ljud är viktigt. Dom nya låter klarare och dessutom Spelar dom djupbas på ett sätt som gjorde mig förvånad.

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Tänk på att kolla upp fastsättning av högtalare innan du handlar, dels är det sunt att mäta fysiskt utrymme men en del tillverkare popnitar även högtalare = halvbökigt med stål i.a.f. och det begränsar naturligtvis fastsättningen av de nya, något.

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Ja den där adaptern ser ju ut att passa.
Vad som kan krångla lite (minns att det gjorde det på min Octavia RS) är kabeln som låter stereon ha ström med tändningen avstängd. Rakt kopplat så tappade stereon minnet varje gång bilen stängdes av men där fanns en röd och en gul kabel som man bara behövde byta plats på. Var tydligen lite olika färger på olika bilar sa säljaren av stereon.

CAM00156.jpg

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
848
Tackar för tipsen!
Beställt adapter nu så får se på måndag om det stämmer.
Högtalare får vänta ett tag, mitt uppe i en flytt just nu så money's tight, bumpar väl tråden igen när det börjar bli dags :)

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!