Byta körskola?

Blå R1

Hoppsan, blev visst 1000cc igen
Gick med
26 Jul 2004
Hoj
ZX 10R -05 och PitPro
Kan varmt rekommendera Körkortscenter i Halmstad..

Skön lärare o Gotländsk receptionist, hehe...

Köpte fem dubbellektioner, körde tre...
Pengar tillbaka o bara leenden...

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Enligt min mening så ska man efter ca 15 dubbellektioner vara såpass duktig att man nära nog ska få köra "lilla uppkörningen". Sen finns det givetvis fall där eleven är såpass dålig att det inte går men oftast hänger det ju på trafikskoleläraren! BYT genast, så ska det inte gå till iaf.
Jag körde en lektion med lärare och ca 2 lektioner med med min pappa som jobbade som mc-lärare tidigare, sen körde jag upp. Då hade jag övningskört på egen hand och litegrann med kompisar osv. 15 körlektioner kan man nog jämföra det med iaf.

MBGIRL

Hel och glad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
fd. Hornet-S 600 -01
Dee_cati skrev:
Enligt min mening så ska man efter ca 15 dubbellektioner vara såpass duktig att man nära nog ska få köra "lilla uppkörningen". Sen finns det givetvis fall där eleven är såpass dålig att det inte går men oftast hänger det ju på trafikskoleläraren! BYT genast, så ska det inte gå till iaf.
Jag körde en lektion med lärare och ca 2 lektioner med med min pappa som jobbade som mc-lärare tidigare, sen körde jag upp. Då hade jag övningskört på egen hand och litegrann med kompisar osv. 15 körlektioner kan man nog jämföra det med iaf.

Behöver inte hänga helt på trafiklärare att mc-eleven har svårt med ett moment
eller flera en längre tid än andra elever. Det är rätt mycket som spelar in och
särskilt när vi pratar om att ta kort för motorcykel. Sen kan man verkligen inte
säga att det finns någon slags max lektions nivå för när man ska vara duktig
nog att kunna göra en uppkörning. Som sagt alla är olika individer och eftersom
vi är just det så anpassas förhoppningsvis på de flesta skolor också utbildningen
därefter. Att hålla på och jämföra sig med andra är helt meningslöst eftersom
vi har olika svårt med olika saker.

Kan gå jättebra ute på bana medan trafiken inte funkar och vice versa...
så håll inte på och jämför er med andra...det ställer bara till med problem
för er själva. "ahh..körde han upp efter 15 lektioner...fan vad dålig jag är som
inte klarar av det och är långt ifrån en uppkörning...hmm...kanske mc inte är
min grej...nä jag tror jag lägger av nu!"

Som sagt det kan hända att man fastnar på ett moment för man har svårt för
det men sen kan det gå lättare...likadant för de som har det lätt ibörjan och
kan fastna på något i slutet osv...

Evol

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2004
Hoj
Nix
Sorry Fixxxer jag glömde säga det alla redan sagt så bra.
Om du inte har förtroende för skolan så ska du byta.
För dom dyra pengarna ska du inte behöva tvivla på att dom är seriösa, det ska kännas i ryggmärgen. Där verkar det ju inte finnas mycket till plan från deras sida på när och hur du ska få kortet.
Testa en lektion på en annan skola.

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Nyqvists Trafikskola i Tranås.

Ställde upp och körde i samband med helger och kvällar. Mycket trevlig och kunnig lärare (Fredde), inget skitsnack och alltid raka puckar och tips i rätt riktning.

Bodde då i Uppsala, men det var helt klart värt att åka till "hemstaden" och ta kortet där. Tror man får bättre service i mindre städer. :tungan

Sist men inte minst så avrundades priset NEDÅT till närmsta hundring när det var dags för betalning. Sånt minns man... :tummenupp

Jag tror också det är viktigt att man förklarar för de på skolan vad man förväntar sig när man börjar där. Själv skrev jag upp privat i februari så det var avklarat, sen gick jag till trafikskolan, visade vilka dagar/tider jag kunde köra och förklarade bestämt att jag ville köra upp vid första tillfället på våren.
De kan ju förstås inget lova, men det visar iaf att du har satt ett rimligt mål och att du är ambitiös.

Efter att ha läst denna och andra trådar i ämnet så inser man vilken tur man hade när man tog kortet. Stockholmsområdet verkar ju inte klokt... Vilka priser dessutom! :3freak

Tog kortet i USA oxå i våras, men det var ju en annan historia; knappt $100 och då ingick fem halvdagars kurs och lån av hoj. Blir du godkänd på kursen slipper du köra upp. Inte en meter i trafik iofs.... :rofl

Bottom line is; det ska fan vara kul att ta hoj-kort!!

Last edited:

petmalm

Peter
Gick med
13 May 2005
Hoj
FZR 1000
fick en liten fundering på det här med att lita på sin trafikskolärare tre lektioner innan uppkörningen så sa han till mej att den dan du kör upp så följer jag er dit sen måste jag iväg på annat så du får köra tillbaka hojen till skolan efter uppkörningen, hans förtoende föra tt jag skulle klara det gav mej det som behövdes .....tror jag.... :tummenupp

Bruno

Badmanners.org
Gick med
28 May 2003
Hoj
2002 Yamaha R1
men va fan, BYT skola. du har ju redan körkort så i trafiken behöver du ju bara en snabbrunda för att visa att du kan placera hojen rätt, de andra lektonerna kör ni på konbanan, gör bromsprov mm. detta tar 4-5 dubbellektioner inget mera. köra 15 lektioner när man redan har körkort för bil är ett skämt. se så, se till att ta kortet nu innan sommaren är över :tummenupp

Heli

eller var det Trasi
Gick med
22 May 2004
Hoj
GSX-R 750 Y
BYT
Kan bara rekommendera Grönlunds i södertälje,
Ture är bäst: lugn, sansad samt väldigt pedagogisk:tummenupp
Har kört både bil och hoj hos honom/tures trafikskola innan han gick ihop med grönlunds.//Heli

Last edited:

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
Bonnie skrev:
Har varit uppe tidigare i trådar. När Mats var på Anitas Trafikskola körde jag där och var helnöjd.
Det gjorde jag också och varje lektion var grymt rolig, Matte är en av de bästa lärare jag haft, oavsett kategori. Väldigt pedagogisk och brinner för sitt yrke.

Har man B-körkort så ska det inte behövas allt för många lektioner innan man får börja köra ute på mindre landsvägar och öva placering, hantering och annat.

Byt till Huddinge trafikskola och se till att få Matte som lärare, du hittar ingen bättre.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
MBGIRL skrev:
Som sagt det kan hända att man fastnar på ett moment för man har svårt för
det men sen kan det gå lättare...likadant för de som har det lätt ibörjan och
kan fastna på något i slutet osv...

Som sagt, det kan vara fall där eleven är såpass kass att det inte funkar efter 15 lektioner men en bra lärare kan hantera de flesta svåra fall.
Antingen så har fixxer tilräckligt med självdistans och det är som hon säger att läraren är dålig, eller så är det så att hon är helt kass istället.
Jag anser iaf att efter 15 lektioner ska man ha kommit långt i sin körning, speciellt om man har B-kort sedan tidigare!
En tjej-bekant körde ca 30! körlektioner på bil innan hon fick köra upp och hon klarade det inte förrän på tredje försöket. Och jag funderar fortfarande, ca 5-6 år senare, om hon verkligen ska ha körkort. Sitter och tuggar på ratten, kastar med huvudet och är allmänt osäker. Och då är hon inte ens stockholmare! Hårdare krav för körkort eller åtminstone jämnare krav på de olika instutitionerna runt om i landet.

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Hur går det Fixxxer? Har du fimpat din trafikskola som man fimpar en cigg?

Mr_Mike

I´m BACK
Gick med
9 Apr 2005
Hoj
Harleys...
va F_N är de för piss skola jag menar, Har du kört 15 lektioner så ska du typ ha haft 5 uppkörningar... Själv tog jag 2 lektioner, Men har ju kört en hel del cross och motard innan då... Men än då 15 lektioner BYT SKOLA.....

///Micke

Fixxxer

Ofarlig och alldeles normal
Gick med
19 Apr 2005
Hoj
-
Zee skrev:
Hur går det Fixxxer? Har du fimpat din trafikskola som man fimpar en cigg?

Jag ska prata med dem ang detta och se om de kan skärpa till sig de sista lektionerna.
Hojen har jag inga problem att hantera så så det kan knappast vara för att jag är dålig. Men iofs, jag vet ju inte vad dåligt är i hojväg.
I vilket fall som helst så klarar jag iaf av att köra, växla, stora krypkörningen någorlunda bra och lilla med samt att jag tränat ensam på garagevändningen men den sitter inte riktigt än.
Jag tycker inte att det är svårt att hålla balansen direkt men ibland sätter jag ner foten på krypet men inte speciellt ofta.
Läraren själv säger att jag ser stadig och bra ut men jag vet ju inte alls hur de ser till det.

Vi får se vad som händer, kanske kan lusten komma tillbaka om jag byter skola till och med.
Tack för alla svar! :)

prise

Junkie
Gick med
25 May 2004
Hoj
Gult ljudmonster!
Fixxxer skrev:
Ja, jag har ifrågasatt dem och läraren anser att jag skulle ut och testa landsväg men de på skolan sade att det inte är aktuellt. Hur nu de ska veta det? Dessutom har jag fått avboka 3 lektioner och NU får jag veta att man inte får det (trots sjukdom på papper) senast 12 dagen innan. De kunde kanske ha klämt ur sig det innan.
En lektion dök inte läraren upp på och då ifrågasatte de om jag verkligen var där i tid och vart jag var. Självklart på rätt ställe och i tid.
Dessutom har jag fått göra läraren uppmärksam på felaktigheter vid flera tillfällen, han sitter mest upptagen i telefon, sitter och läser eller smyger bakom en container och röker.

De 2 första lektionerna satt jag på en EU-moped, 3:e lektionen en 125:a, 4:e lektionen en 500-kubikare och de senaste på en 750-kubikare.
Jag är inte alls nöjd med dem och de har dessutom nekat mig en teoribok eftersom jag redan hade körkort och då behövde jag ju inte vanliga teoriboken utan enbart MC-boken. Trots att jag ville ha båda.
Ja, det blir nog till att byta skola sen.

Be dem fara åt helvete och begär pengarna tillbaks! Jag hade samma problem med min första körskola den sög pungräv! :3freak

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Hoj
929, svart/silver
1. Körkortstillstånd är ett KRAV för att få övningsköra, även i trafikskola.

2. Du har alltid rätt att byta körskola, vilket du IMHO bör göra snarast. Där du kör nu, verkar de inte vara det minsta seriösa. Det är snarast läge för att ringa Sverker Olofsson på Plus, alternativt ARN. Du har definitivt inte fått den service och den tjänst du betalat dyra slantar för.

3. Du kan alltid begära en kopia av ditt utbildningskort (den delen där de skrivit anteckningar om dina lektioner, delen med kursplanen är de inte skyldiga att kopiera). Om de vägrar och säger att det är deras information kan du hävda att det är lag på det. För det är det.
Se även VVFS 2003:40, "Vägverkets föreskrifter om trafikskolor"
2 kap, 11§:
"Om en elev avbryter utbildningen vid trafikskolan, skall eleven på begäran få en kopia av utbildningskortet."

Edit: Varför låter de dig träna på garagevändningen? Den ingår inte längre i MC-utbildningen.

MBGIRL

Hel och glad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
fd. Hornet-S 600 -01
Dee_cati skrev:
Som sagt, det kan vara fall där eleven är såpass kass att det inte funkar efter 15 lektioner men en bra lärare kan hantera de flesta svåra fall.
Antingen så har fixxer tilräckligt med självdistans och det är som hon säger att läraren är dålig, eller så är det så att hon är helt kass istället.
Jag anser iaf att efter 15 lektioner ska man ha kommit långt i sin körning, speciellt om man har B-kort sedan tidigare!
En tjej-bekant körde ca 30! körlektioner på bil innan hon fick köra upp och hon klarade det inte förrän på tredje försöket. Och jag funderar fortfarande, ca 5-6 år senare, om hon verkligen ska ha körkort. Sitter och tuggar på ratten, kastar med huvudet och är allmänt osäker. Och då är hon inte ens stockholmare! Hårdare krav för körkort eller åtminstone jämnare krav på de olika instutitionerna runt om i landet.

Håller ändå inte med dig.
Nu snackar jag inte om Fixxer här utan jag tycker det är allmänt taskigt för
andra som läser att "jag klarade det på så många lektioner och jag tycker
man ska kunna göra det". Finns så mycket som spelar in både på körlektionerna
och uppkörningarna. Så bara för att en peson kört upp 3 gånger betyder inte
det att den är dålig i sin körning. Den är möjligtvis ännu bättre vissa gånger
eftersom den fått mer träning än den dom körde upp och måhända hade tur
på sin uppkörning första gången.

I Malmö kan du defenitivt inte säga att någon skall klara sin uppkörning efter
15 lektioner eller 20 lektioner på B-körkort. Är man från landet så möjligtvis
kan man förvänta sig det. Som sagt väldigt mycket som spelar in men det
som är den stora frågan är hur eleven är som person. Nu förtiden på bra
trafikskolor vet man om vad dyslexi är...det visste man inte innan och vissa
vet fortfarande inte hur de skall ta hand om dessa personer utan tycker bara
dom är dumma i huvudet som inte förstår sig på vad det är trafiklärare säger
om och om igen...

Jag tänker måhända djupare än det du yttrar dig om eftersom jag vet om att
det inte är kul för vissa personer som behöver lite mer tid för att ta sitt körkort
än andra. Inte bara dyslektiker för vissa är riktigt duktiga och klarar det snabbt
med rätt lärare men jag pratar om alla dom människorna som inte är så praktiskt
lagda och är sk "normala" människor. Där har vi en stor skara som behöver
extra tid i bilen.

Och bara för att man tar fler lektioner så är det inte alls förknippat att man
kör dåligt och egentligen inte alls borde ha körkort. Oftast är dom säkrare i
trafiken för de fått kämpa hårt för sitt körkort och värdesätter det mer men
även fått mer tid i lärostadiet och kommer ihåg saker och ting bättre än er andra.

Last edited:

Minimorran

Blivande miljonär
Gick med
7 May 2004
Hoj
Kawasaki zzr600
Fixxxer skrev:
Jag ska prata med dem ang detta och se om de kan skärpa till sig de sista lektionerna.
Hojen har jag inga problem att hantera så så det kan knappast vara för att jag är dålig. Men iofs, jag vet ju inte vad dåligt är i hojväg.
I vilket fall som helst så klarar jag iaf av att köra, växla, stora krypkörningen någorlunda bra och lilla med samt att jag tränat ensam på garagevändningen men den sitter inte riktigt än.
Jag tycker inte att det är svårt att hålla balansen direkt men ibland sätter jag ner foten på krypet men inte speciellt ofta.
Läraren själv säger att jag ser stadig och bra ut men jag vet ju inte alls hur de ser till det.

Vi får se vad som händer, kanske kan lusten komma tillbaka om jag byter skola till och med.
Tack för alla svar! :)
Min lust kom tillbaka efter att jag bytt till Grönlunds, all heder åt Ture! :banana (Tack Heli..)
För övrigt fick jag rätt mot trafikskolan och fick en del pengar tillbaka, :banana inte av de skäl jag trott, men i alla fall. Eftersom deras största motargument är att ingen annan klagat kan jag bara säga: Klaga!
Säger man inte ifrån är det ju ingen som vet hur illa det är! Är vi många är vi starka! Kunde jag, som ensam och uppenbarligen första klaganden, få rätt, så borde fler kunna få det... och ju fler som klagar ju troligare är det ju att man får rätt i framtiden, för då faller ju deras huvudargument!
På dem bara Fixxxer!! :tummenupp

Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...