Byta kamaxel på en Husqvarna (CH-racing) WSM 125cc. Hjälp snabbt!!

draccatryck

Ny medlem
Gick med
27 Feb 2005
Hoj
Husaberg FC450 -07
Hejsan!
Har hört att på min Husqvarna(CH racing) motard att strypningen i motorn som är en yamaha ttr motor ska vara strypt i kamaxeln :va Tänkte fråga om det är nån här som vet hur det funkar? Och var man kan köpa en annan kamaxel och hur jag bytar den? Hör av er. Är tacksam för svar! :tummenupp
MVH//Benny

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
4taktare på 125cc är inte så heta effektmässigt ändå och tt125 är väl riktigt slö?
Tror de är så sega helt enkelt, men visst kabn de trimmas genom vassare kam och portning, öppnare blås osv, men du tappar säkert en del styrka på detta och hojen kommer bli väldigt högvarvig.

Motor_Kenneth

Ny medlem
Gick med
2 Aug 2005
Hoj
Crf450/gsx1000r
Hej jo så här ligger det till kam axeln som sitter på din hoj är fräst så att du inte kan få fullt genomflöde i motorn, altså ventilerna öppnas inte fullt. Det bidrar till: att du inte få in lika mycket bränsle vid insugningstakt och inte heller ut avgaserna utan det ökade motstånd i motorn som din kamaxel bidrar till. Vart du kan köpa en kam "trimkam" kan jag inte svara på med om du inte får tag i någon så kan jag rekomendera att vända dig till någon motorbyggare som tilvärkar egna kamar till bilar. Dom brukar vara till stor nytta när det gäller uträkningar för bästa stabila flöde etc. och kan samtidigt svarva/fräsa till den kamen du behöver för att få det maximala genomflödet det värkar som du strävar efter. Men allt är ju en prisfråga. Mvh Kenneth

Padde

Bacon och ägglikör
Gick med
12 Sep 2003
Hoj
-
andersbrink skrev:
7% mer effekt med trimkammen enligt deras egen Dynokurva. 4% mer effekt med 150cc. Totalt 11%. Hade du 10 hk från början får du således 11 hk med trimmet. Det är JÄVLIGT dyrt för en enda ynka sketen hästkraft.

Om vi frågar dig (eftersom jag vet att du kan det mesta).

Hur skulle du gjort för att få bättre krut i motorn? Vad skulle du lagt pengarna på?

draccatryck

Ny medlem
Gick med
27 Feb 2005
Hoj
Husaberg FC450 -07
andersbrink skrev:
7% mer effekt med trimkammen enligt deras egen Dynokurva. 4% mer effekt med 150cc. Totalt 11%. Hade du 10 hk från början får du således 11 hk med trimmet. Det är JÄVLIGT dyrt för en enda ynka sketen hästkraft.
Ja precis vad skulle du ha lagt pengarna på för att få ut effekt ur motorn? Det måste ju gå på nåt sätt det är ju trots allt en motor. :)
MVH Benny

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...