Byta kamkedjesträckare/kamkedja - Fortfarande C280 -95

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Tjohoo!

Kamkedjan rasslar på nya gamla mercan.

Räcker det med att byta kamkedjesträckaren eller måste allt bytas?
Måste även oljepumpkedjan bytas?

Fick ett kostnadsförslag på 6-8000kr men det går jag inte riktigt med på :hihi så kommer göra jobbet själv.

Billigast var?
 

Ese

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2013
Ort
Stockholm/Öfvre Aspudden
Hoj
Fuji Aloha 2.0 (<10kg); H2-72; ZX10R-05; S1000RR-11
Om du kan konstatera (starkt tro) att det det är kamkedjan som skramlar, byt kedjan enbart. "Förslagsvis" -att börja med.
-mina erfarenheter med mercans kedjor och spännare är mycket gamla, sista gången bytte kedjan till någon gammal OM616 (dsl); med dessa (OM615-617) var det kedjan som blev "lång" med några 10 kmil, spännaren kunde man också byta men för inget större nytta.

Oljepumpen tar ju ingen kraft (förhållandevis); kedjan därnere *borde* orka motorns ålder.

Instruktion för dig, ser någorlunda seriös ut:
http://www.justanswer.com/mercedes/4hkhp-mercedes-c280-put-engine-timing-instal-new-chain.html
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Eftersom byta kamkedjan är 10ggr värre än att byta spännare, så började vi där.

Bytet är komplett men motorhelvittet vill inte gå runt, nått gick jäkligt fel.

Fråga ett, vad kan gått fel? Motorn rör sig inte en millimeter.

Bonusfråga, vad är hålet på bilden?
WP_20140210_019.jpg
 

Ese

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2013
Ort
Stockholm/Öfvre Aspudden
Hoj
Fuji Aloha 2.0 (<10kg); H2-72; ZX10R-05; S1000RR-11
Ojfan, det kan ha hänt att en av kamaxlarna rört sig och timingen spårat ur: En/flera ventiler som möter kolven. Vrid inte motor med kraft eller med startmotorn!! Risk för en mycket stor dvs dyr skada!

-innan du började, du borde ha vridit motorn och ställt in timingmärkena (så att ettan och fyran ligger i TDC). Och sen brukar man behöva låsa kamaxlarna med lösa skruv, stång eller specialverktyg, så att kammarna inte vrids iom någon kamm spänner framåt/bakåt. Instruktionen jag postade säger "insert 4 mm pins" - dessa är ju för att låsa kammarna. -visst gjorde du allt detta, och följde också instruktionen i övrigt?

Värre om "felet" är som antagandet ovan, och timingmärkena är inte på plats. Då måste man göra detektivarbete och konstatera vilken kamaxlarna om inte både som roterad; och vrida tillbaka i förhållandet till vevaxeln (så att motorn börjar rotera igen). Då man kan vrida motorn till märkena och kolla eller ställa timingen.

-kedjan där nere kan också på nåt sätt ha ramlat ur och packats mellan drevet och "motorn? (Du är hundra att du inte tappat någonting, typ verktyg, mutter dit nere; och inte heller någon hydraulisk spännare har trillat ur/ut?) (-du använde 4mm pinnar att låsa kammarna men glömt att plocka bort dem?)

-om inget, inget hjälpet då måste du montera av kamaxlarna (eller vipporna om de finns) så att ingen ventil är nertryckt, rotera motorn och ställa timingen från början.

Det här var inte roligt, hoppas det löser sig.
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Ojfan, det kan ha hänt att en av kamaxlarna rört sig och timingen spårat ur: En/flera ventiler som möter kolven. Vrid inte motor med kraft eller med startmotorn!! Risk för en mycket stor dvs dyr skada!

-innan du började, du borde ha vridit motorn och ställt in timingmärkena (så att ettan och fyran ligger i TDC). Och sen brukar man behöva låsa kamaxlarna med lösa skruv, stång eller specialverktyg, så att kammarna inte vrids iom någon kamm spänner framåt/bakåt. Instruktionen jag postade säger "insert 4 mm pins" - dessa är ju för att låsa kammarna. -visst gjorde du allt detta, och följde också instruktionen i övrigt?

Värre om "felet" är som antagandet ovan, och timingmärkena är inte på plats. Då måste man göra detektivarbete och konstatera vilken kamaxlarna om inte både som roterad; och vrida tillbaka i förhållandet till vevaxeln (så att motorn börjar rotera igen). Då man kan vrida motorn till märkena och kolla eller ställa timingen.

-kedjan där nere kan också på nåt sätt ha ramlat ur och packats mellan drevet och "motorn? (Du är hundra att du inte tappat någonting, typ verktyg, mutter dit nere; och inte heller någon hydraulisk spännare har trillat ur/ut?) (-du använde 4mm pinnar att låsa kammarna men glömt att plocka bort dem?)

-om inget, inget hjälpet då måste du montera av kamaxlarna (eller vipporna om de finns) så att ingen ventil är nertryckt, rotera motorn och ställa timingen från början.

Det här var inte roligt, hoppas det löser sig.

Hrrmm :rodnar

Följde instruktionerna i mercedes servicehandbok (den däringa dyra 800sidiga).

Ställde motorn 30grader ATDC, lotsade spännaren ett varv, tog loss, satte dit ny, drog runt motorn för hand.

Har inte startat eller nått sånt.

Börjar luta åt att riva hela skiten, har ny kamkedja , släpor etc, men saknad ventilkåpepackningen..

:(
 

Ese

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2013
Ort
Stockholm/Öfvre Aspudden
Hoj
Fuji Aloha 2.0 (<10kg); H2-72; ZX10R-05; S1000RR-11
Fattar inget om din Mercabok säger 30 ATDC, man brukar ju göra kedje/kamremarbetet med 1&4 vid TDCn med fyrorna. Och samma sak pekar den här okända instruktionen från nätet som ändå ser ut som "seriös". (som i övrigt också säger att man kan dra in den nya kedjan på plats mha den gamla, som jag också brukat göra och har bra erfarenheter... Mao att byta kedja på plats borde inte ha varit så svårt, som du skrev: man ska bara hålla kedjan hela tiden tight och bromsa kammarna då man vrider/drar så att ingen kugg hoppar över dvs man behåller timingen..)

--
-jag kan inte riktigt se/tolka bilden, men är det automatlåda i bilen - och hålet under turbinen för att kunna koppla/avmontera "dragplattan" från svänghjulet???
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Fattar inget om din Mercabok säger 30 ATDC, man brukar ju göra kedje/kamremarbetet med 1&4 vid TDCn med fyrorna. Och samma sak pekar den här okända instruktionen från nätet som ändå ser ut som "seriös". (som i övrigt också säger att man kan dra in den nya kedjan på plats mha den gamla, som jag också brukat göra och har bra erfarenheter... Mao att byta kedja på plats borde inte ha varit så svårt, som du skrev: man ska bara hålla kedjan hela tiden tight och bromsa kammarna då man vrider/drar så att ingen kugg hoppar över dvs man behåller timingen..)

--
-jag kan inte riktigt se/tolka bilden, men är det automatlåda i bilen - och hålet under turbinen för att kunna koppla/avmontera "dragplattan" från svänghjulet???

Bilden, jepp automat, allt annat är ett frågetecken för mig :hihi
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Sålt merca#1 nu så måste få igång problemmerca#2.

Läste följande om läge för byte:
[h=1]94 C280: Mercedes..head gasket..the timing and place the tensioner in[/h]
[h=3]Resolved Question:[/h] I have A 94 C280 Mercedes. Had a bad head gasket so i replaced it and now when I set the timing and place the tensioner in. The engine locks up. Tensioner is too tight. What am I doing wrong?
Submitted: 4 years ago.
Category: Mercedes






Expert: Marty replied 4 years ago.
Hi, you must completely disassemble the tensioner by pulling the plunger out of the end of the housing and reinserting it from behind after the housing (#14) is installed into the motor. The tensioner is a ratcheting type tensioner and unless you reload it from the back it will be too tight.

Marty

2010-04-04_224506_78054228.gif



Marty, Mercedes Technician
Category: Mercedes
Satisfied Customers: 49056
Experience: Bosch Certified Master Tech. Over 35 years experience.


Marty and 6 other Mercedes Specialists are ready to help you
Ask your own question now




Customer: replied 4 years ago.
I did reload it but, may have done it wrong. I see on the image the locking key#9 doesn't go the piston #10. is this my problem




Expert: Marty replied 4 years ago.
The ring goes on the piston. Whay do you say the chain is too tight? Are you having trouble tightening down the plug in the back of the tensioner?
Ask Your Own Mercedes Question



Customer: replied 4 years ago.
when i install the tensioner the timing chain gets too tight and i can't turn the motor. so when i losen the tensioner the motor turns. but the tensioner is out about half inch.





Expert: Marty replied 4 years ago.
It's possible that you have the chain doubled over somewhere. Have you rotated the motor around two or three times by hand with the tensioner loose?
Ask Your Own Mercedes Question



Customer: replied 4 years ago.
yes, but i will try it again. just to verify? tdc with both 4mm holes on camshalft and inlet advanced clockwised





Expert: Marty replied 4 years ago.
That is correct. Here is a nice write up on the head gasket replacement that you might find helpful.

Remember #14 and 15 need to be installed and tightened before the rest of the tensioner goes together.

Vad menas?
tdc with both 4mm holes on camshalft and inlet advanced clockwised

:banana
 
Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

&nbsp;Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Top