Hej!
Ja, jag vet att det bästa är att följa standard TDC markeringar innan man plockar av kamremmen men om dessa nu skulle saknas, skulle man teoretiskt kunna markera kuggar och rem på kamdrev och vev och sedan räkna antalet kuggar för att sedan märka upp den nya remmen på samma sätt?
Anledningen till att jag frågar är att veven/kam drivs med en drivning på 2:1 (dvs vevaxeln gör två varv på ett varv på kamdrevet). Kan detta sätt att markera kamrem ställa till med problem? Markerar man på detta sätt så är ju markeringarna ej linjerade efter typ ett varv och då känns det som om att man bör undvika att göra såhär.
Anledningen till att jag frågar är nyfikenhet. Har sett folk markera sina remmar på detta viset men det känns fel.
Ja, jag vet att det bästa är att följa standard TDC markeringar innan man plockar av kamremmen men om dessa nu skulle saknas, skulle man teoretiskt kunna markera kuggar och rem på kamdrev och vev och sedan räkna antalet kuggar för att sedan märka upp den nya remmen på samma sätt?
Anledningen till att jag frågar är att veven/kam drivs med en drivning på 2:1 (dvs vevaxeln gör två varv på ett varv på kamdrevet). Kan detta sätt att markera kamrem ställa till med problem? Markerar man på detta sätt så är ju markeringarna ej linjerade efter typ ett varv och då känns det som om att man bör undvika att göra såhär.
Anledningen till att jag frågar är nyfikenhet. Har sett folk markera sina remmar på detta viset men det känns fel.