Byta kamrem, markera kamrem och mäta kuggar mellan markeringar?

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Hoj
Ingen just nu
Hej!

Ja, jag vet att det bästa är att följa standard TDC markeringar innan man plockar av kamremmen men om dessa nu skulle saknas, skulle man teoretiskt kunna markera kuggar och rem på kamdrev och vev och sedan räkna antalet kuggar för att sedan märka upp den nya remmen på samma sätt?

Anledningen till att jag frågar är att veven/kam drivs med en drivning på 2:1 (dvs vevaxeln gör två varv på ett varv på kamdrevet). Kan detta sätt att markera kamrem ställa till med problem? Markerar man på detta sätt så är ju markeringarna ej linjerade efter typ ett varv och då känns det som om att man bör undvika att göra såhär.

Anledningen till att jag frågar är nyfikenhet. Har sett folk markera sina remmar på detta viset men det känns fel.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Enklast är att klyva den gamla remmen på mitten, släppa spännaren, peta bort ena halvan, montera den nya remmen halvvägs, skära av återstående gamla remmen, trycka in nya hela vägen, spänna.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Går utmärkt att göra som du beskriver, glöm inte sätta en pil på den gamla i färdriktning eller liknande. Sen går det enklast att lägga den nya över den gamla och flytta över markeringarna, gå ett extra varv så ser du att det hamnat rätt.

Problem med kammar som smätter runt lämnar jag därhän då du mest var nyfiken.

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Hoj
Ingen just nu
Kör jag runt motorn ett varv på veven bör markeringarna gissningsvis inte stämma längre? Då kommer väl markeringarna inte att linjera längre?

Om man enbart markerat på remmen och plockar av remmen, då brukar ju kammarna fjädra ut, om man då ponerar att veven skulle också flyttat på sig och man utgår från ett annat läge på veven... då vill jag tro att detta scenario ger ett visst vinkelfel på grund av 2:1 drivning mellan kam och vev, även om man lägger remmen rätt mot markeringarna. Jag kan mycket möjligt ha fel men vill gärna ha det förklarat hur jag tänker fel.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Kör jag runt motorn ett varv på veven bör markeringarna gissningsvis inte stämma längre? Då kommer väl markeringarna inte att linjera längre?

Om man enbart markerat på remmen och plockar av remmen, då brukar ju kammarna fjädra ut, om man då ponerar att veven skulle också flyttat på sig och man utgår från ett annat läge på veven... då vill jag tro att detta scenario ger ett visst vinkelfel på grund av 2:1 drivning mellan kam och vev, även om man lägger remmen rätt mot markeringarna. Jag kan mycket möjligt ha fel men vill gärna ha det förklarat hur jag tänker fel.

Du markerar ju både rem och drev, spelar ingen roll ifall de skulle röra sig något när du tar av, så länge markeringarna matchar efter montering.

Helt riktigt flyttar sig markeringarna på remmen i förhållande till dreven när motorn snurrar, kan ta många varv innan det stämmer igen.

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning