Byta kolvringar smidigt

Farmarn

Ny medlem
Gick med
30 Dec 2005
Ort
Östersund
Hoj
Gammalt rat
Hej jag håller på och byter kolvringar på crossen. Jag har plockat
av toppen, cylindern och satt på nya kolvringar på kolven
men när jag ska trä på cylindern och få in kolven igen så är det
i princip omöjligt, då kolvringarna är ivägen hela tiden.
Då undrar jag hur ni gör det utan att råka bryta av kolvringarna som jag.
 

Mayer

Kunskap är mackt!
Gick med
22 Feb 2006
Ort
Gbg
Hoj
Superduke
har också haft samma problem, det finns tydligen verktyg som man kan "klämma åt" ringarna med så man smidigt kan sätta på cyllen men jag har aldrig haft nåt... :)
Själv fick jag tillslut ordning på det med mina bara händer men det tog två extra kolvringar som bröts av :gnissla
 

Ekberg

I like TWINS !!!
Gick med
8 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
Suzuki SV650S
Mayer skrev:
2047154 har också haft samma problem, det finns tydligen verktyg som man kan "klämma åt" ringarna med så man smidigt kan sätta på cyllen men jag har aldrig haft nåt... :)
Själv fick jag tillslut ordning på det med mina bara händer men det tog två extra kolvringar som bröts av :gnissla

Har man en kompis som koncentrerar sig på kolvringarna medans du koncentrerar dig på cylindren så blir det bra...

/Dan
 

Mr_Mike

I´m BACK
Gick med
9 Apr 2005
Ort
Jönköping
Hoj
Harleys...
Farmarn skrev:
2047130 Hej jag håller på och byter kolvringar på crossen. Jag har plockat
av toppen, cylindern och satt på nya kolvringar på kolven
men när jag ska trä på cylindern och få in kolven igen så är det
i princip omöjligt, då kolvringarna är ivägen hela tiden.
Då undrar jag hur ni gör det utan att råka bryta av kolvringarna som jag.


Du har väl inte andvänt våld???? Då kan du ju skadat cylindern samt kolven...
Ett tips är att ta lite motorolja i cylindern och på kolv ringarna... Sen så trycker du den sidan där öppningarna är, emot cylinderkanten så att cylindern lutar med någon micro millimeter. obs. kolvringen ska vara ihoptryckt. Sen så bara för du på cylinderna lungt och fint utan våld...

Kolla bara så du har kamen och derven i rätt läge ifall de är 4T...


Lycka till

///Micke
 

Chilly.h

Ny medlem
Gick med
16 Sep 2005
Ort
Eskilstuna
Hoj
R6,ny renoverad KX250
Se till att vrida ringarna rätt, det finns oftast en stopp i spåren som ska
sitta i öppningen på ringarna. sen är det bara ha tålamod att lirka in kolven samtidigt som man håller in ringarna.
Lycka till
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Är man två går det alltid sönder kolvringar, bäst är att göra det själv. Nyp ihop den öppna änden av kolvringarna med fingrarna och börjat skjuta på cyllen lite snett mot den sidan, sänk sen ner andra sidan medans du ser till att trycka på kolvringarna på stängda sidan, voilà! Det är nästan ännu enklare på en 4-cylindrig!
 

Katanapilot

Loud pipes save lives
Gick med
6 Mar 2003
Ort
KALMAR Sveriges framsida...
Hoj
Katana No146 1428cc. GSX-83 1168cc.Hayabusa -00
Ett hett tips!
Skär sönder en Pet-flaska så att du får en remsa som du kan linda runt kolven utanpå ringarna.
Straffa åt med ett buntband lagom hårt så att det glider på kolven.
Skjut upp kolven så långt att ringarna försvinner,klipp av buntbandet.
Voila klart,lättsom en plätt. :tummenupp
 

Mr_Mike

I´m BACK
Gick med
9 Apr 2005
Ort
Jönköping
Hoj
Harleys...
Katanapilot skrev:
2047214 Ett hett tips!
Skär sönder en Pet-flaska så att du får en remsa som du kan linda runt kolven utanpå ringarna.
Straffa åt med ett buntband lagom hårt så att det glider på kolven.
Skjut upp kolven så långt att ringarna försvinner,klipp av buntbandet.
Voila klart,lättsom en plätt. :tummenupp


Hur mycket spel tror du man har emellan kovring och cylinder, ska ju knappast gå emellen plast ifrån en petflaska. Åtminstone inte på mina cylindrar hoppas jag.. Lär ju bli hyfsat dålig komp i motorn isåfall...

///Micke
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Mr_Mike skrev:
2047233 Hur mycket spel tror du man har emellan kovring och cylinder, ska ju knappast gå emellen plast ifrån en petflaska. Åtminstone inte på mina cylindrar hoppas jag.. Lär ju bli hyfsat dålig komp i motorn isåfall...

///Micke

Tanken är inte att petflaskan ska åka med ner, utan stanna mot cyllen, och sedan trycker man ner kolven rakt ner, med ringar å allt. Precis som med en kolvringskompressor :)
Byter man ofta kolvar i samma motor så svarvar man sig en kolvringskompressor med fasta mått, som man bara trycker på kolvarna :)
 

Mr_Mike

I´m BACK
Gick med
9 Apr 2005
Ort
Jönköping
Hoj
Harleys...
Hoztic skrev:
2047249 Tanken är inte att petflaskan ska åka med ner, utan stanna mot cyllen, och sedan trycker man ner kolven rakt ner, med ringar å allt. Precis som med en kolvringskompressor :)
Byter man ofta kolvar i samma motor så svarvar man sig en kolvringskompressor med fasta mått, som man bara trycker på kolvarna :)



Då är jag med..... :)
När jag läste det först trodde jag han menade att de skulle följa med, står ju nästan så tycker jag... Men övning ger färdighet... Själv har man ju byt ett antal ggr på sina 2T crossar genom tiderna...


///Micke
 

Farmarn

Ny medlem
Gick med
30 Dec 2005
Ort
Östersund
Hoj
Gammalt rat
Tack för alla tipsen nu måste jag bara skaffa nya kolvringar sen ska jag göra ett nytt
försök.
 
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

Top