Byta koppling på en Kawasaki Kx 80 !

Kullabacken

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2007
Ort
Hörby
Hoj
Kawasaki Kx 125
Hej

Jag har bytt lameller på en cross, Kawasaki Kx 80, -93.

Så här:

In med lamellerna, som badat i olja, och på med nästa del (HUB-CLUTCH), och så ned med låsbrickor i botten, och sedan fjädrarna och börja skruva på de 5 bultarna.

Men, bultarna ska inte in i botten!, utan vara några varv från botten, eller hur, annars blir kopplingen helt stum. Troligen spännas med moment?

Hur många varv ska bultarna ut från botten, för att det ska vara lagom?
Gör verkligen låsbrickorna under fjädrarna att bultarna inte gängar ut sig?

Om bara butiken haft en verkstadshandbok, men det hade de inte inne.

Snälla, kan någon ta mig genom monteringen av kopplingen, steg för steg?

Hälsningar

Niclas
 

spettet1

Ny medlem
Gick med
22 May 2006
Ort
linköping
Hoj
suzuki Gsx-r 1100-vässad:)
koppling!

Hej

Jag har bytt lameller på en cross, Kawasaki Kx 80, -93.

Så här:

In med lamellerna, som badat i olja, och på med nästa del (HUB-CLUTCH), och så ned med låsbrickor i botten, och sedan fjädrarna och börja skruva på de 5 bultarna.

Men, bultarna ska inte in i botten!, utan vara några varv från botten, eller hur, annars blir kopplingen helt stum. Troligen spännas med moment?

Hur många varv ska bultarna ut från botten, för att det ska vara lagom?
Gör verkligen låsbrickorna under fjädrarna att bultarna inte gängar ut sig?




Om bara butiken haft en verkstadshandbok, men det hade de inte inne.

Snälla, kan någon ta mig genom monteringen av kopplingen, steg för steg?

Hälsningar

Niclas
dom ska skruvas i botten och med moment helst då,vet ej momentet,men det går oxå att dra åt på känn så att säga! fjädrarna jobbar ju mot kopplingen:tummenupp
 

Kullabacken

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2007
Ort
Hörby
Hoj
Kawasaki Kx 125
Men jag fattar inte ...

dom ska skruvas i botten och med moment helst då,vet ej momentet,men det går oxå att dra åt på känn så att säga! fjädrarna jobbar ju mot kopplingen:tummenupp

Men ... alltså ...:rolleyes:

När jag drog in bultarna i botten så att fjädrarna var max sammanpressade, och satte på kåpan etc, så ser jag att ;

Injustering på kopplingshandtaget kan inte göras, för att kopplingsarmen nere vid kåpan är lika nära vire-infästning som tidigare. När man byter lameller så ska ju armen gå längre ifrån, eftersom lamellerna är nya och tjockare, men icke !

När man trycker in kopplingshandtaget är det jättehårt, och det känns inte som om man "kopplar" utan som att det finns ingen fjädereffekt alls. Fattar inte det.
 

Kullabacken

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2007
Ort
Hörby
Hoj
Kawasaki Kx 125
kan vara en liten kula som saknas oxå,typ kullagerkula!!

Det var en liten bricka på 1 mm som saknades längst in, och föregående ägare hade tjocka brickor under fjädrarana som gjorde kopplingen så hård o stum.

Med spränskiss leker livet. Nu fungerar det

Tack för era svar

N
 
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Top