Du säger att den antingen inte frikopplar eller slirar på kopplingen när du justerat den. Man brukar justera kopplingsvajern precis så det är ett litet spel på handtaget innan det börjar dra i vajern, alltså det ska inte vara någon spänning i vajern med handtaget i utsläppt läge. När du har gjort det, frikopplar det då inte alls? Det är inte alltid en motorcykel frikopplar till 100% med kopplingen fullt intryckt. Det kan alltså även med kopplingen fullt intryckt vara så att bakhjulet inte snurrar riktigt lika fritt som det gör med växellådan i neutralläge (alltså om man har crossen upphissad på mekpall eller något så bakhjulet hänger fritt och man med motorn avstängd snurrar bakhjulet för hand)*.
Kopplingskorgen har ett antal "fingrar" som är det som klackarna i ytterkant på lamellerna greppar mot (och stålskivorna greppar sedan i sin tur i innerkant mot kopplingsnavet). Dessa "fingrar" kan med tiden bli slitna på så vis att det blir små fördjupningar av klackarna på lamellernas ytterkant. De fördjupningarna gör sedan så att kopplingen inte rör sig riktigt så mjukt som den ska och det kan bli så att lamellernas läge vid utsläppt koppling inte motsvarar en position som ger maximalt ingrepp eftersom de hindras av fördjupningarna. Då kan man ta en fil och fila bort fördjupningarna lite försiktigt. Men det är långt från alltid som detta är nödvändigt att göra när man byter lameller, det beror på om det bildats fördjupningar och hur djupa eller tydliga de är.
På bilden nedan ser man tydligt hur det bildats fördjupningar där stålskivorna tar i navet. Och man kan även skymta motsvarande fördjupningar på kopplingskorgen från lamellerna.
Det är inte alltid som det är nödvändigt att byta både lameller och stålskivor. Man kan mäta stålskivornas tjocklek och om den är inom tillverkarens toleranser så kan man rugga upp ytan på stålskivorna med ett lagom grovt sandpapper.
*) På grund av detta är det även viktigt att tänka på att man inte ska stå stilla någon längre stund med motorn påslagen, växel ilagd och kopplingen intryckt. Växel lägger man i när man ska köra iväg och ska man stå stilla så lägger man i friläge och släpper upp kopplingen.