byta krona

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Har du alla verktyg du behöver?
Den stora muttern som håller fast gaffelkronan brukar vara lite kinkig att lossa ibland. Underlättar ifall du har en mutterdragare med slagfunktion. Det går att göra annars också men är oftast lite krångligare.

Vad är det mer.....
Jo, tändnyckel-enheten brukar vara lite rolig att få loss. Den sitter ju oftast fast med brytbultar. Så man har inget att skruva loss bultarna med. En liten dremmel löser oftast det problemet. Går att göra med en borr också.
 

floodi

Sporthojsnörd
Gick med
13 Feb 2005
Ort
earth , europe , sweden , southsweden , Kalmar , S
Hoj
gul 03á
Wiseguy skrev:
2341196 Har du alla verktyg du behöver?
Den stora muttern som håller fast gaffelkronan brukar vara lite kinkig att lossa ibland. Underlättar ifall du har en mutterdragare med slagfunktion. Det går att göra annars också men är oftast lite krångligare.

Vad är det mer.....
Jo, tändnyckel-enheten brukar vara lite rolig att få loss. Den sitter ju oftast fast med brytbultar. Så man har inget att skruva loss bultarna med. En liten dremmel löser oftast det problemet. Går att göra med en borr också.




Verktyg har jag det är inga problem , kollade lite idag på kronan och plockade av
reglagen o allt sånt , sen kom jag ju till tändnyckel enheten , ja jotjena hehe
där behövs nog fan borras för där sitter inga skruvar. Får helt enkelt hoppas att det går hyffsat smidigt iallafall.

tänkte på när man lossar själva gafflarna uppe i kronan , sticker dom iväg ???
 
Last edited:

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
floodi skrev:
2341555 Verktyg har jag det är inga problem , kollade lite idag på kronan och plockade av
reglagen o allt sånt , sen kom jag ju till tändnyckel enheten , ja jotjena hehe
där behövs nog fan borras för där sitter inga skruvar. Får helt enkelt hoppas att det går hyffsat smidigt iallafall.

tänkte på när man lossar själva gafflarna uppe i kronan , sticker dom iväg ???

inte så länge den e skruvad nertill vetdu :tummenupp
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
floodi skrev:
2341555ja jotjena hehe
där behövs nog fan borras för där sitter inga skruvar. Får helt enkelt hoppas att det går hyffsat smidigt iallafall.
Ifall du kommer åt med en dremmel (en sån där med mini slipskiva) kan du slipa in ett spår i bulthuvudet och sedan använda en vanlig skruvmejsel för att kruva ut bulten.

Jag gjorde så på den ena, fick dock avlägsna lite material runt själva bulten först.

Ifall du skall borra så använd körnare, slå ett litet märke, borra ett styrspår med mindre borr först, sen går du på med stor borr.
 

leffeny

Ny medlem
Gick med
17 Jan 2006
Ort
Sundsvall
Hoj
Kawasaki GPZ900
Wiseguy skrev:
2341627 Ifall du kommer åt med en dremmel (en sån där med mini slipskiva) kan du slipa in ett spår i bulthuvudet och sedan använda en vanlig skruvmejsel för att kruva ut bulten.

Jag gjorde så på den ena, fick dock avlägsna lite material runt själva bulten först.

Ifall du skall borra så använd körnare, slå ett litet märke, borra ett styrspår med mindre borr först, sen går du på med stor borr.
Kanske en grispick skulle funka bra så slipper du ju borra ur alltihop.
 

zopilote

I minoritet
Gick med
19 Jan 2004
Ort
Norrköping
Hoj
2021 Moto Guzzi V7, 2017 Vespa GTS300
Är också på gång att byta krona på min SV650 snart. Måste man skruva bort framhjulet eller lyfta upp framändan innan man lossar kronan?
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
zopilote skrev:
2341647 Är också på gång att byta krona på min SV650 snart. Måste man skruva bort framhjulet eller lyfta upp framändan innan man lossar kronan?
Den under gaffelkronan håller fast gaffelbenen med 2 skruvar per ben.
Kan hända att man är tvungen att hålla hojen rakt upp och rucka lite när man monterar tillbaka den övre kronan. Men man behöver inte ta bort hela åbäket.
 

zopilote

I minoritet
Gick med
19 Jan 2004
Ort
Norrköping
Hoj
2021 Moto Guzzi V7, 2017 Vespa GTS300
Tack Fahrenheit & Wiseguy! Jag var lite orolig för det eftersom jag bara har ett depåstöd för bakänden och dessutom en bellypan som gör att jag inte kan lyfta under motorn.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
zopilote skrev:
2341783 Tack Fahrenheit & Wiseguy! Jag var lite orolig för det eftersom jag bara har ett depåstöd för bakänden och dessutom en bellypan som gör att jag inte kan lyfta under motorn.
Håller du på att meka i ett garage och vill vara 100% säker så kan du ju köra bonnmeck-varianten.
Det finns säkert någon balk eller dylikt i taket som du kan slänga ett spännband runt. Sen spänner du fast ramens styrhuvud eller dyl i taket.
Inte så att den hänger i luften utan bara för att få lite extra stabilitet så att den inte oväntat välter under meckandet.

Det brukar inte vara ett problem men ifall du vill helgardera dig så.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top