Byta kylvätska på hojjen (Etylenglykol)

Tias

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Köping
Hoj
FIREBLADE -12 & -03, HUSKY SMR511 -11, YZ250F -12
Precis bytt olja och filter och tänkte samtidigt byta ut kylvätskan (som ska göras nu enligt serviceboken).
Hojjen det gäller är en Honda 954.
Manualen säger:
Etylenglykol av hög kvalitet med antikorrosionsmedel avsedda för en aluminiummotor som INTE ska ha någon silikatblockering. Blandning 50/50. Använd bara dricksvatten med lågt mineralinnehåll eller destillerat vatten.

Sist jag kollade verkade färgen vara åt det blå/gröna hållet.

Nu rekommenderar ju boken Hondas egna antifreeze vilket känns rätt onödigt, borde med andra ord funka med vilken som helst så länge jag håller mig till kriterierna ovan? Biltema borde väl funka... deras motorolja funkar ju hur bra som helst iaf:D Dock verkar de ju finnas ett par varianter av etylenglykol också...
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Alla glykoler idag är anpassade för aluminiummotorer och är silikatfria. Biltema fungerar utmärkt det är inte direkt raketforskning...
 

Tias

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Köping
Hoj
FIREBLADE -12 & -03, HUSKY SMR511 -11, YZ250F -12
Hade inte tid o åka till biltema så jag gick in hos en lokal bildelshandlare. Han hade 2 varianter av Kemetyl Glykol. Båda var monoetylenglykol..

Den ena var röd till färgen (Kemetyl R-Glykol) och specificerade alla mina kriterier som: etylen, silikatfri, för aluminiummotorer, korrosionsinhibitorer osv.. Long Term och hette nåt med 775 D.
Anpassad för VW osv. Ej blandbar.

Den andra är typ blå/grön och heter Kemetyl K-glykol och är också en etylenglykol som är blandbar dock. Men står inget speciellt i förteckningen mer än att det är en monoetylenglykol. Kollar man hemsidan så verkar den passa motorer med, eller utan lättmetall.

Nu tog jag den sistnämnda för jag antar då att den är precis lika bra som den förstnämnda?
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Hade inte tid o åka till biltema så jag gick in hos en lokal bildelshandlare. Han hade 2 varianter av Kemetyl Glykol. Båda var monoetylenglykol..

Den ena var röd till färgen (Kemetyl R-Glykol) och specificerade alla mina kriterier som: etylen, silikatfri, för aluminiummotorer, korrosionsinhibitorer osv.. Long Term och hette nåt med 775 D.
Anpassad för VW osv. Ej blandbar.

Den andra är typ blå/grön och heter Kemetyl K-glykol och är också en etylenglykol som är blandbar dock. Men står inget speciellt i förteckningen mer än att det är en monoetylenglykol. Kollar man hemsidan så verkar den passa motorer med, eller utan lättmetall.

Nu tog jag den sistnämnda för jag antar då att den är precis lika bra som den förstnämnda?

De etylenglykoler som är blåfärgade brukar vara standardmodellen. Som ska bytas var tredje år om man är noggrann.

De etylenglykoler som är tex rödfärgade brukar vara ska long life-glykoler, de behåller korrosions- och frysskyddet längre.

Jag tycker att de förstnämda duger gott i en hoj, men servar ju dessa så mycket ändå. Longlife kan ju däremot vara värt i tex en taxibil eller annat som körs mycket och underhålls sparsamt.
 

FZ1

Resan är målet!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrköping
Hoj
CBR1000
Tar och citerar mig själv från ett äldre inlägg:

Det finns tre huvudtyper av kylarglykol i handeln: Vanlig glykol, Long life glykol och Miljö glykol. Alla innehåller inhibitorer som förhindrar korrodering av metaller.
Man skall inte blanda de olika huvudtyperna med varandra. Inom respektive grupp är skillnaderna mellan olika fabrikat försumbara (även om vissa tillverkare vill få oss att betala dubbelt så mycket för sin "Raceblandning") så där går det bra att blanda.
Alla är egentligen färglösa men Vanlig- och Miljöglykol brukar färgas grön eller blå och Longlifeglykolen röd eller neonlila.

Vanlig: innehåller till största delen 1,2-etandiol (etylenglykol). Är giftig, ger bl.a svåra njurskador.

Longlife: innehåller också till största delen etylenglykol men även sodium(natrium)-2-ethylhexanoate. Lika giftig som vanlig och ethylhexanoaten kan ge fosterskador.

Miljö: innehåller till största delen monopropylenglykol(1,2-propanediol). Är giftfri.

Varför välja Longlife i stället för Vanlig: Längre bytesintervall, fyra-fem istället för två-tre år.

Varför välja Miljö i stället för Vanlig: Är giftfri (går att dricka om man är sugen på något sött). Har dock en högre viskositet (trögare att pumpa runt) och lite sämre värmeöverföring som kanske inte är så bra i en hoj med liten kylare?

Skall man blanda själv bör man använda avjoniseratvatten (batterivatten) och inte kranvatten som vanligtvis innehåller ganska stora mängder kalk och salter. Vid temperaturer över 65°C fäller dessa ut och fastnar på ytorna som är varmast och bildar ett isolerande skikt som hindrar värmeöverföringen.

Bytesintervallet är framför allt inte baserat på minskat frysskyd utan på att inhibitorerna blir förbrukade och korrosionen ökar.

Att skölja systemet med syresatt vatten är onödigt om inte det man tömmer ur ser för hemskt ut, eller om man av någon anledning vill byta glykoltyp. När det är dags att byta glykolen (vart annat/tredje år) räcker det att tömma i lägsta punkt och fylla upp med ny (enklast) färdigblandad 50/50. Blir det lite gammal kvar gör det inte något, den nya har så stor buffert att den klarar tre år till.
 

Tias

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Köping
Hoj
FIREBLADE -12 & -03, HUSKY SMR511 -11, YZ250F -12
Tack, tror jag har lite koll efter det man läst och det ni postat. Dock, i manualen så säger den att man ska välja den glykol som verkligen specifierar på etiketten etylen, silikatfri, korrosioninihiboter och är för aluminiummotorer. Dock står det inget om färgen och den jag har nu är typ blå/grön.

Denna vanliga jag köpt säger endast att det är en etylenglykol och innehåller korrosionsinhibitorer, och funkar såväl till aluminium och till andra metaller och att kylsystemet ska spolar rent först. Här sägs inget om silikatfri, nitrat o annat skit men å andra sidan kanske dom grejjerna just 'r korrosionsinhibitorer??

Den röda specar alltså allt de manualen säger... därför jag undrar. Den röda passar bättre helt enkelt, även fast jag köpt den andra.

Hur viktigt är det att spola systemet efter ett byte och hur exakt går det till?

Ja, det är inte raketforskning men hur jävla svårt kan de vara för tillverkaren att ha ett säkerhetsblad eller åtminstone speca vad som finns i? (Retorisk fråga)

Eller ännu enklare, bara erbjuda 2 sorter rakt av utan massa undergrupper med long life o skit. Om allt ändå funkar varför ska dom krångla till det i manualen occh säga att den ska vara fri från det och det och att den ska vara av den sorten osv?
 
Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Top