Byta lägenhet

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Hoj
Knappt
Jag har lite frågor angående skäl att kunna skippa uppsägningstiden på en lägenhet.
Är det överhuvudtaget genomförbart?
Vem ska man vända sig till? Hyresgästföreningen?

Problemet är följande:

Just nu bor jag i en studentkorridor där det är 3månaders uppsägningstid.
Jag har tänkt flytta länge men det har aldrig klaffat med tid/lediga lägenheter.

Problemet är att det finns en tvättmaskin på 90 lägenheter, folk lever om dygnet runt och stjäl som korpar.
Jag har vid upprepade tillfällen fått ringa störningsjouren och de har kommit till platsen och sagt åt folk att vara tysta. Därefter händer ingenting.

Jag har även vid upprepade tillfällen fått saker stulna.
Idag rann det över när jag vart bestulen på kött för ett par tusen (det är inte praktiskt genomförbart att klämma in en egen frys och/eller tvättmaskin i rummet).

Detta i kombinaton med en hyresvärd som försvinner spårlöst så fort man vill diskutera problem har lett till att jag vill flytta härifrån så fort som möjligt.
Men det vore trevligt att slippa dubbla hyror.

Vargen2k

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
klotad rsv mille samt en ofärdig fz750
Tror tyvärr att du får bita i det sura.. Du har ju ett kontrakt som du är bunden av.

laztur

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2008
Hoj
zx6r, Street Triple R
Det går att säga upp lägenheten/rummet och informera om att du accepterar tidigare inflyttning (vet inte hur det är där du bor, men med lite tur är det en "bostadslös" som får/tar den och vill flytta in omgående). Mina studenrum/lägenheter stod inte tomma mer än till dagen efter. Är hyran förskottsbetald och det är kvar av månaden är det bara ta betalning av inflyttande.

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Man har typ alltid 3 månaders uppsägningstid, men det är sällan hyresvärden är så jävlig så de inte låter nån annan flytta in tidigare, speciellt om man själv letar reda på någon ny hyresgäst.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Man har typ alltid 3 månaders uppsägningstid, men det är sällan hyresvärden är så jävlig så de inte låter nån annan flytta in tidigare, speciellt om man själv letar reda på någon ny hyresgäst.
När jag flyttade från Gävle ville jag korta av min uppsägningstid, jag hade en tjej som ville ha lägenheten asap pga att hon hade skiljt sig och blivit snudd på hemlös. Men icke, det va tre månader som gällde, så hon fick hyra lägenheten i andra hand av mig en månad :huvet Tack för det Gavlegårdarna :mad:

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Hoj
Knappt
Det är så jävligt alltså. :gnissla

Hade för mig att det går säga upp direkCt om det är något allvarligt fel på lägenheten som hyresvärden ignorerar, och inbillade mig att det kanske eventuellt kunde gälla om det var andra problem.

Nå väl, tack för infon iaf!

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Kolla med hyresvärden. Om han är på gott humör och har en hyresgäst som kan ta över omgående är det nog inga problem. Behöver lägenheten ställas i ordning och fixas till lite kanske han är hårdare. Det krävs ju lite planering att få dit hantverkare. Det kan ju även vara så att han har hantverkare som kan sätta igång direkt. Det skadar aldrig att fråga så att säga om uppsägningstiden. Hyresvärden är den som har sista ordet. Hyresgästen är bunden av kontraktet.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Det är så jävligt alltså. :gnissla

Hade för mig att det går säga upp direkCt om det är något allvarligt fel på lägenheten som hyresvärden ignorerar, och inbillade mig att det kanske eventuellt kunde gälla om det var andra problem.

Nå väl, tack för infon iaf!

Har du tur tycket han du klagar så mycket så det blir skönt att slippa ha dig där.

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO