Byta lager till hundbenen - tips på verktyg och tillvägagångssätt

DiscoDuck IV

Medlem
Gick med
1 Jul 2004
Ort
Lund
Hoj
R1M -17
Hej

Har en Yamaha R1M 2017 som jag i helgen bytte hundben på (till orginal) eftersom den var sänkt av tidigare ägare.

Upptäckte då att minst 2 av 4 nållager nog inte var helt friska, så det blir till att byta alla 4.

Infästningarna (där lagren sitter) till hundbenen är i svingen och i något som på engelska heter "relay arm"

Får en känsla av att det kanske är krångligare än man tror.

Så innan jag skrider till verket vill jag kolla med er om någon bytt dessa lager utan att ta av sving och den så kallade "relay arm", utan liksom bytt på plats.

Lagret har dimensionen 17x24x15mm (24 är ytterdiametern), det är små lager med de kanske sitter som stora :hihi.

Mina frågor:
Kan man byta "på plats" utan att ta av sving och "relay arm"?
Vilka verktyg rekommenderas isåfall för att ta av och sätta dit lagrena?
Har sett smäckra modeller som dessa?
Där är ju trångt så kanske glidhammare är modellen.
1660594423394.png 1660594545317.png
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Kan du fixa några bra foton så kanske jag kan tipsa trots att jag inte vet hur konstruktionen ser ut i detalj. Generellt är det oftast bäst att demontera, göra rent och jobba på arbetsbänk med rätt grejer
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Detta handlar alltså om byte av helt vanliga länkagelager…?

Som någon redan sagt - pressa. Absolut inte slå, banka eller knacka. Det finns inte en chans att lagrena hunnit korridera fast när de sitter monterade i aluminiumgods på en hoj från 2017.

Slaghammare / glidhammare är tattarverktyg i sammanhanget. Använd istället därför avsedda demonterings / monteringssatser med pressdorn och hylsor i rätt storlek. Du behöver inte skaffa svindyra originalverktyg från Yamaha, det finns sannolikt satser på Biltema, Jula och Swedol som duger gott.

Glöm inte att mäta först, ifall något eller några av lagrena skall pressas till ett visst djup.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Till länkaget går nog skruvstycket att använda som press, tillsammans med några verktygshylsor. Jag använder ofta det trots att jag har en hydraulpress.

Eller med hjälp av en lång skruv med mutter och en eller ett par hylsor kan man ju dessutom pussla ihop ett eget pressverktyg för att dra ut lagret från ett länkage.
 

DiscoDuck IV

Medlem
Gick med
1 Jul 2004
Ort
Lund
Hoj
R1M -17
Hej allesammans
Tack för input, då kör jag pressning både ut och in.
Tyckte om förslaget bult och mutter, hade inte tänkt den tanken ens. Dock kan man nog inte använda den tekniken när första lagret på respektive infästning skall ut. Krävs väl något som går in och greppar tag i bakkant?

Skall se vad som kan finnas på biltema, jula.
Ytterst sitter en oljetätning, denna borde man kunna lirka ut med mejsel, eller den kan man kanske "ta med" när man ändå pressar ut lagret?

lagerplacering.JPG
Placering var lagrena sitter, 3.5mm in från ytterkant enligt service manual.


1660677162591.jpeg
Inte så trångt, borde gå, åtkomst på andra sidan är likvärdig.
 
Last edited:

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
"Plattorna" på utsidan är väl???? bara att skruva loss o lägga åt sidan? Då blir det - som du säger - relativt lätt att komma åt lagren "på plats"
Hojen rasar väl ihop när du demonterar axlarna/skruvarna?? Bara så att du avlastar antingen motorn eller bakramen
Är det kullager med inner o ytterring (ser inte ut som det skulle få plats) - är det nållager så skall det vara enkelt att få ut utan pressverktyg. Kullager och glidlager (bussningar) kräver avdragare som drar från insidan - eller knacka ut med en dorn från motsatt sida (men den metoden gillar jag inte - kan bli märken i hundbenet)
Eller är jag helt ute o snurrar????
 

DiscoDuck IV

Medlem
Gick med
1 Jul 2004
Ort
Lund
Hoj
R1M -17
Jepp, "plattorna är på utsidan. Avlastar fjädern med domkraft under ramen.
Nållager som ser ut så här:

1660678541941.png
Kan inte dessa sitta lika hårt som kullager, eller dem kanske går sönder när man pressar dem?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Hej allesammans
Tack för input, då kör jag pressning både ut och in.
Tyckte om förslaget bult och mutter, hade inte tänkt den tanken ens. Dock kan man nog inte använda den tekniken när första lagret på respektive infästning skall ut. Krävs väl något som går in och greppar tag i bakkant?

Skall se vad som kan finnas på biltema, jula.
Ytterst sitter en oljetätning, denna borde man kunna lirka ut med mejsel, eller den kan man kanske "ta med" när man ändå pressar ut lagret?

View attachment 475185
Placering var lagrena sitter, 4.5mm in från ytterkant enligt service manual.


View attachment 475186
Inte så trångt, borde gå, åtkomst på andra sidan är likvärdig.

Nej, dom behöver nog aldrig dras ut, du pressar rakt igenom från baksidan.

Alltså den sida du väljer att ska vara baksida, för dom brukar vara symetriska.
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Jepp, "plattorna är på utsidan. Avlastar fjädern med domkraft under ramen.
Nållager som ser ut så här:

View attachment 475187
Kan inte dessa sitta lika hårt som kullager, eller dem kanske går sönder när man pressar dem?
Jo, det kan de nog göra. Då är den avdragare du visade i första inlägget lämplig - var finns den? (Kukko har liknande avdragare - de är svindyra 1500:- per dimension)
 

DiscoDuck IV

Medlem
Gick med
1 Jul 2004
Ort
Lund
Hoj
R1M -17
Aaaahh, du menar så här "Two stroke man":
1660680176517.png
Så att det ena lagret kommer putta på det andra tillslut?
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Nej, dom behöver nog aldrig dras ut, du pressar rakt igenom från baksidan.

Alltså den sida du väljer att ska vara baksida, för dom brukar vara symetriska.
Det sitter två lager i varje "rör" - undrar om det går att pressa ut båda från ett håll? Eller menar du att han skall använda dorn o knacka från ena hållet för att få ut lagret på motsatt sida?

Du hann svara på min fråga såg jag.....
 

DiscoDuck IV

Medlem
Gick med
1 Jul 2004
Ort
Lund
Hoj
R1M -17
Avdragaren i första inlägget hittade jag på amazon, 300-400 :- för kitet, men den kanske inte pallar med så mycket, väldigt liten greppyta som skall ta hela belastningen. Fattar inte vad hylsan som är snedskuren i ena ändan är till för (mothåll?).
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Pröva att knacka med dorn, men ta det försiktigt så att du inte gör spår i lagerlägena. Du märker rätt snabbt om det släpper. Finns en annan variant och det är att ta en bricka med aningen mindre ytterdiameter än lagret- slipa två sidor så att den kan gå igenom lagret, sedan peta upp den så att brickan ligger mot lagret och knacka med lämpligt verktyg - hänger du inte med på vad jag menar så kan jag skissa upp det
 

Skynet

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2018
Ort
Växjö
Hoj
VFR 800 -98. Gasgas EC 300. Yamaha XTZ 660 Tenere
Avdragaren i första inlägget hittade jag på amazon, 300-400 :- för kitet, men den kanske inte pallar med så mycket, väldigt liten greppyta som skall ta hela belastningen. Fattar inte vad hylsan som är snedskuren i ena ändan är till för (mothåll?).

Det första verktyget är för lager som sitter i ett lagerläge med botten, dvs du kommer bara åt lagret från ett håll.

Nållager som för hundben och länkage drar jag ur med M8 gängstång, två muttrar, en tjock bricka som är något mindre än nållagrets ytterdiameter och en hylsa som är större än nållagrets ytterdiameter. Det blir inte billigare än så.
 

DiscoDuck IV

Medlem
Gick med
1 Jul 2004
Ort
Lund
Hoj
R1M -17
Återkoppling.

Tack alla för input, igår var heldag i "förrådet" och det gick bra med lagerbytet.
Använde ett billigt verktyg som någon sa är tänkt för lagerbyte där lagret sitter i botten av något. Men det fungerade bra för detta också, kvaliten var inte på topp så jag tror inte de är något som håller för ofta förekommande byten. För isättning användes gängstång-brickor-och lämplig hylsa (typ 2-3 tiondelar mindre diameter). Allt detta kunde göra på plats utan att demontera något (förutom hållaren till växelspaken).

1682247025478.png

Tipsen om att dra lagret hela vägen från baksida till framsidan hade nog slutat i missöde eftersom godset får en mindre diameter efter lagret, hade man då kört med en hård hylsa/bricka så hade man nog stukat godset, dvs. diametern på hålet är inte genomgående utan blir smalare längre in. Denna bild kanske kan förklara vad jag försöker säga.

1682247559916.png

Ett tips jag fick av en kollega, efter jag köpt utdragarmojängen, var att ta en bricka i samma diameter som lagret, men man slipar ner 2 sidor så man kan trä den igenom lagret och sen reser den upp på baksidan och slutligen med gänstång eller liknande dra ut den.

Som sagt, det gick bra och tusen tack för alla tips.

/F
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Återkoppling.

Tack alla för input, igår var heldag i "förrådet" och det gick bra med lagerbytet.
Använde ett billigt verktyg som någon sa är tänkt för lagerbyte där lagret sitter i botten av något. Men det fungerade bra för detta också, kvaliten var inte på topp så jag tror inte de är något som håller för ofta förekommande byten. För isättning användes gängstång-brickor-och lämplig hylsa (typ 2-3 tiondelar mindre diameter). Allt detta kunde göra på plats utan att demontera något (förutom hållaren till växelspaken).

View attachment 483314

Tipsen om att dra lagret hela vägen från baksida till framsidan hade nog slutat i missöde eftersom godset får en mindre diameter efter lagret, hade man då kört med en hård hylsa/bricka så hade man nog stukat godset, dvs. diametern på hålet är inte genomgående utan blir smalare längre in. Denna bild kanske kan förklara vad jag försöker säga.

View attachment 483315

Ett tips jag fick av en kollega, efter jag köpt utdragarmojängen, var att ta en bricka i samma diameter som lagret, men man slipar ner 2 sidor så man kan trä den igenom lagret och sen reser den upp på baksidan och slutligen med gänstång eller liknande dra ut den.

Som sagt, det gick bra och tusen tack för alla tips.

/F
Bra tips med den slipade brickan, det ska jag komma ihåg.
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top