Byta lameller CBX 750F

Stomberg

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2007
Ort
Skövde
Hoj
Kawasaki 650 Tengai
Hej på er.
Är en återfallsknutte som köpt en Honda CBX 750F -84.
Behöver byta lameller. Tänkte göra det själv. Undrar om någon vet om jag behöver några specialverktyg?
Något annat speciellt jag behöver tänka på?
Lägga lamellerna i olja innan vet jag.
/MVH Anders.
 

Dr.Bike

Guest
Hej på er.
Är en återfallsknutte som köpt en Honda CBX 750F -84.
Behöver byta lameller. Tänkte göra det själv. Undrar om någon vet om jag behöver några specialverktyg?
Något annat speciellt jag behöver tänka på?
Lägga lamellerna i olja innan vet jag.
/MVH Anders.

Du behöver en manual!
Eller vara OTROLIGT noga.
Varför?
Jo alla lameller är inte likadana, och de måste in på ett speciellt sätt.
Annars är det straightforward. Inga specialverktyg.
Ja om du inte avser ta bort kopplingskorgen... men det behöver du ju inte så...


Off topic: Redan på dena hoj, 1984 hade Honda slirkoppling som original...

Honda följer inte utvecklingen. De leder den.
 

Dominor

Ny medlem
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Göteborg
Hoj
kromsläde numera
Off topic: Redan på dena hoj, 1984 hade Honda slirkoppling som original...

Honda följer inte utvecklingen. De leder den.

Inte svar trådskaparens fråga direkt.

.. men vad är en slirkoppling?


EDIT: Googlade lite och fick svar på min fråga :)
Jag har slirkoppling i min gamla harv oxå om jag fattat det rätt.


Jag lånar trådskaparens tråd lite och ställer en fråga om lameller jag också.

Min cykel börjar slira på kopplingen när jag drar på och försöker pressa den.
Vissa pratar om att oljan kan göra att man får detta fenomen (vilket jag hoppas)

Men kan man på ett enkelt sätt se om lamellerna är slut utan att behöva plocka ner allt?
Räcker det med att ta bort kåpan och mäta på något sätt?
(På VF 750 F alltså)


/Dom
 
Last edited:

Instabil

Medlem
Gick med
25 Mar 2004
Ort
Karlskrona
Hoj
RD 250 /RF 900
DR.Bike .. klart man måste ta bort kopplingskorgen ...! det sitter två lameller bakom den .. ! nej specialverktyg behövs inte men en bra muttermaskin är att föredra. det sitter en stor jävla mutter och en "fjäderskiva" se till å få den på rätt håll.. köper du lameller från lelles MÄT dem innan du oljebadar dem .. har tyvärr väldigt dålig erfarenhet från den firman på just lameller. vet att man inte får göra reklam men addemo... har bra grejor.. annars är det lätt att byta koppling bli inte förvånad över att det är toksvårt att trycka tillbaka "pinnen då det är hydrauliskkoppling så åker du på å lossa slavcylindern på motsatta sidan och pressa ihop den. lugn det läcker ingen olja från den och lossa INTE slangen, det ger bara massa onödigt jobb med luftning mm .. allt är självjusterande ,
du behöver inte tappa hojen på olja, ställ hojen på sidostödet så rinner det bara ut lite, byt sen olja efter ca 10 mil .. så får du bort lamell resterna..

totaltidsåtgång ca 2 timmar inkl. kaffe paus
 

Stomberg

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2007
Ort
Skövde
Hoj
Kawasaki 650 Tengai
Tack för snabba svar.
Hade gärna haft en manual, men det finns ju inga att få tag i till denna hojen....
Instabil: Tyvärr är det lameller från Lelles... Håller dem inte? Märke "Newfren".
Okej jag ska mäta dem noga. Ser att tjockleken skiljer lite med ögonmått.
/Anders
 

Instabil

Medlem
Gick med
25 Mar 2004
Ort
Karlskrona
Hoj
RD 250 /RF 900
Inte svar trådskaparens fråga direkt.

.. men vad är en slirkoppling?


EDIT: Googlade lite och fick svar på min fråga :)
Jag har slirkoppling i min gamla harv oxå om jag fattat det rätt.


Jag lånar trådskaparens tråd lite och ställer en fråga om lameller jag också.

Min cykel börjar slira på kopplingen när jag drar på och försöker pressa den.
Vissa pratar om att oljan kan göra att man får detta fenomen (vilket jag hoppas)

Men kan man på ett enkelt sätt se om lamellerna är slut utan att behöva plocka ner allt?
Räcker det med att ta bort kåpan och mäta på något sätt?
(På VF 750 F alltså)


/Dom

Tyvärr grabben glöm det.. 99,9% så är dina lameller slut och ju längre du förnekar desto större är risken/chansen att du sabbar skivorna mellan lamellerna . Det blir bara dyrt. visst kan det vara fjädrarna men troligen inte.

Tack för snabba svar.
Hade gärna haft en manual, men det finns ju inga att få tag i till denna hojen....
Instabil: Tyvärr är det lameller från Lelles... Håller dem inte? Märke "Newfren".
Okej jag ska mäta dem noga. Ser att tjockleken skiljer lite med ögonmått.
/Anders

Jag fick problem med att min blev ännu värre efter lammelbytet och mätte då lamellerna, det visade sig att de nya var 0,10mm tunnare är de som var slut .. och på 8 lameller så ja du fattar.. det var för lite för att man skulle kunna pressa in en extra skiva
 
Last edited:

Tomass

Ny medlem
Gick med
18 Jan 2006
Ort
Malmö
Hoj
Sv650s
Tack för snabba svar.
Hade gärna haft en manual, men det finns ju inga att få tag i till denna hojen....
Instabil: Tyvärr är det lameller från Lelles... Håller dem inte? Märke "Newfren".
Okej jag ska mäta dem noga. Ser att tjockleken skiljer lite med ögonmått.
/Anders


Tjena!
Jag har en manual som pdf. Hela manualen är på 60 MB, men jag kan maila dig kapitlet du behöver direkt.


/Tomass
 

Dr.Bike

Guest
DR.Bike .. klart man måste ta bort kopplingskorgen ...! det sitter två lameller bakom den .. ! nej specialverktyg behövs inte men en bra muttermaskin är att föredra. det sitter en stor jävla mutter och en "fjäderskiva" se till å få den på rätt håll.. köper du lameller från lelles MÄT dem innan du oljebadar dem .. har tyvärr väldigt dålig erfarenhet från den firman på just lameller. vet att man inte får göra reklam men addemo... har bra grejor.. annars är det lätt att byta koppling bli inte förvånad över att det är toksvårt att trycka tillbaka "pinnen då det är hydrauliskkoppling så åker du på å lossa slavcylindern på motsatta sidan och pressa ihop den. lugn det läcker ingen olja från den och lossa INTE slangen, det ger bara massa onödigt jobb med luftning mm .. allt är självjusterande ,
du behöver inte tappa hojen på olja, ställ hojen på sidostödet så rinner det bara ut lite, byt sen olja efter ca 10 mil .. så får du bort lamell resterna..

totaltidsåtgång ca 2 timmar inkl. kaffe paus

Ah -ofan, det var DÄR det satt! jag tog ju aldrig isär själva korgen när jag klöv MIN motor (nån som minns bildreportaget)
Det jag mindes då var två specialare på spängskissen.
Alltnog: Måste dessa då bytas? jag är tveksam.
Och ja! En muttermaskin är da shit då den slår loss den förb. centrummuttern! :D
 

Stomberg

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2007
Ort
Skövde
Hoj
Kawasaki 650 Tengai
Hej igen.
Tänkte bara skriva hur det gick.
Det gick efter 4 helv... o 5 sat..s skit!
Var egentligen inget svårt rent tekniskt att ta isär grejerna. Var ett problem att få loss brickan som satt bakom stora muttern. Hade tydligen hamnat locktite bakom den....
Problemet var att de nya lammellerna var 0,3mm! tunnare per lammell än de gamla! Det funkade naturligtvis inte.
Löste det med att sätta en av de gamla ytterst, utanpå de 6 nya.
Det funkade bra. Cykeln drar bra på alla växlarna.
/ha de gött.
Anders.
 
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top