Byta motorolja, rätt spec?

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
Som jag har saknat en oljetråd.......

Om en oljefilm i motorn måste hålla för X belastning och Biltemas olja håller för 1,1X belastning kommer motorn då att hålla sämre än märkesolja B som har en filmbärighet på 1,9X? Kort sagt hur bra olja behöver vi för att motorn inte onödigt skall slitas?

Det korta svaret är att ingen av oss vet utan gissar och tror utifrån egen övertygelse och tester med tveksam bärighet på den faktiska applikationen. Så slå dig ner, tänd en cigarr, häll upp en virre och joina gissningsleken....

För att göra gissningsleken mer spännande så är det ju inte heller nån som vet vilken olja som tål 1.9x av vad specen säger och vilken som tål 1.1x av klassningskraven (eller om det ens finns nån som är 1.9x "bättre" än klassningen)
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
I slitage tester (timken)r så kan de skilja mer än 70% i mekanisk nätning mellan 2 oljer och då är de märkesoljer som testas!! Gissa vad Biltema/coop/Jula oljerna skulle hamna i ett sådant test!!
Ifall man testar shampoo i timken så ger det bättre resultat än motorolja. Därmed inte sagt att den fungerar bättre än motorolja.
(nej, jag har inte testat, men skulle gärna göra det)

Att gissa vad oljor hamnar är ju spekulationer baserade på egna värderingar om kvalitet.

Jag tycker vi borde ta reda på en gång för alla faktiskt :)
Är den någon härinne som har tillgång till en Timken lagertestare?
Eller orkar slänga ihop en?
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
Nej jag har full koll då jag forskade mycket i denna motor inför köp av sm 990. KTM lc8 motorn är outslitlig de har visat sig framförallt på offroadmodellerna som körs jorden runt. I stort sett alla 950/990 går 10000 mil med bara kopplingsbyte och någon bränslepump samt slavcylinderbyte till kopplingen. Flera har gått över 13000 mil and still goning utan att ens bytt kolvringar.

Ang Biltema oljan så blir de alltid vild debatt om den oljan duger eller ej jag skulle ha varit tyst som ts skrev från början haha. Jag säger bara att jag vill veta vilket märke oljan har. Märkesolja är ofta med i stora tester världen över så man kan läsa sig less om hur bra dessa oljer är. Och man kan tack vare namnet på oljan forska fram vilken olja som funkar bäst på tävlingshojar/bilar.
Jag kan garantera att tävlingsstallen inte kör biltema olja/coop/kvantum/jula mf.
I slitage tester (timken)r så kan de skilja mer än 70% i mekanisk nätning mellan 2 oljer och då är de märkesoljer som testas!! Gissa vad Biltema/coop/Jula oljerna skulle hamna i ett sådant test!!
Om man häller i en sådan dålig olja som tål 70% sämre nötning än en bra olja så håller i regel ändå en motor närmare 30% av sin normala livslängd med "bra olja". Undantag är vassa motorer med släplyftare eller vassa jänkar v8 de nöter ner kammar och släpor på bara några hundar mil med olja som inte klarar timken tester så bra.
Växellådsdrev slits också oerhört av olja som inte ligger bra till i timken tester.

Timkens enarmade bandit slutade användas av Timken för 50 år sedan då de själva tidigt insåg att testet var meningslöst. I de tester jag sett brukar schampoo och såpa prestera bäst i det testet så kör på det i motorn du ;)

Jaso MA2 specar dessutom både högsta och lägsta tillåtna friktion i flera olika situationer och den är ganska tight specad mellan högsta och lägsta tillåtna, detta för motorer ska må bra samtidigt som kopplingslameller inte ska slira. Biltemas olja upfyller MA2 för motorcyklar med våtkoppling och vilket borrhål oljan kommer ifrån blir då ganska irrelevant
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Ifall man testar shampoo i timken så ger det bättre resultat än motorolja. Därmed inte sagt att den fungerar bättre än motorolja.
(nej, jag har inte testat, men skulle gärna göra det)

Att gissa vad oljor hamnar är ju spekulationer baserade på egna värderingar om kvalitet.

Jag tycker vi borde ta reda på en gång för alla faktiskt :)
Är den någon härinne som har tillgång till en Timken lagertestare?
Eller orkar slänga ihop en?

När de gäller växellådasdrev och släplyftare samt stötstångsmotorer med vippor så måste man köra en olja som har enormt bra värde i friktionstest (Timken). Jag har nött ner flertalet kammar och släpor samt fått slitage skader i växellåda innan jag läste mig till vilken olja man måste ha för att få skiten att hålla. De tog dock ca 10-15 år att lista ut då inte internet fanns då så de har blivit dyrt. Numera kan jag sätta i hur vass kam som helst med yberstarka ventilfjädrar och skiten håller flera tusen mil utan en tendens till slitage såvida jag kör en olja som klarar timken bra.
Även i mer okänsliga motorer som har ventiltryckare så vill jag ha en olja som klarar kallstarter bra och även i dessa motorer slits såklart metallen överallt (växellåda) speciellt vid start. Varför jag tar upp växellåda hela tiden är för att växellådsolja klarar timken stenbra och de beror på att växellådsolja har enorma mängder ZDDP (zink) och andra friktionsmodifierare typ molly mf. I växellåder kan man dunka i mycket zink för där finns ingen katalysator som tar skada. Hög zinkhalt och katalystor gör att katten går sönder i förtid därför har man minskat mängde zddp på de flesta oljerna som finns i dag. Därför väljer jag en motorolja som har hög zinkhalt till hojen för den har inte katt och de är den grymmaste tillsatsen för att klara mekanisk nötning utan oljetryck. Nu på senare tid typ bara 5-7 år tillbaka har de kommit olja som klarar timken väldigt bra trots rel låg zinkhalt ,,utvecklingen går framåt med andra ord.

Jag har haft tillgång till en Tiken maskin förut då en kompis va oljesäljare men de är helt onödig maskin om man har en svarv. Jag provar olja i svarven de funkar minst lika bra bara man man har hårt härdade stål typ kolvbult att bryta eller ett kullagers ytterdel funkar bra. Även stålet man ska bryta med är viktigt att de har bra härdning typ baksida av borr går bra.
Men de finns ju uppsjöar av ober tester i timken så de är vettigast att välja ett känt märke som klarar timken bra då har man gjort allt man kan för att hitta en bra olja.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
....
Jag har haft tillgång till en Tiken maskin förut då en kompis va oljesäljare men de är helt onödig maskin om man har en svarv.
Jag misstror inte dina tekniska kunskaper :)
Däremot letar jag efter fakta emot Biltemas olja.

Har tyvärr inte ens svarv :(
Däremot har jag en väldigt bra idé. Tänk dig följande:
-Någon variant av Timken maskin eller dyl som kan generera samma belastning hela tiden. Inga variationer utan samma under en period som sträcker sig upp till 5 min.
Den skall inte vara beroende av operatörens handhavande, utan kunna leverera under någorlunda säkra resultat gång efter gång.
-Sen riggar man upp lite kameror och filmar hela processen.
-Tar lite olika oljor på marknaden. Man kan slänga in lite roliga saker också, shampoo, valfett, osv.
-Sen testar man dessa och klipper ihop filmerna till några 5-min långa Youtubeklipp.
Kanalen skulle lätt få ganska många följare om man gör det både vetenskapligt och med lite humor.

Sporthojs Årliga olja vs. valfetts-test :yoparty

Så...någon som har en Timken eller dylikt i Sthlm/Uppsala trakten?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Tack för inputs allesammans :)
Varför Biltema? Såvitt jag vet uppfyller de alla krav och människor har använt de i flera år utan anmärkning.

När jag på nytt blev med MC 2009 så kollade jag efter olja till den. Enligt manualen rekommenderades API SF eller SG och SAE 10W-40. Men använde man inte hojen vid minusgrader ute så gick det också bra med 15W-40, 15W-50, 20W-50. Och efter kollat runt så blev det 2010 Biltema Turbodiesel 15W-40. Senare blev det Biltema 5W-50, och Biltema 10W-40 MC-olja inga problem i mina hojar.
Men sedan tog Biltema bort säkerhetsdatabladen (2012?) där jag kunnat läsa om den viktiga oljetillsatsen ZDDP, normalt förr 1-2,5% i oljan. Och så kom SäkerhetsDataBladen tillbaka. Och genom att läsa SDB insåg jag hur ofta Biltema byter oljeleverantör. Nuförtiden. Så numera kör jag på SBK Racing 10W-50 som jag kan köpa på OKQ8 mack för 189kr/liter. Eller på SWEDOL för 1400kr inklusive moms för 20liter, dvs 70kr / liter. Bifogar exempel på Biltema SDB.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Tack för inputs allesammans :)
Varför Biltema? Såvitt jag vet uppfyller de alla krav och människor har använt de i flera år utan anmärkning.

När jag på nytt blev med MC 2009, SV650S, så kollade jag efter olja till den. Enligt manualen rekommenderades API SF eller SG, dvs olja med forna tiders dosering av ZDDP, och SAE 10W-40. Men använde man inte hojen vid minusgrader ute så gick det också bra med 15W-40, 15W-50, 20W-50. Och efter kollat runt så blev det 2010 Biltema Turbodiesel 15W-40. Senare blev det Biltema 5W-50, och Biltema 10W-40 MC-olja inga problem i mina hojar.
Men sedan tog Biltema bort SäkerhetsDataBladen (2012?) där jag kunnat läsa om den viktiga oljetillsatsen ZDDP, normalt förr 1-2,5% i oljan. Och så kom SDB tillbaka. Och genom att läsa SDB insåg jag hur ofta Biltema byter oljeleverantör.
Bifogar exempel på Biltema SDB.
SDB från 20141126, ja då finns det 1-3% av ZDDP i MC-olja 10W-40.
Enligt SDB från 20150527, 1/2 år senare , ja då finns det < 2,5%.
Antislitagetillsatsen ZDDP kan vara helt borttagen. För 0 % är < 2,5%.

SDB för olja till inombords dieselmotor är roliga.
För dom laddade jag ner samma dag från Biltema !
Enligt det ena daterat 2010-04-29 innehåller oljan 1-5% ZDDP, Zinkdialkylditiofosfat.
Enligt det andra daterat 20121018 <1%, dvs ZDDP kan vara helt borttaget.
Hur kan det vara olika SDB samma dag?
Jo för till varje storlek på förpackning så länkar Biltema till ett annat SDB. Och på en storlek så var det SDB daterat 2010-04-29 var det 1-5%ZDDP.
Och för en annan förpackningsstorlek med SDB daterat 20121018 <1%.
Men det kan ju vara helt OK.
Köper man olja i en förpackningsstorlek så får man en sorts olja,
köper man i en annan förpackningsstorlek,
ja då får man en annan olja när man handlar hos Biltema :D .
Det var när jag upptäckte det här som jag gick över till SBK Racing 10W-50 inhandlat hos SWEDOL för ca 1400kr inklusive moms för 20liter, dvs 70kr / liter.
Precis som många andra på SH.
Eller inhandlat på OKQ8 mack i enlitersflaska för 189kr/liter.
SWEDOL har 4 liters dunk av SBK Racing också.
Men i 4 litersdunk så blir oljan förstås dyrare/liter än i 20Liters dunk.
Oljefilter köper jag från www.addemoto.se, Hi-Flo filter.
 

Bifogat

  • 20141126-MC-10W-40-36958_SDB.pdf
    168.7 KB · Visningar: 193
  • 20150527-MC-10W-40-36958_SDB.pdf
    262.1 KB · Visningar: 192
  • Q8 Moto SBK Racing 10W-50.pdf
    93.6 KB · Visningar: 185
  • 20121018-Inombords dieselolja-30568_SDB.pdf
    177.5 KB · Visningar: 210
  • 2010-04-29-36880 Inombords dieselolja 15W-40 SV.pdf
    363.3 KB · Visningar: 159
Last edited:

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Biltema 10w -40 oljan har rätt spann för alla tänkbara hojar så det är ok. De står att vi inte ska tjata om biltema vs annan olja men jag kan inte hålla mig. Varför köper man inte ett mer känt märke typ Valvoline helsyntet 10w-40 olja för bara 89kr liter finns bla hos Oljemagasinet ? När man köper Biltema vet man aldrig vad man får de byter levrantör som jag byter kalsonger!! Oljemagasinet tar bara ca 50kr i frakt oavsett mängd dessutom och man får oljan rel snabbt!

https://www.oljemagasinet.se/index.php?route=product/product&path=147&product_id=812

Valvoline. Hur är det med ZDDP i den? ok/q8 hade dragit ner på detta vad jag förstår?!
 

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Jag kör biltemas olja i både banhojen och enduron och ingen har klagat ännu. Till mina tidigare 6 hojar har jag heller aldrig kört annat än biltema och det funkade bra då med.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Valvoline. Hur är det med ZDDP i den? ok/q8 hade dragit ner på detta vad jag förstår?!

I de timken test i usa som testade en hel drös med olja så låg valvoline vr1 racing väldigt högt upp typ topp 5 och den hade relativt mycket zzdp jag mis inte hur mycket. Men som jag nämnde tidigare så har man på senare tid fått fram olja som klarar timken bra med andra tillsatser. I den testen så låg Motul 300v serien högst upp och den hade visserligen hög zddp halt men inte högst av alla så man ska nog inte stirra sig blind på enbart zddp.
Jag vet inte om Valvoline har Vr1 racing finns till hoj men om den finns så köp den för den är rel billig. Oljemagasinet har valvoline till hoj våt koppling men de är synpower och den har jag ingen koll på hur den funkar i timken.
https://www.oljemagasinet.se/index....roduct_id=451&path=147_148&manufacturer_id=24
 
Last edited:
Nyheter
ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Top