Byta munstycke...

Fredde Meck

Ny medlem
Gick med
10 Oct 2003
Ort
Märsta
Hoj
Scott 2005
2meter skrev:
Jag bänkar och bestyckar hojar mest hela dagarna.
Förklara skillnaden på ett Dynojet munstycke 145
och ett orginal mikuni 145.Vad gör skillnaden?
Jag har efter 14 år inte förstått skillnaden på
just Dynojet kontra orginal med samma storlek.
Hela kittet vet jag skillnad på.
Jag är lite trött på denna hysteri runt Dynojet.

Jag får ut samma effekt med orginal grejor som med Dynojet
145 orginal och 145 dyno är samma, = 1,45mm
jag har mätt och jag kan mäta sånna mått.
 

freddexwing

дьявол
Gick med
7 Aug 2003
Ort
Skyffladyngamåla
Hoj
hoj hoj
2meter skrev:
Tack det är just MYTEN som jag är ute efter.

Vicken jävla myt?? :)

Man har två parametrar att jobba med i ett hvm, diameter och djup i hålet.
Visst vinkel ner i hålet spelar säkert in, liksom flotörnivå, men det skiter vi i (i mitt resonemang).

Skillnaden ligger nog (gissar bara) i tappra försök att få en dynamisk ändring av flödet i takt med att suget från motorn (varvet) ökar. (inte sug per varv utan sug över tiden).

Typ, ett hål med 2mm diameter och en längd på 1mm borde inte ha samma kurva över flödet som ett hål med 1mm diameter och en längd på 2mm.

Om man utgår från en linjär kurva så kanske båda alternativen flödar 1dl/min vid samma låga varvtal men vid högre lufthastighet (varv) kanske ena alternativet flödar 1,2dl/min och det andra 1,5dl/min.

(OBS enbart min teori, ingen fakta).
 

freddexwing

дьявол
Gick med
7 Aug 2003
Ort
Skyffladyngamåla
Hoj
hoj hoj
UrbanTiger skrev:
Han påstår alöltså att ett Keihin-munstycke på 145 är 1,45 mm i diameter och att ett Dynojet 145 är samma diameter på samma säåätt som ett Mikuni i 145 är 1,45mm. Om dom sen flödar samma bränslemängd är osagt i samanhanget.

Jag tror inte alla delar den uppfattningen... ;)
 

freddexwing

дьявол
Gick med
7 Aug 2003
Ort
Skyffladyngamåla
Hoj
hoj hoj
UrbanTiger skrev:
Läste som att du mena att Dynojet flödar bättre ån "orginal". Vi kan vara överens om att det inte spelar någon roll vad det är dör märke på dom, LR ?

Nä va fan märket spelar väl ingen roll :)
Som med brudar, malin eller anna det kvittar väl...
...bara det är bra flöde! :D
 

freddexwing

дьявол
Gick med
7 Aug 2003
Ort
Skyffladyngamåla
Hoj
hoj hoj
UrbanTiger skrev:
Men hallå... om man skulle kalla dom för 5000 och dom har samma flöde som ett orginal 145 så vad är skillnaden annat än märkningen :va

Nä man kan ju kalla dem vad fan man vill, det spelar ingen roll.
Jag har tre par skor.
Om sko A klämmer så kollar jag i dem, står det en 6a byter jag till en 7a.
Om sko B klämmer så kollar jag i dem, står det en 8a byter jag till en 8,5a.
Om sko C klämmer så kollar jag i dem, står det en 41 byter jag till en 42.

Sen om det är meter, milimeter, kilo eller antal tår de är konstruerade för, det kan man liksom skita i... :)
 

Fredde Meck

Ny medlem
Gick med
10 Oct 2003
Ort
Märsta
Hoj
Scott 2005
UrbanTiger skrev:
Han påstår alöltså att ett Keihin-munstycke på 145 är 1,45 mm i diameter och att ett Dynojet 145 är samma diameter på samma säåätt som ett Mikuni i 145 är 1,45mm. Om dom sen flödar samma bränslemängd är osagt i samanhanget.
Exakt!
 

freddexwing

дьявол
Gick med
7 Aug 2003
Ort
Skyffladyngamåla
Hoj
hoj hoj
Fredde Meck skrev:

"The jet number is linear dependent from the fuel flow which means a #120 main jet has 20% more fuel flow compared to a #100 jet. Do not mistake fuel flow with jet bore diameter! This dependency is not linear! "
/fredde

EDIT: Mikuni
 

Krippa

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2003
Ort
Sollentuna
Hoj
Speed Triple 955 -05
Ojsan, här har de hänt mycket. Några har skrivit om att flytta nålen. Måste jag göra de också när jag byter munstycke??
Om så är fallet hur mycket och åt vilket håll borde bli bra?
 
Last edited:

Krippa

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2003
Ort
Sollentuna
Hoj
Speed Triple 955 -05
Krippa skrev:
Jag har tänkt försöka få ut nån stackars häst till ur den. Jag har redan bytt ut luftfiltret till ett K&N och de resulterade i lite bättre svar på gasen, så om jag byter munstycket också så kanske de blir bättre har jag tänkt. Anledningen till just Dynojet är att jag redan har dom liggande så då kan jag lika gärna sätta dit dom....om de nu inte finns risk för att de blir sämre med dynojetten.

Sen är ju frågan också ifall jag måste plocka ur insatsen ur ljuddämparn också...jag menar mer luft och mer soppa borde ju behöva mer utrymme att ta sig ut, eller?

Kanske tom borde sätta dit en extra snorkel på luftburken också för att mata in ännu mer luft?

Nån som har ett svar på de här då???
 

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
Krippa skrev:
Sen är ju frågan också ifall jag måste plocka ur insatsen ur ljuddämparn också...jag menar mer luft och mer soppa borde ju behöva mer utrymme att ta sig ut, eller?

Kanske tom borde sätta dit en extra snorkel på luftburken också för att mata in ännu mer luft?

Ja ut med insatsen eller byt till slipon eller liknande.

Snorkel, Typ luffarturbo ?
Skulle inte tro att det gör någon större skillnad,men öppna upp befintlig luftburk,tex ta bort locket eller snorklar som sitter på.
 

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
Krippa skrev:
Ojsan, här har de hänt mycket. Några har skrivit om att flytta nålen. Måste jag göra de också när jag byter munstycke??
Om så är fallet hur mycket och åt vilket håll borde bli bra?

Flytta upp den ett hack borde vara att rekomendera.
 

Krippa

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2003
Ort
Sollentuna
Hoj
Speed Triple 955 -05
Långa farbron skrev:
Flytta upp den ett hack borde vara att rekomendera.

Jag är utan internet för tillfället, så jag har inte kunnat hänga med i svaren riktigt.

Hursomhelst så lyckades jag byta munstycke. Men jag lyckades inte hitta/komma in till nålen, så de sitter som den gör orginal. Dessutom så va dynojet munstycket mindre än orginal org=145, Dyno=142. Verkar inte de skumt? Sen har jag i samband med de här fått ett problem...när munstycket va bytt o klart så tog jag en sväng. Efter ca 3 km så dör den och när jag sätter igång den igen så går den skittaskigt. Jag kan köra i 15 km/h över de...alltså när man varvar lite så bara smäller de.

Nu några dagar senare så kör jag en sväng till, allt går bra tills den blir ordentligt varm(förmodar att de är därför)....då börjar de bara avgassmälla igen och den har ingen som helst ork.

Kan detta bero på det nya munstycket eller är de nåt annat som kan ha hänt i samband med bytet?
 
Last edited:

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Krippa skrev:
Nu några dagar senare så kör jag en sväng till, allt går bra tills den blir ordentligt varm(förmodar att de är därför)....då börjar de bara avgassmälla igen och den har ingen som helst ork.

Antingen har du för litet spel på ventilerna eller så har du problem med soppaförsörjningen, typ igensatt ventilering i tanklocket, taskig vakumslang till soppakranen eller liknande.
 

Krippa

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2003
Ort
Sollentuna
Hoj
Speed Triple 955 -05
andersbrink skrev:
Antingen har du för litet spel på ventilerna eller så har du problem med soppaförsörjningen, typ igensatt ventilering i tanklocket, taskig vakumslang till soppakranen eller liknande.

Ok, kan allt de här uppenbara sig när den blir varm o gå bra när den är kall? Den gick alldeles utmärkt innan jag bytte munstycke så de känns ju som nåt skulle blivit galet när jag höll på med de. Så jag tar mig friheten att stryka "För litet spel på ventilerna", för de verkar jobbigt att kolla upp.
Jag får gå ut och kolla om de ser ut att finnas nån slang i kläm.

Men man kan utesluta att de är pågrund av munstycket eller??
 

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
Sen är det ju så att jag blir lite förrvirrad över om du gick upp eller ner i munstycksstorlek. :va

Har du gått ner så får du ju mindre soppa.

Har du gått upp så får du mer soppa men för lite luft.

Lösningen heter ljustering bland/luftskruv skulle jag tro.

Sen kan det vara värt att kolla upp ev vacumslangar(om det nu är en vacumförgasare) så att alla kommit dit dom skall.

Skit i förgasaren

Är förgasargummina åtdragna/hela.
 
Last edited:

Krippa

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2003
Ort
Sollentuna
Hoj
Speed Triple 955 -05
Långa farbron skrev:
Sen är det ju så att jag blir lite förrvirrad över om du gick upp eller ner i munstycksstorlek. :va

Har du gått ner så får du ju mindre soppa.

Har du gått upp så får du mer soppa men för lite luft.

Lösningen heter ljustering bland/luftskruv skulle jag tro.

Sen kan det vara värt att kolla upp ev vacumslangar(om det nu är en vacumförgasare) så att alla kommit dit dom skall.

Skit i förgasaren

Är förgasargummina åtdragna/hela.


Jag har gått ner från 145 till 142....de kändes ju lite skumt att gå ner i storlek, för de känns ju inte som att de skulle göra nån ökning i antal hästar. Men hur som helst så tänker jag byta tillbaks till orginal munstycket och låta den va så.
De vart mycket klurigare de här än vad jag hade tänkt mig.

Tack för hjälpen alla!
 

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
Krippa skrev:
Jag har gått ner från 145 till 142....de kändes ju lite skumt att gå ner i storlek, för de känns ju inte som att de skulle göra nån ökning i antal hästar. Men hur som helst så tänker jag byta tillbaks till orginal munstycket och låta den va så.
De vart mycket klurigare de här än vad jag hade tänkt mig.

Tack för hjälpen alla!

Köp ett orginal munstycke i passande storlek,öppna blandskruven ett halvt varv.

Så brukar det funka.

Kostar väl en 50:-
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top