Byta Nållager "bakom" Kopplingskorgen... (KTM 660 -04)

Skane1

Hobo User
Gick med
24 Jul 2008
Ort
Lite avsides mitt i smeten
Hoj
Honda XL700 Transalp, Husaberg 450 2009
Hallo mans!

Någon som har erfarenhet av att byta detta Nållager??

Ska ge mig i kasst med att byta det på min KTM 660 -04, undrar om någon kanske har lite tips inför detta?? Kåp-Packningen byter jag ju givetvis samtidigt. men finns det något mer att tänka på så att säga?

Kanske någon som sitter på en guide eller "mekbok"??

Alla tips e bra tips, säkerligen :confused:

Mvh Björne
 

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Ort
Tokholm
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
Det är ett rullager, och packningen kan du säkert återanvända.
Du behöver tillverka ett eget verktyg för att dra ut lagret om du inte vill klyva motorn. Så vitt jag vet finns inget färdigt verktyg för detta.
 

Skane1

Hobo User
Gick med
24 Jul 2008
Ort
Lite avsides mitt i smeten
Hoj
Honda XL700 Transalp, Husaberg 450 2009
Det är ett rullager, och packningen kan du säkert återanvända.
Du behöver tillverka ett eget verktyg för att dra ut lagret om du inte vill klyva motorn. Så vitt jag vet finns inget färdigt verktyg för detta.


Allright! Ja näe vill helst slippa klyva motorn.. Mannen som jag beställde av sa att det var ett Nållager, jag sa att jag ville ha "lagret"... men ja Rullager är ju nästan samma sak förutom att det har en yttre lagerbana.. Vad jag kan se på sprängskissen så hade detta lager inte det??.. (spela roll igentligen :tungan )

Jaja.. bytas ska det i alla fall...

Tack för tipset :tummenupp

Mvh Björn

Edit: Står Needle Bearing i "Spareparts Manualen"
 
Last edited:

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Manual som grundligt beskriver hur du splittar motorn och plockar ur lager m.m. http://irt.slu.se/tomk/mc/docs/ktm/400-660LC4_engine.pdf

Jag bytte mitt kopplingslager (det var kullager tidigare och höll mycket sämre än de nyare med rullar), men det var genom att motorn delades och man kunde knacka ur lagret. Motorblocket måste värmas upp innan och det nya lagret skulle in medans det fortfarande var varmt. När blocket svalnat klämmer det år runt lagret.

Men sedan har du också ett nållager bakom kopplingskorgen och för det behöver du inte dela motorn - bara ta ur kopplingen. Det enda specialverktyget, är ett mothåll för kopplingskorgen.
 

Skane1

Hobo User
Gick med
24 Jul 2008
Ort
Lite avsides mitt i smeten
Hoj
Honda XL700 Transalp, Husaberg 450 2009
Mja, lite klarheter... Ska byta både Nållagret innanför korgen, samt lagret ytterst i korgen ( i "fjäderplattan").. Tack TomK för länken. Precis vad jag letade efter!
 

Glenn K

Mr wheelie
Gick med
4 May 2007
Ort
Göteborg
Hoj
BMW K 1300 GS -24, KTM950, Husa450
Bytte Rull-lagret bakom kopplingskorgen på min 640 förra helgen, en baggis då man ej behöver klyva motorn:yoparty, finns även en snabbguid på soe.se under Meksidan, dock måste man vara försiktig när man lossar muttern på axeln till koppligskorgen, Håll absolut inte emot på korgen då den går sönder, sjäv slängde jag i en växel och lät polaren hålla på bakbromsen som mothåll vilket fungerade fint även när man drog åt, 90Nm har jag för mig, (KTM har annars ett specialverktyg som inte behövdes i mitt fall), vad du måste (?) ha är en lageravdragningssatts, guld värt om du frågar mig.
Det nya lagret gick i fint utan att värma block eller liknande, bara att knacka lite försiktigt på den yttre lagerringen....

Tog ca 2 timmar totalt, lagret kostade 541:- och packningen 65:- .....

//Glenn
 

Skane1

Hobo User
Gick med
24 Jul 2008
Ort
Lite avsides mitt i smeten
Hoj
Honda XL700 Transalp, Husaberg 450 2009
Mja.. Allt blev ju lite rörigt nu.. Jag har i alla fall beställt två lager varav ett var nållagret... På sidan 19 i min Spareparts manual så är det nummer 32 som e nållagret och 29 Rull/Kullagret.. Men men andra ord så måste nummer 29 vara lagret i motorhalvan, bilden är i så fall missvisande..

För den sakens skull så kostade mina lager typ 150 spänn för båda, Packningen vet jag inte vad den kostade?.. KTM orginal på Claessons i Bromölla..

Mvh Björn
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Mja.. Allt blev ju lite rörigt nu.. Jag har i alla fall beställt två lager varav ett var nållagret... På sidan 19 i min Spareparts manual så är det nummer 32 som e nållagret och 29 Rull/Kullagret.. Men men andra ord så måste nummer 29 vara lagret i motorhalvan, bilden är i så fall missvisande..

För den sakens skull så kostade mina lager typ 150 spänn för båda, Packningen vet jag inte vad den kostade?.. KTM orginal på Claessons i Bromölla..

Mvh Björn
Nej,nummer 29 är "urtrampningslagret" eller vad man ska kalla det och sitter i tryckplattan.Rullagret i blocket innanför kopplingskorgen heter 585.33.025.000 Kolla på sidan där växellådan är med "transmission main shaft"
 

Skane1

Hobo User
Gick med
24 Jul 2008
Ort
Lite avsides mitt i smeten
Hoj
Honda XL700 Transalp, Husaberg 450 2009
Nej,nummer 29 är "urtrampningslagret" eller vad man ska kalla det och sitter i tryckplattan.Rullagret i blocket innanför kopplingskorgen heter 585.33.025.000 Kolla på sidan där växellådan är med "transmission main shaft"


Aaahaa, där har vi det!! Då får jag ju beställa det också.. Om jag fattat det rätt så är det detta rullager som sitter pressat i ena motorhalvan utifrån-in så att säga! Känns lika bra att byta alla när man har bajset av ju!

Tack för hjälpen !

Mvh Björne
 

Skane1

Hobo User
Gick med
24 Jul 2008
Ort
Lite avsides mitt i smeten
Hoj
Honda XL700 Transalp, Husaberg 450 2009
Var inne på Claessons idag och skulle beställa lite stuff. Lagret som är inpressat i ena motorhalvan kostade ca:550Kr, Skulle beställt det men killen där tyckte det var onödigt, så det blev inte så. Dock så bytar jag dom andra två och samtidigt kontrollerar rullagret samt eventuellt byter detta också..

Tackar dock för svar och tips!

Mvh Björn
 

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Ort
Tokholm
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
Var inne på Claessons idag och skulle beställa lite stuff. Lagret som är inpressat i ena motorhalvan kostade ca:550Kr, Skulle beställt det men killen där tyckte det var onödigt, så det blev inte så. Dock så bytar jag dom andra två och samtidigt kontrollerar rullagret samt eventuellt byter detta också..

Tackar dock för svar och tips!

Mvh Björn

Men varför byter du de andra två då?
 

Poppler

Ny medlem
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Göteborg
Hoj
660 SMC
Som redan nämnts kan denna sida hjälpa dig: http://soe.se/mek/lc4koppl/lc4koppl.htm

Allt prat om lager hit och dit har gjort mig lite förvirrad, men om du ska byta det "stora" rullagret som sitter i motorns gods så var jäkligt försiktig så att du inte trycker in det lagret för långt in. Innanför sitter det nämnligen en massa drev till växellådan.

Nållagret är en baggis, men rullagret krävs det specialverktyg till då axeln är så jädrans lång. Det lagret ska egentligen bytas från höger sida.

Tog mig ganska lång tid och jag blev jävligt less på skiten när jag upptäckte att det var en mutter på axeln framför i kopplingen som bara behövdes dra åt, alltså kunde jag ha låtit lagren vara.

Lycka till!
 

Skane1

Hobo User
Gick med
24 Jul 2008
Ort
Lite avsides mitt i smeten
Hoj
Honda XL700 Transalp, Husaberg 450 2009
Men varför byter du de andra två då?

Ja, de kan ju va upplysande att berätta varför jag ska byta lagerna överhuvudtaget :)

Jag ska byta dom för att det är lite missljud som tystnar när man trycker in kopplingen.. Jag kontrollerar även rullagret i motorhalvan när jag e där o rotar, minsta glapp eller så, så bytar jag det också.
Lagerna kostar ju ingen förmögenhet iheller...

Mvh Björn
 

Poppler

Ny medlem
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Göteborg
Hoj
660 SMC
Ja, de kan ju va upplysande att berätta varför jag ska byta lagerna överhuvudtaget :)

Jag ska byta dom för att det är lite missljud som tystnar när man trycker in kopplingen.. Jag kontrollerar även rullagret i motorhalvan när jag e där o rotar, minsta glapp eller så, så bytar jag det också.
Lagerna kostar ju ingen förmögenhet iheller...

Mvh Björn

Har du jämfört med en annan 660? Det är lite oljud från alla exemplar, ett oljud som tystnar när kopplingen dras in.
 

Skane1

Hobo User
Gick med
24 Jul 2008
Ort
Lite avsides mitt i smeten
Hoj
Honda XL700 Transalp, Husaberg 450 2009
Har du jämfört med en annan 660? Det är lite oljud från alla exemplar, ett oljud som tystnar när kopplingen dras in.


Kul att du nämner det faktiskt.
Snubben på Claessons sa också detta, och jag känner till det sen tidigare. Skulle nog våga säga att det tillhör alla stånkor..

Dock så kan det ju inte skada att byta dom, det är ju inte så stort jobb iheller som sagt.

håller på o går igenom det mesta just nu, typ slitdelar i vilket jag räknar lager bland annat.

Mvh Björne
 

Poppler

Ny medlem
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Göteborg
Hoj
660 SMC
Nja, just rullagret var inte direkt billigt (kommer inte ihåg vad det kostade dock). Tydligen specialtillverkar SKF det lagret åt KTM, och går således bara att köpa hos KTM-ÅF. Jag bytte mina lager när hojen hade gått 940 mil. Nållagret var i bra kondition men visst fanns det en skilland mellan det gamla och det nya.

I efterhand så känns det bra att ha bytt slitdelarna, precis som du säger.
 

Skane1

Hobo User
Gick med
24 Jul 2008
Ort
Lite avsides mitt i smeten
Hoj
Honda XL700 Transalp, Husaberg 450 2009
Har rivit allt idag, kommit fram till att jag ska byta rullagret i motorhalvan också. Så det blir till att beställa det imorgon direkt... Det var något lite glapp i det..

Lagret som sitter i Tryckplattan är inte samma som det nya.(Se bild)Det nya heter 6001-2RSH/C3 (På påsen och manualen heter det tydligen 6001.2RSR C3) och det gamla heter 6001/C3. Måste ju va felpackat eller ngt??.. Ska ju inte va något "damskydd" på detta lager då det smörjs av motoroljan..
Vad tros?? :confused:

Mvh Björn
 

Bifogat

  • IMG_1126.JPG
    IMG_1126.JPG
    155.1 KB · Visningar: 68

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Ort
Tokholm
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
Ta bort tätningen. Men det där med oljud som försvinner när du kopplar är nästan standard på LC4 motorer. Om jag inte minns helt fel beror oljudet inte på de lagerna, utan på korgens upphängningar. Du kan alltså inte få bort oljudet utan att byta kopplingskorg.
Hade jag varit du hade jag inte bytt nåt av det där om inte hojen rullat långt, men då bör nog även andra lager i motorn bytas.
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Har rivit allt idag, kommit fram till att jag ska byta rullagret i motorhalvan också. Så det blir till att beställa det imorgon direkt... Det var något lite glapp i det..

Lagret som sitter i Tryckplattan är inte samma som det nya.(Se bild)Det nya heter 6001-2RSH/C3 (På påsen och manualen heter det tydligen 6001.2RSR C3) och det gamla heter 6001/C3. Måste ju va felpackat eller ngt??.. Ska ju inte va något "damskydd" på detta lager då det smörjs av motoroljan..
Vad tros?? :confused:

Mvh Björn
Det står ju 2RSR i reservdelslistan också,så då ska väl lagret vara tätat.
 
Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Top