Byta Nållager "bakom" Kopplingskorgen... (KTM 660 -04)

Skane1

Hobo User
Gick med
24 Jul 2008
Hoj
Honda XL700 Transalp, Husaberg 450 2009
Det står ju 2RSR i reservdelslistan också,så då ska väl lagret vara tätat.

Jag får höra med dom på Claessons imorrn.. Känns lite olustigt med ett tätat lager på detta stället..
Ja som jag skrivit tidigare så har alla stånkor en massa skumma ljud för sig om man frågar mig! :tummenupp

Ja, i vinter åker nog motorn av för helrenovering..
Den har gått nästan 1500Mil.

Visst, det är bara att ta av tätningen, men varför sitter den där?? :confused: :gnissla

Mvh Björn

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
Tätningen är ett dammskydd. Låter konstigt om det är specat ett dubbeltätat lager inne i motorn.

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Ummm...att det tystnar när man frikopplar är ett tecken på att det lirar som det skall...

Min EXC450 var exakt så, och jag nojade lite över det KTM-rookie som man var då, men efter att ha kollat med övriga KTM-fahrers i klubben så lugnade man sig. - min 300:a är likadan.

/J

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Tätningen är ett dammskydd. Låter konstigt om det är specat ett dubbeltätat lager inne i motorn.
Kamlager+ett lager till mellanaxeln är tätat på Husaberg.Varför skulle det inte funka lika bra till kopplingen?

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
Kamlager+ett lager till mellanaxeln är tätat på Husaberg.Varför skulle det inte funka lika bra till kopplingen?

Fungerar gör det garanterat! Men motorns olja smörjer lagret och man riskerar därför inte att fettet tar slut. Jag misstänker att det kan bero på att det är risk för dålig smörjning på de platserna annars finns ingen anledning. Taget ur huvudet har jag aldrig tidigare sett ett dubbeltätat lager inuti en motor, även om det uppenbarligen inte är ovanligt.

Skane1

Hobo User
Gick med
24 Jul 2008
Hoj
Ummm...att det tystnar när man frikopplar är ett tecken på att det lirar som det skall...

Min EXC450 var exakt så, och jag nojade lite över det KTM-rookie som man var då, men efter att ha kollat med övriga KTM-fahrers i klubben så lugnade man sig. - min 300:a är likadan.

/J

Ja, jo. som jag nämt tidigare två ggr så......
Nu var ju faktiskt fallet att det glappade lite i rullagret, och glappar det så byter man det, tycker ju då jag :tummenupp

Fungerar gör det garanterat! Men motorns olja smörjer lagret och man riskerar därför inte att fettet tar slut. Jag misstänker att det kan bero på att det är risk för dålig smörjning på de platserna annars finns ingen anledning. Taget ur huvudet har jag aldrig tidigare sett ett dubbeltätat lager inuti en motor, även om det uppenbarligen inte är ovanligt.

Håller med fullständigt, jag har inte iheller sett det tidigare, därav min reaktion.
Ska till Claessons(Mitt andra hem enligt frun min??) imorrn och hämta ytterligare saker, ska se om jag kan få en förklaring där. Om inte så plockar jag bort dammskydden....

Mvh Björnis

Skane1

Hobo User
Gick med
24 Jul 2008
Hoj
Snubben på Claessons kollade upp det, och tätningen skulle plockas bort. Varför det var ett tätat lager kunde han dock inte svara på. men skitsamma, det är bortpillat nu iaf :)

Nu ska bara rullagret dyka upp imorrn eller på torsdag, sen blir det åka... Om vädret skärper till sig vill säga..

Var det 90nm i åtdragningsmoment till möttriken som håller korgen?..

Mvh Björnex

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...