Byta "ner" sig - Ktm 690 Smc till 450 Exc

roffe.l

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2012
Ort
STÄUDD
Hoj
XR650L-94- BMW R 1200 GS 05, Kawasaki Ninja Zx-636r
Min grabb Thom körde över 450 timmar med sin 530 motard på sommaren och dubbat på vintern utan problem, den startade hela tiden ner till ca 10- grader på el blev det kallare och den stod några dagar så var det bara kicka som gällde. PS den rasade aldrig men den blev stulen Vallåkra och hittad i Helsingborg,
 

Buddah

Speedster #46
Gick med
17 Jul 2009
Ort
Västervik
Hoj
2006 KTM Superduke 1982 Yamaha XS400 1981 Yamaha SR 250
Har man inte stålar till att ha minst 3 hojar brukar 1 hoj bli en kompromiss. 450/500 exc med två hjuluppsättningar är enligt mig en grumt bra sådan! Såvida man inte tänker pendla eller toura, dom är 100% asgarv hela riden oavsett underlag! 690 i all ära men den funkar sämre i skogen än vad en 450 gör på gata, enligt mig.
 

Hultqvist

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2009
Ort
Örebro
Hoj
Ingen just nu
Okej :gråta problemet är att jag tycker 690in är alldeles för stor för mig...

Är den för stor för gatåka? I skogen förstår jag om den är otymplig...

Inte funderat på en ren cross som komplement? Tror du kommer tröttna fort på en 450 om du tillbringar majoriteten av din tid på väg.
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Vår och höst åker jag exc450-motard och det funkar utmärkt på gata.
På motorväg i 120 mätarfart åker jag på femman för att den går inte lika hårt då.

Som vissa säger: troligen kan det bli smådyrt i längden men what the heck, 10kkr kanske du har igen på försäkringen?
Se till att du har motardkittsframbroms bara, att flytta ut originaloket med en adapter duger INTE i längden.

Jag har ett komplett färdigluftat kitt och byter från styre till hjul. Går skitfort.

Men en 5x0cc ryter bättre. Att slå på från 70 är ok men att öka från 110 är lite segt. Med andra ord lär du hänga med finfint på småvägar.
 

gissla

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2012
Ort
Storstad
Hoj
450st kåttar från 2012
Vår och höst åker jag exc450-motard och det funkar utmärkt på gata.
På motorväg i 120 mätarfart åker jag på femman för att den går inte lika hårt då.

Som vissa säger: troligen kan det bli smådyrt i längden men what the heck, 10kkr kanske du har igen på försäkringen?
Se till att du har motardkittsframbroms bara, att flytta ut originaloket med en adapter duger INTE i längden.

Jag har ett komplett färdigluftat kitt och byter från styre till hjul. Går skitfort.

Men en 5x0cc ryter bättre. Att slå på från 70 är ok men att öka från 110 är lite segt. Med andra ord lär du hänga med finfint på småvägar.

Kul att höra :) var får man tag på bromskit till den och vilket bör man ha?
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Grejen är att jag får en 12:a 450 ny för ca 17tusen billigare än en 2013 500 :va

Vad för priser talar vi om? Ny 500:a för 80? Då är 450 jävligt billig, för att vara ny. Ska du ha den i många år är det värt mellanskillnaden.

Avskrivning på mellanskillnaden.

Kul att höra :) var får man tag på bromskit till den och vilket bör man ha?

Svår fråga. Om jag var du skulle jag nog köpa Magura 195 pump, goldspeed 320 mm skiva och moto-master/beringer 4-kolv. Billigt men räcker långt. Bra motard grejer är tyvärr dyrt.
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Svår fråga. Om jag var du skulle jag nog köpa Magura 195 pump, goldspeed 320 mm skiva och moto-master/beringer 4-kolv. Billigt men räcker långt. Bra motard grejer är tyvärr dyrt.

Jag kör originalpump. Ok och skivcentrum är guldfärgat. Skivan saknar hål.
Har aldrig kollat vad det är för grejor men det står KTM racing graverat på oket. Jag köpte allt begagnat.
Innan jag köpte pumpen körde jag med adaptern och det var som att bromsa med blöta tvålbelägg när det gick undan.
Under 70 bet det ok.

Ska skruva lite imorgon, kan kolla då om du vill.
Edit: min relik är en orenoverad -03, hjulen troligen -04. Det kanske inte är relevanta prylar idag?
 
Last edited:

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Ska man bara glida väl känns det väl jäkla onödigt att fixa nya bromsar? För så dåliga är dom väl inte original... Jag kör fortfarande original på Xr'n, endast större skiva, och det funkar utmärkt på gata.

Skräm inte upp nya köpare med att dom måste skaffa nya bromsar det första dom gör.
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Med 17k på fickan kan man byta till den där större cylindern och åka utomlands medan verkstan gör jobbet.

Det är väl slaglängden som skiljer mellan 450 och 500? Jag tror inte det skiljer så mycket på toppeffekten, men vridmomentet och effektkurvan.

690 är väl en smidig hoj om man bara kör på gatan.
450 är lite stor (stark) i skogen. 500´n är ännu jobbigare där.
Som en kompromiss för gata och skog är 450´n bra ( ialla fall på små krokiga vägar)
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Jag kör originalpump. Ok och skivcentrum är guldfärgat. Skivan saknar hål.
Har aldrig kollat vad det är för grejor men det står KTM racing graverat på oket. Jag köpte allt begagnat.
Innan jag köpte pumpen körde jag med adaptern och det var som att bromsa med blöta tvålbelägg när det gick undan.
Under 70 bet det ok.

Ska skruva lite imorgon, kan kolla då om du vill.
Edit: min relik är en orenoverad -03, hjulen troligen -04. Det kanske inte är relevanta prylar idag?

Vet inte varför du svarar mig.

Ska man bara glida väl känns det väl jäkla onödigt att fixa nya bromsar? För så dåliga är dom väl inte original... Jag kör fortfarande original på Xr'n, endast större skiva, och det funkar utmärkt på gata.

Skräm inte upp nya köpare med att dom måste skaffa nya bromsar det första dom gör.

Nä fast ska man bygga motard på en ny exc bör man nog överväga seriösa bromsar. Särskilt om man är van med 690 smc broms.

Med 17k på fickan kan man byta till den där större cylindern och åka utomlands medan verkstan gör jobbet.

Möjligen sant. Har kollat priser på vad som skiljer.
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Vet inte varför du svarar mig.



Nä fast ska man bygga motard på en ny exc bör man nog överväga seriösa bromsar. Särskilt om man är van med 690 smc broms.



Möjligen sant. Har kollat priser på vad som skiljer.

Det gjorde jag inte, jag bara citerade dig på enklast möjliga vis.
Lathet är en dygd. TS förstår nog att jag syftar på honom trots mina defekter.
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Behringer står det på oket. Biter ordentligt.
Inlägget ovan ang bromsar och xr är jag tveksam till, jag blev hastigt helt inställd på att kliva av över ett räcke i yttern för några år sedan med tvåkolvsok/adapter. Det tog låååång tid innan bromsen bet.

Med behringeroket har sådant aldrig hänt, nyper till med två fingrar och svänger bara.
Kör gärna adapter om du vill men bekanta dig med beteendet.
 
Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Top