Byta och balansera däcken själv!?

Vissa tycker om att slita som djur för detta, personligen tycker jag det är skönt bara lämna in fälgen och skicka 150 spänn till däcknasaren, är jag riktigt bekväm någon gång är en 400-ing oxå värt att köra in hela hojen, njuta en kopp kaffe och låta någon annan få jobba:tummenupp

i början sliter man som ett djur, men sen så får man till tekniken och det blir inte lika jobbigt längre..

jag kränger själv

Och av egen erfarenhet skulle jag säga att däcknasaren sällan gör ett bättre jobb än en själv om man endast för en sekund tänker noggrannhet.

Sen är det skoj att göra det själv :)

Har tidigare krängt cross/enduro ostar själv. Nu har jag skaffat grejer för att kränga även supermoto/sporthojsdäck och tänker göra det själv i fortsättningen. Mest för att jag har flera olika hojar att kränga på, blir dyrt i längden att lämna in. Plus att jag gillar att göra saker själv :tummenupp

i början sliter man som ett djur, men sen så får man till tekniken och det blir inte lika jobbigt längre..

jag kränger själv

Må så vara:tummenuppBekvämlighet i livet är något man utnyttjar ju äldre man är, varjefall om jag ser till mig själv, kan vara allt från enkel bilservice(för det är så jävla tråkigt..)anlita allt mer hantverkare hemma istället för att spara några kronor, och sådant här..

Har full förståelse för alla som bränner massor av däck per år:tummenupp

Vissa tycker om att slita som djur för detta, personligen tycker jag det är skönt bara lämna in fälgen och skicka 150 spänn till däcknasaren, är jag riktigt bekväm någon gång är en 400-ing oxå värt att köra in hela hojen, njuta en kopp kaffe och låta någon annan få jobba:tummenupp
Går nästan snabbare att kränga själv. Då behöver man inte åka till en firma och lämna det, sen vänta kanske nån dag och sen ska man dit och hämta det också. :tungan Tar inte så lång tid om man har rätt grejer och övat några ggr. Sen känns det bra att ha gjort det själv också, spara pengar gör man också. :)

Jag kör med däckkrängar grejer är från biltema och funkar kanon. Kränger och balanserar själv.

Må så vara:tummenuppBekvämlighet i livet är något man utnyttjar ju äldre man är, varjefall om jag ser till mig själv, kan vara allt från enkel bilservice(för det är så jävla tråkigt..)anlita allt mer hantverkare hemma istället för att spara några kronor, och sådant här..

Har full förståelse för alla som bränner massor av däck per år:tummenupp

gammal och lat gubbe?

Går nästan snabbare att kränga själv. Då behöver man inte åka till en firma och lämna det, sen vänta kanske nån dag och sen ska man dit och hämta det också. :tungan Tar inte så lång tid om man har rätt grejer och övat några ggr. Sen känns det bra att ha gjort det själv också, spara pengar gör man också. :)
Japp! Ska man åka iväg å kränga däck på varenda träning å tävling man är på så skulle man bli ruinerad, det tar för mycket tid och däcknasare brukar iaf sällan ha öppet lördag och söndag. För tusenlappen ca får man alla grejer man behöver på Biltema, snabbt insparade pengar! I synnerhet om man gör av med 4-6 uppsättningar däck på en sommar, vänder dom några gånger osv...

Tråden är inte ny precis, men jag ställer frågan ändå. :) Killen på filmen plockar av bromsskivorna innan han kränger däcket. Det verkar väldigt ambitiöst tycker jag. Han saknar visserligen vettigt mothåll på golvet när han jobbar.

Hur många av er tar bort skivor innan däcksbyte?

Tråden är inte ny precis, men jag ställer frågan ändå. :) Killen på filmen plockar av bromsskivorna innan han kränger däcket. Det verkar väldigt ambitiöst tycker jag. Han saknar visserligen vettigt mothåll på golvet när han jobbar.

De gånger framdäcket byts läggs två brädor under hulet så man inte trycker mot skivorna.
Nej tar inte bort.

Jag tycker bara det är positivt att ha dom kvar, då har man ju något att sätta däcksjärnen under när man viker över däcket över fälgkanten. Låter man dessutom fälgen ligga kvar i "pressen" så har man ju redan skydd för skivorna.

Jag tycker bara det är positivt att ha dom kvar, då har man ju något att sätta däcksjärnen under när man viker över däcket över fälgkanten. Låter man dessutom fälgen ligga kvar i "pressen" så har man ju redan skydd för skivorna.

Hmm... Den tänkte jag inte på. Jag har hållit emot för hand. Skall prova nästa gång om det känns vettigt på mina hjul med mina däcksjärn. Tack för tipset.:tummenupp Man är ju liksom lite försiktig med bromsskivorna då dessa inte är gratis.

Jag köpte en 45x45-regel på närmsta bygghandel och satte ihop en ram som man kan lägga fälgen på. Det tog inte många minuter och då slipper man ha däckkrängaren ivägen och kan jobba runt om fälgen istället.

Den metoden har jag provat många gånger men i min mening är det alltför stor risk att skada fälgen eller sig själv (slå ut tänder tex) + att det kan vara extremt påfrestande rent mentalt när det inte går som man vill...:mad:
Jag beställde ett verktyg från http://www.no-scufftiretool.com/, kostade c:a 100 dollar tror jag ink frakt (bara ändarna, sen monterade jag själv på rör). Sen gjorde jag en ungefär som denna http://www.no-scufftiretool.com/Tiresetup.html. Hjul balanserare från Biltema och "bead breaker" som i filmen ovan. Lite pyssel innan man är färdig men det funkar verkligen helt klockrent (för mig i allafall). Med lite träning tar det väl kanske c:a 10 minuter per hjul ink balansering om man inte stressar ihjäl sig. Total kostnad c:a 800 spänn (fick rör och gammal fälg gratis), payback för mig mindre än ett år eftersom jag kör ganska mycket bana.

Den metoden har jag provat många gånger men i min mening är det alltför stor risk att skada fälgen eller sig själv (slå ut tänder tex) + att det kan vara extremt påfrestande rent mentalt när det inte går som man vill...:mad:
Jag beställde ett verktyg från http://www.no-scufftiretool.com/, kostade c:a 100 dollar tror jag ink frakt (bara ändarna, sen monterade jag själv på rör). Sen gjorde jag en ungefär som denna http://www.no-scufftiretool.com/Tiresetup.html. Hjul balanserare från Biltema och "bead breaker" som i filmen ovan. Lite pyssel innan man är färdig men det funkar verkligen helt klockrent (för mig i allafall). Med lite träning tar det väl kanske c:a 10 minuter per hjul ink balansering om man inte stressar ihjäl sig. Total kostnad c:a 800 spänn (fick rör och gammal fälg gratis), payback för mig mindre än ett år eftersom jag kör ganska mycket bana.
Kanon en sån ska jag svetsa ihop:)

Förra säsongen förbrukade jag:
3 eller 4 motardbakdäck + 1 motardframdäck
4 endurobakdäck + 3 enduroframdäck
1 endurodubbat bakdäck

När det går åt så mycket däck och man inte har nå jobb så har man inte råd att lämna iväg....

Men händer ändå att man låter dom göra det om man ändå köper däck hos Mark Jennings :)

Nyheter
Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick