Byta olja innan service eller inte?

BajkMajk

Medlem
Gick med
29 Mar 2005
Ort
Smålandstones
Hoj
954 Blade
Jag köpte ny hoj (929 -00) för en vecka sedan :banana och den var inte servad inför vintern utan ska in på 1800-mila-service nu istället! Måste jag byta oljan innan jag kör den på service eller vågar man köra de 7 milen, som jag har till min verkstad, på den oljan som har gått förra säsongen (500-600 mil)? :va Obs! Oljan är fortfarande ljus och fin, men man undrar ju ändå om det är klokt!
 

Twin

Ska leverera metervara
Gick med
31 Mar 2003
Ort
Växjö
Hoj
Såld
BajkMajk skrev:
Jag köpte ny hoj (929 -00) för en vecka sedan :banana och den var inte servad inför vintern utan ska in på 1800-mila-service nu istället! Måste jag byta oljan innan jag kör den på service eller vågar man köra de 7 milen, som jag har till min verkstad, på den oljan som har gått förra säsongen (500-600 mil)? :va Obs! Oljan är fortfarande ljus och fin, men man undrar ju ändå om det är klokt!

Ja för faaan, 7 mil är ingen sträcka! Kolla bara oljenivån och kör dit den på service! Det är inga probs!

/T
 

Fastball

Drinkare
Gick med
7 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
CBR 970RR Race kammar, Portad topp, Helsystem mm.
BajkMajk skrev:
Jag köpte ny hoj (929 -00) för en vecka sedan :banana och den var inte servad inför vintern utan ska in på 1800-mila-service nu istället! Måste jag byta oljan innan jag kör den på service eller vågar man köra de 7 milen, som jag har till min verkstad, på den oljan som har gått förra säsongen (500-600 mil)? :va Obs! Oljan är fortfarande ljus och fin, men man undrar ju ändå om det är klokt!
Självklart kör du med oljan du har i, allt annat vore galenskap! :3freak
 

RedBaron

Kör lätt modifierad och aptrimmad GSX1100
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Malmö
Hoj
Lätt modifierad GSX1100
BajkMajk skrev:
Jag köpte ny hoj (929 -00) för en vecka sedan :banana och den var inte servad inför vintern utan ska in på 1800-mila-service nu istället! Måste jag byta oljan innan jag kör den på service eller vågar man köra de 7 milen, som jag har till min verkstad, på den oljan som har gått förra säsongen (500-600 mil)? :va Obs! Oljan är fortfarande ljus och fin, men man undrar ju ändå om det är klokt!
Du kan lugnt köra de sju milen.

Edit: knävlans vad ni andra var snabba...
 

Steinmeister

Har ingen hoj för hoj e gääj!
Gick med
27 Jul 2005
Ort
Chail
Hoj
R6-06 till salu edition
Bara att tuta o köra, går att åka mycket långt på oljan. Beror ju helt på hur den e körd. men som sagt 7 mil går fan på sletölja :)
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Rätt mängd olja är mycket viktigare än hur ren å fräsch oljan är, även smutsig olja smörjer bättre än ingen alls! :) Så kolla som sagt att du har lagom mycket i, sen är det bara att åka!
 

Dr.Bike

Guest
BajkMajk skrev:
Jag köpte ny hoj (929 -00) för en vecka sedan :banana och den var inte servad inför vintern utan ska in på 1800-mila-service nu istället! Måste jag byta oljan innan jag kör den på service eller vågar man köra de 7 milen, som jag har till min verkstad, på den oljan som har gått förra säsongen (500-600 mil)? :va Obs! Oljan är fortfarande ljus och fin, men man undrar ju ändå om det är klokt!

Köööör.
 

Caffe

I like BIG butts...
Gick med
29 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Såld till Victor
Eller så byter du olja och filter själv och säger till om det när du lämnar in hojen så sparar du kanske en peng.
 

The blade

Lill_E
Gick med
19 Aug 2005
Ort
örebro
Hoj
cbr1000RR - 06
BajkMajk skrev:
Jag köpte ny hoj (929 -00) för en vecka sedan :banana och den var inte servad inför vintern utan ska in på 1800-mila-service nu istället! Måste jag byta oljan innan jag kör den på service eller vågar man köra de 7 milen, som jag har till min verkstad, på den oljan som har gått förra säsongen (500-600 mil)? :va Obs! Oljan är fortfarande ljus och fin, men man undrar ju ändå om det är klokt!

Klart du kan köra på den oljan som du har nu till verkstaden. Det du däremot kan göra, om du vill vara lite överambisiös är att kolla så att oljefiltret är fräscht. Är det fräscht är det hur lugnt som helst. :tummenupp
Fick en riktigt bra lektion om olja idag på mcmässan på Carlbarks i örebro. Det va en kille från Castrol som jag snackade med och han kunde sin sak det vill jag lova. Se till att du får delsyntetisk olja när du gör 1800-mila servicen. Helsyntetisk behöver du inte om du inte ska köra EXTREMT, och jag repeterar EXTREMT hårt på bana. En helsyntetisk olja medför bara att kopplingen slirar.
Så en delsyntetisk olja är att rekomendera. Castrol GPS rekomenderas till 929án :tummenupp
 

BajkMajk

Medlem
Gick med
29 Mar 2005
Ort
Smålandstones
Hoj
954 Blade
The blade skrev:
Klart du kan köra på den oljan som du har nu till verkstaden. Det du däremot kan göra, om du vill vara lite överambisiös är att kolla så att oljefiltret är fräscht. Är det fräscht är det hur lugnt som helst. :tummenupp
Fick en riktigt bra lektion om olja idag på mcmässan på Carlbarks i örebro. Det va en kille från Castrol som jag snackade med och han kunde sin sak det vill jag lova. Se till att du får delsyntetisk olja när du gör 1800-mila servicen. Helsyntetisk behöver du inte om du inte ska köra EXTREMT, och jag repeterar EXTREMT hårt på bana. En helsyntetisk olja medför bara att kopplingen slirar.
Så en delsyntetisk olja är att rekomendera. Castrol GPS rekomenderas till 929án :tummenupp

Castrol GPS får det bli då
:tummenupp
Tack för tipset!
 

Dea

En potatis
Gick med
20 May 2003
Ort
Norr om Sthlm
Hoj
R1
BajkMajk skrev:
Castrol GPS får det bli då
:tummenupp
Tack för tipset!

Hmm... Sök och läs någon av de mer uttömmande trådarna om olja om du vill göra ett mer medvetet val. Syntet eller inte har nog inte så mycket med hur hårt du ska köra att göra. Finns också några dyra oljor som är kända att få kopplingar att slira.
 

BajkMajk

Medlem
Gick med
29 Mar 2005
Ort
Smålandstones
Hoj
954 Blade
Dea skrev:
Hmm... Sök och läs någon av de mer uttömmande trådarna om olja om du vill göra ett mer medvetet val. Syntet eller inte har nog inte så mycket med hur hårt du ska köra att göra. Finns också några dyra oljor som är kända att få kopplingar att slira.

Ja, det kanske jag ska ta och göra, men samtidigt har jag kört på just castrol gps på flera av mina tidigare hojar och har aldrig haft något oljerelaterat problem!
 

IronMike

Guest
BajkMajk skrev:
Jag har använt just den modellen, men det resulterade i mängder med plastspån i filtret
:rofl
Tusan då.. Säker på att den var bolton?
 

Bifogat

  • 847764.jpg
    847764.jpg
    29.8 KB · Visningar: 45
  • bolt.jpg
    bolt.jpg
    47.2 KB · Visningar: 89

The blade

Lill_E
Gick med
19 Aug 2005
Ort
örebro
Hoj
cbr1000RR - 06
Dea skrev:
Hmm... Sök och läs någon av de mer uttömmande trådarna om olja om du vill göra ett mer medvetet val. Syntet eller inte har nog inte så mycket med hur hårt du ska köra att göra. Finns också några dyra oljor som är kända att få kopplingar att slira.

Nä det va ju bara vad han från Castrol sa. Hade det bara varit säljargument så hade han ju garanterat rekomenderat den dyrare helsyntetoljan. :fyllisar Han visade mig en lång lista på vilka oljor som rekomenderades till gathojar av sportmodell. Dessa listor va grundade på mycket seriösa tester. Jag kommer köra på Castrol GPS till min 954á. Endast det bästa är gott nog för min gula skönhet :tummenupp
 
Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Top