Byta olja men inte filter

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
På vilket sätt sliter växellådan mer än passera kamaxlar och duscha kolvar???
Det är extremt höga tryck mellan kugghjulen som helt enkelt spränger de långa oljemolekylkedjorna i delar.
Detta syns när man jämför hur fort oljeviskositeten sjunker i en bilmotor med separat olja i växellådan jämfört med en MC-motor med samma olja i motor och växellåda.
Men visst är det höga tryck vid kamaxlarna....
BMW S1000RR fick ju kamaxelras vid Motorrads 5000 mila test efter ca 2500 mil.
Fabrikationsfel ?
Eller berodde det på nyare oljor med mindre / ingen alls ZDDP skyddstillsats för att skydda bl.a. kamaxlarna?
ZDDP minskat / borttaget i nyare oljor för ge katalysatorn en livslängd på 150000 miles, 24000 mil i moderna bilar.
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
I alla fall en del filter gör så att dom släpper förbi oljan orenad om dom är för smutsiga.
En så kallad övertrycksventil släpper igenom olja när tryckfallet i oljefiltret är för stort
(tex på grund av oljan är kall vid start av motorn, d.v.s har hög viskositet, eller filtret är helt enkelt fullt med skit)
kostar pengar.
Och utan övertrycksventil trycks filtret ihop och släpper inte igenom tillräckligt med olja för att smörja motorn.
Detta har inneburit att det har funnits MC-motorer (finns?) som vid racing körts / körs(?) utan oljefilter.
Att KTM1290 vid introduktionen för att spara pengar(?) saknade övertrycksventil i oljefiltret, något som ledde till att motorerna skar p.g.a. av oljebrist när oljefiltret tryckts ihop. Skuren motor är inget garantifel för KTM Sverige.
Jag känner en 1290-ägare som råkat ut för det. Kul va ? Ny 1290 med skuren motorn, inte garantifel hos KTM.
 
Last edited:

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
En så kallad övertrycksventil släpper igenom olja när tryckfallet i oljefiltret är för stort
(tex på grund av oljan är kall vid start av motorn, d.v.s har hög viskositet, eller filtret är helt enkelt fullt med skit)
kostar pengar.
Och utan övertrycksventil trycks filtret ihop och släpper inte igenom tillräckligt med olja för att smörja motorn.
Detta har inneburit att det har funnits MC-motorer (finns?) som vid racing körts / körs(?) utan oljefilter.
Att KTM1290 vid introduktionen för att spara pengar(?) saknade övertrycksventil i oljefiltret, något som ledde till att motorerna skar p.g.a. av oljebrist när oljefiltret tryckts ihop. Skuren motor är inget garantifel för KTM Sverige.
Jag känner en 1290-ägare som råkat ut för det. Kul va ? Ny 1290 med skuren motorn, inte garantifel hos KTM.
Jävligt surt med 1290:in. Men det bör ju gå att ta på maskinskadeförsäkringen åtminstone.
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top