Byta olja på wr450

_nilsson_

Ny medlem
Gick med
7 Sep 2006
Ort
Borås
Hoj
Triumph Speed Triple -01
Har köpt mig en wr450 och har lite funderingar över oljebytet då jag aldrig bytt på en cykel med torrsump innan..

Var ska man fylla på och hur mycket, i ramen eller i motorn eller lite i bägge? Var sitter filtret (har inte letat men kan ju lika gärna fråga)

Förklara gärna hur det funkar med torrsumpen!
 

Stefan

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sköllersta
Hoj
Blå Kronan med dubbla pakethållare
Har köpt mig en wr450 och har lite funderingar över oljebytet då jag aldrig bytt på en cykel med torrsump innan..

Var ska man fylla på och hur mycket, i ramen eller i motorn eller lite i bägge? Var sitter filtret (har inte letat men kan ju lika gärna fråga)

Förklara gärna hur det funkar med torrsumpen!

Hur omanligt de än må låta så råder jag dig till att titta i instruktionsboken.

Börja med att varmköra ett par minuter.
Töm sen oljetanken (ramen) och motorn (bakom växelpedalen). Plocka ur filtret (sitter mitt på motorns på högersida, ett lock med tre insexbultar), sätt i nytt filter. Plocka bort röret som går från oljetanken och ner på högersidan av motorn och gör rent sugsilen i änden på det. Skruva tillbaka alla pluggar, bultar och rör.
Fyll på 1,1l högkvalitativ motorolja avsedd för motorcyklar med våtkoppling i den stora pluggen på motorn.

Det räcker att byta filter och göra rent sugsilen varannan gång, vid oljebyte utan filter så ska det bara fyllas med 1l olja
 

_nilsson_

Ny medlem
Gick med
7 Sep 2006
Ort
Borås
Hoj
Triumph Speed Triple -01
Fick ingen bok med hojen, annars hade jag öppnat den.
Tack för ett bra svar!
 

_nilsson_

Ny medlem
Gick med
7 Sep 2006
Ort
Borås
Hoj
Triumph Speed Triple -01
Hur brukar oljan se ut när ni byter på era hojar? Min är typ lite ljusare brun precis som om det är vatten i oljan, lite oroväckande!

Kanske är sen ägaren innan hade den, sugsilen va full med skog.
Hoppas det blir bättre, har inte bytt så många gånger än.

Rinner oljan i oljetanken ner i motorn när mc:n står? Tycker det inte syns nått på stickan ibland..
eller ska man kolla nivån med motorn igång?
 

supermoppe

Men i min värld...
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Uppsala
Hoj
DT
Hur brukar oljan se ut när ni byter på era hojar? Min är typ lite ljusare brun precis som om det är vatten i oljan, lite oroväckande!

Kanske är sen ägaren innan hade den, sugsilen va full med skog.
Hoppas det blir bättre, har inte bytt så många gånger än.

Rinner oljan i oljetanken ner i motorn när mc:n står? Tycker det inte syns nått på stickan ibland..
eller ska man kolla nivån med motorn igång?

Vet inte om det skiljer från olja till olja men min olja brukar bli svart-aktig... inte brun.
Kollade till min sil i vintras (den i ramen) och där fanns det i princip inge spån alls.
Oljan samlas i ramen men rinner ner när hojen stått avstängd ett tag.

Hoppas jag inte skapar för mkt oro nu. :tungan
 

_nilsson_

Ny medlem
Gick med
7 Sep 2006
Ort
Borås
Hoj
Triumph Speed Triple -01
Hoppas på att vattnet kom i oljan när kolvbytet gjordes.. Firman jag köpte hojen av byte nämligen inte olja när dom hade isär grejerna.. snåljävlar.
har blivit mindre vatten i oljan sista gången jag bytte men tycker inte det borda vara kvar i motorn efter 2 oljebyten...

Får se om det försvinner..
 

Jag heter Lasse

Bara 4 hjul.
Gick med
19 Jun 2003
Ort
Västerås
Hoj
Sex. HVA125, CR500(strax AF), YZ125, YRRD-YZ501F, YZ450F, GSXR750. 3000GT.
Spån i oljan på Yamaha?
Låter oroväckande. Har aldrig sett en enda spåna i oljan hittills.
Aluskimmer från kopplingen kan man ha men inte spånor.
Det är kanske ok på Husa och KTM, men inte på Yamaha.
 

SimmPsi

Klysmafili e Najs!
Gick med
3 Apr 2003
Ort
Schjurahammar
Hoj
Aprilia RSV Mille -02
Jag hade lite glitter vid oljefiltret när jag böt sist, antar att det är normalt, skit från kopplingen.
Ska göra ett oljebyte o kolla ventilspel nu till helgen.

Sorry nu går jag lite OT. Men när jag var ute och rastade av hojen och mig själv på Olbergavägen så när jag kom fram till sura så tyckte jag det lät ovanligt hårt i motorn:va
La en sked i byxan o trodde att nu rasar nått snart, så åkte hem igen. Lyssna med en skruvmejsel mot örat lite här o var på motorn, men det var jämna plågor? Ljudet påminde om metalliskt slammer o kom från högra sidan. Var det oljan som vart tunn och ledde ut ljudet? BTW vilken olja kör ni på?

Visst ska motarder skrammla o rassla...right?:gnissla Blir lite nervös när man har få timmar i sadeln.
 

Hoopsan_84

Dra kuken i Gruset
Gick med
31 Mar 2007
Ort
Strängnäs
Hoj
KTM 525 EXC
Spån i oljan på Yamaha?
Låter oroväckande. Har aldrig sett en enda spåna i oljan hittills.
Aluskimmer från kopplingen kan man ha men inte spånor.
Det är kanske ok på Husa och KTM, men inte på Yamaha.

ingen fara. det finns på yamaha med. inget att oroa sig för.

Hur omanligt de än må låta så råder jag dig till att titta i instruktionsboken.

Börja med att varmköra ett par minuter.
Töm sen oljetanken (ramen) och motorn (bakom växelpedalen). Plocka ur filtret (sitter mitt på motorns på högersida, ett lock med tre insexbultar), sätt i nytt filter. Plocka bort röret som går från oljetanken och ner på högersidan av motorn och gör rent sugsilen i änden på det. Skruva tillbaka alla pluggar, bultar och rör.
Fyll på 1,1l högkvalitativ motorolja avsedd för motorcyklar med våtkoppling i den stora pluggen på motorn.

Det räcker att byta filter och göra rent sugsilen varannan gång, vid oljebyte utan filter så ska det bara fyllas med 1l olja


Att plocka bort grov silen är lite overkill men om man ska göra det heeelt hundra så ska man jue det.
 
Last edited:

supermoppe

Men i min värld...
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Uppsala
Hoj
DT
det är inte så att jag sitter och gissar.. utan jag vet av egen erfarenhet.

Hehe, olika bud här. Enda gången jag sett spån i filtret på min hoj var när vattenpumpslagret havererade. Annars har det vart helt tomt i både filter, silen mitt i motorn och silen som sitter i ramen. Eller jo föresten... lite siliconrester hittade jag i ena silen. :D
 

henrikkrueger

Ego vs hård asfalt = 0-1
Gick med
9 Jun 2004
Ort
Mölndal (Halmstad sommartid)
Hoj
Husaberg fs 650 -04 *såld* Yamaha WR 426 *såld* Yamaha YZ 125
Hehe, olika bud här. Enda gången jag sett spån i filtret på min hoj var när vattenpumpslagret havererade. Annars har det vart helt tomt i både filter, silen mitt i motorn och silen som sitter i ramen. Eller jo föresten... lite siliconrester hittade jag i ena silen. :D

Samma här... Enda gången jag hittat spån, ja då var det dags för att byta ett lager och kamkedjan. Inte ett enda oljebyte sedan dess med spån eller så. Oljapluggen har varit lite "smuts" på, inget annat, och inte en enda pryl i filtret.
 

_nilsson_

Ny medlem
Gick med
7 Sep 2006
Ort
Borås
Hoj
Triumph Speed Triple -01
tar upp en gammal tråd....

Spånorna jag hitta i motorn är alltså inte stålspåner.
Hittar "skog" i motorn. Hela barr å skit.
Verkar som den sugit in skit via slangen till vevhysventilationen som går in i ventilkåpan..
Nån som upplevt detta?
Kan man sätta nått luftfilter på slangen eller.

När jag rengjorde silen och oljetanken så fick jag ut så mycket typ små barkbitar att jag kunde krama en lagom prilla av skiten..

Är detta normalt eller?
 

Jånte

Ny medlem
Gick med
26 Oct 2006
Ort
Kumla
Hoj
Masturbike
Nej det är INTE vanligt eller normalt!!!

Barr och träbitar i motorn :jisses

Undrar då om den som mekade sist med den stod ute i bushen och grejade...
Om inte ventilationsslangen hoppat av från ventilkåpan eller legat upp över styret så skiten ramlar ner i motorn så ska den inte suga i sig nått den vägen. Då är det nått riktigt allvarligt (och jäkligt konstigt) fel om den gör så :)

Spånor i filtret var väl vanligt på 400 / 426 om inte jag mins fel. Även om det inte hände något med dem så släppte det alltid mycket. 450:an var/är betydligt bättre även om det glimmar lite emellanåt.
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top